Budapesten hozza létre globális vasúti kommunikációs kutatóközpontját a Nokia Siemens Networks - jelentette be hétfőn a telekommunikációs szállító. A vasúti kommunikáció a következő években többmilliárd eurós biznisz lesz az egész régióban.
Globális kutatási-fejlesztési (K+F) központot hoz létre Budapesten a Nokia Siemens Networks (NSN) a vasúti kommunikációs megoldások fejlesztésére, amely mintegy 100 magyar mérnöknek teremt munkahelyet a GSM-R kutatás-fejlesztés területén - számolt be a vállalat bővítési terveiről Ésik Róbert, a magyar leányvállalat ügyvezető igazgatója a hétfői tájékoztatón, amelyen Mari Kiviniemi finn miniszterelnök és Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter is részt vett.

A több mint 800 munkatárssal működő magyarországi Nokia Siemens Networks ügyfelei között tudhatja az összes jelentős helyi vezetékes-, mobiltelefon és internet szolgáltatót, valamint kábeltévé társaságot. Az NSN hazai munkatársainak több mint fele a K+F területén dolgozik.

Növekvő piac | Egyes előrejelzések szerint a biztonságos, gyors, környezetkímélő és olcsó megoldást jelentő vasutat használó utasok száma 2020-ra megduplázódik Európában. A növekvő utasbázis új igényeket támaszt: a vasútnak a jövőben az utazás egy formája helyett egy kényelmes és élménygazdag szolgáltatássá  kell válnia. A hatékony vasúti kommunikációt szolgáló GSM-Railway (GSM-R) megoldás éppen ezeket a szolgáltatásokat teszi lehetővé a vasúti közlekedésben. 

A GSM-R rendszer a GSM900 technológián alapuló, kifejezetten vasúti felhasználásra szánt vezeték nélküli adatátviteli- és kommunikációs hálózat; az Egységes Európai Vasúti Közlekedésirányítási Rendszer, az ERTMS (European Rail Traffic Management System) szabványos vezeték nélküli átviteli módú rendszere. A GSM-R rendszer összeköttetésbe hozza a mozdonyokat és a forgalomirányítót, vészhelyzet esetén is hatékony kommunikációt tesz lehetővé. Kiválóan alkalmas a tolatás, kocsirendezés kommunikációjára, amely közcélú rendszerekkel nem oldható meg.

Jelenleg a MÁV-on belül nem megoldott az utazó személyzet mobil kommunikációja, a GSM-R rendszer segítségével a jegyvizsgálók kapcsolatba léphetnek egymással, valamint a rendőrséggel, vasútőrséggel, mentőkkel is. A rendszer alkalmas arra, hogy a fedélzeti jegyeladás online folyamattá  váljon, így például már a fedélzeten helyet lehet váltani más vonatokra.

A GSM-R emellett az utastájékoztatást is szolgálja, legyen szó fedélzeti vagy az állomásokon történő információközlésről. A GSM-R kiépítésével a szállítmányozás és forgalomirányítás területén is időt, munkaerőt és pénzt lehet megtakarítani. Az árufuvarozásban többek között kitűnően alkalmazható a GSM-R kocsi-, és konténerkövetésre, vagy felismerésre. A GSM-R rendszer segítségével a szállítmány nyomon követhető már a berakodástól egészen a kirakodásig, az információk pedig egyszerűen és azonnal beilleszthetőek az informatikai rendszerekbe.

A GSM-R szabvány megalkotása a Nokia Siemens Networks nevéhez fűződik, a világ első három kísérleti, majd az első kereskedelmi hálózatát is a vállalat építette ki. Mára már a világ több mint 19 országában mintegy 50 ezer kilométer vasútvonalat kiszolgáló, több mint 26 GSM-R hálózatot kiépítő és üzemeltető Nokia Siemens Networks a globális rádiókommunikációs piac 60 százalékát magáénak tudhatja, s ezzel világelső mind a megszerzett ügyfelek számát, mind pedig a kiépített vasútvonalak hosszát tekintve - derül ki a cég által kiadott közleményből.

2013-ig kaphatunk támogatást | 2007 és 2013 között 4,1 milliárd euró áll a kelet-európai országok rendelkezésére, hogy átváltsanak az Egységes Európai Vasúti Közlekedésirányítási Rendszerre. A GSM-R beruházás Magyarországon is egyike a kiemelt vasúti fejlesztéseknek, amely felkerült a Közlekedési Operatív Program (KözOP) projektlistájára. A listára felkerült projektek esetében az Európai Unió a költségek 85 százalékát vállalja. Ez a vállalás azonban csak a 2013-ig terjedő finanszírozási időszakban érvényes, azután már csak saját forrásból, uniós támogatás igénybevétele nélkül építheti meg Magyarország a rendszert.  

A MÁV a nemzetközi GSM-R szerződés aláírásával számos európai országgal együtt kötelezettséget vállalt arra, hogy nemzetközi vonalain kiépíti a GSM-R rendszert. A KözOP projektlistán szereplő további vasúti programok közül több is csak a GSM-R kiépítésével valósulhat meg. Ha nem kezdődik el időben a beruházás, akkor Magyarország hosszú távon komoly logisztikai üzleti lehetőségektől eshet el, s a nemzetközi áruforgalom jelentős csökkenésével kell számolnia.

- Az ország és a vállalat számára egyaránt fontos, hogy a közeljövőben Magyarországon is kiépítésre kerüljön a GSM-R rendszer. Ez az alapja egy olyan modern vasúti közlekedési rendszernek, mely biztonságos, pontos, és az utasok kényelmét szolgálja. Fontosnak tartjuk, hogy az új kormány a GSM-R mellett az infrastrukturális fejlesztésekre és a szélessávú szolgáltatások terjesztésére is kiemelt hangsúlyt helyezzen - hangsúlyozta az eseményen Ésik Róbert.

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.