Egy év alatt megduplázódott a mobiljukat vásárlásra is használók száma a nagy európai piacokon, ahol nyolc okostelefon tulajdonosból egy már vett is valamit ezen a módon. Itthon is hasonló arányban terjednek a különféle mobilvásárlási formák, van olyan hazai szolgáltató, amelyiknél az erre fordított havi összeg már eléri a 2500 forintot.
Az okostelefonok ugrásszerű terjedésének és a gyorsabb adatátvitelt lehetővé tévő hálózatoknak köszönhetően az előfizetők körében megnőtt az érdeklődés a mobilon bonyolítható vásárlási tranzakciók (m-commerce) iránt. Ezt támasztja alá az a felmérés amelyet az amerikai comScore piackutató cég készített az öt legnagyobb európai országban - Franciaországban, Németországban, Olaszországban, Spanyolországban és Nagy-Britanniában.

A kutatás rámutatott, hogy ezeken a piacokon ma már minden hatodik okostelefonos ügyfél használta a mobilját különféle vásárlási lehetőségek felkutatására, minden nyolcadik pedig ténylegesen is vásárolt valamit mobilja segítségével. 

Ruhát a "mobil boltból"  A vizsgált piacok közül Spanyolország mutatja a leggyorsabb feljődést, egy év alatt 141 százalékkal közel kétmillióra nőtt azon ibériai ügyfelek száma, akik a mobiljukon is keresik a kiskereskedelmi ajánlatokat, rendszeres látogatói az Amazon és az eBay mobilos felületeinek. Miközben a legnagyobb egyedi piacnak számít, a mintegy 6,5 millió okostelefonos mobil vásárlóval Nagy-Britanniában mutatható mégis ki a leglassúbb, 74 százalékos növekedés ezen a téren. Ezüstérmes Németország, 5,8 millió mobil vásárlóval.

Ami az egyes termékkategóriákat illeti, a nagy európai piacok mobilelőfizetői főként ruhaneműket vesznek mobilon keresztül, ez jellemzi az okostelefonnal rendelkezők 4,3 százalékát, második helyen szerepelnek a könyvek 3,2 százalékkal, de dobogós termékeknek számítanak még e tekintetben a háztartási és a szórakoztató elektronikai cikkek is, 3,1 százalékkal. 

Hazai tapasztalatok  Az okostelenok és a mobilvásárlás terjedésével kapcsolatban a Bitport megkérdezte a hazai mobilszolgáltatókat. Az új eladásoknak, valamint a készülékcseréknek ma már több, mint a 60 százaléka okostelefon. Egyre több feltöltőkártyás is ezeket a modelleket választja. A Vodafone tapasztalatai szerint az eszközök árának lélektani felső határa ebben az ügyfélkörben a 20 ezer forint. 

A T-Mobile kutatása szerint az ügyfeleinek körében az okostelefonnal rendelkezőknek a nagy európai országok átlagának megfelelően mintegy a 12 százaléka használja a mobilját online vásárlásra, illetve termékek és szolgáltatások online megrendelésére. A Telenornál az m-commerce lehetőségek 2005-ös indulás óta több mint 10 millió sikeres vásárlást hajtottak végre. Utóbbi szolgáltató kimutatása szerint az előfizetők havi átlagban 2500 forintot fordítanak mobilos vásárlásra, illetve fizetésre.

Variációk egy témára  A mobil vásárlásra és fizetésre már többféle megoldás is van. Ezek egyelőre egymást kiegészítve léteznek a piacon. A mobil vásárlás olyan, mobiltelefonnal kezdeményezhető vásárlási tranzakció, amelyben a vásárlás SMS-(ek) elküldésével lebonyolítható, nincs szükség előzetes regisztrációra. A vásárlás ellenértékét – a szolgáltatáshoz tartozó tranzakciós díjjal együtt– az előre feltölthető egyenlegből vonja le a szolgáltató, vagy a havi elszámolásban számlázza . 

A mobil vásárlás kategóriájában mindhárom szolgáltatónál a legnépszerűbb termékek a MobilParkolás, a Mobil Lottó, illetve az autópályadíj. A T-Mobile-nál ezek jelentik a teljes tranzakciószám mintegy 95 százalékát. Az ügyfelek átlagosan havi 3-3,5 ilyen jellegű tranzakciót bonyolítanak. A T-Mobile Mobil Vásárlás alkalmazását eddig mintegy 11 ezer ügyfél töltötte le,akiknek – a cég becslései szerint – 90 százaléka aktívan használja is az egyes funkciókat. 

A Vodafone-nál ennek kapcsán kiemelték még a digitális tartalom vásárlást is, ezen belül a zenék és a mobil készüléken használható játékok a legelterjedtebbek. A digitális tartalomfogyasztásban ezer forint körülire teszi a Vodafone azt az összeget amit ilyen célra havonta elköltenek el az előfizetők, míg az egyéb vásárlásokra havi átlagban ennél valamivel kevesebbet fordítanak. Várakozásaik szerint azonban a vásárlásra fordított összeg a következő időszakban növekedni fog.

A távoli fizetés kategóriájában a T-Mobile a Sparral, a Telenorral és az FHB Bankkal a néhány éve bevezetett MobilFizetés szolgáltatás működik együtt. Itt az FHB-nál nyitott számla áll a fizetés hátterében. Az ügyfél a nap24 órájában fizethet a mobiljával FHB bankszámlája, vagy hitelkerete terhére.

A MasterCard Mobile mobilfizetési alkalmazás a MasterCard, vagy Maestro bankkártyákat kezeli, és három, távoli fizetési területen alkalmazható: a mobil egyenlegfeltöltésben, az online vásárlásban az erre szerződött kereskedőknél, illetve a QR kódos számlafizetésben. A T-Home és T-Mobile sárga csekkes számlái QR kóddal vannak ellátva, ezek a számlák a MasterCard Mobile alkalmazásból lefényképezve fizethetőek ki. A MasterCard Mobile-t tavaly októberi indulása óta több, mint 25 ezren töltötték le, és több, mint 9 ezren fizettek telekomos számlát QR kóddal – tájékoztatták a Bitportot a T-Mobile-nál. 
 

Jön az NFC  A távoli fizetés mellett hamarosan a bolti vásárlásra is lesz mobil fizetési megoldás, az NFC (Near Field Communication) alapú mobiltárca szolgáltatás révén. A hazai szabványok kialakítására alakult a Mobiltárca Szövetségnek mindhárom mobilszolgáltató, valamint a MasterCard és a SuperShop a tagja. 

A mobiltárca szolgáltatással az NFC-képes okostelefonokba költözhet majd az összes plasztik kártya, ami most a pénztárcánkban van. Várhatóan kezelni tudjuk vele a pontgyűjtő kártyáinkat, kuponjainkat,bankkártyáinkat, de érvényesíthetjük ezen keresztül a belépőjegyeinket, a tömegközlekedésben használt menetjegyünket, bérletünket is. 

Egyre több harcos lép a mobilfizetési arénába
Az NFC egy ideig még nem lesz tényező a mobil fizetésben

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.