Budapesten hozza létre globális vasúti kommunikációs kutatóközpontját a Nokia Siemens Networks - jelentette be hétfőn a telekommunikációs szállító. A vasúti kommunikáció a következő években többmilliárd eurós biznisz lesz az egész régióban.
Globális kutatási-fejlesztési (K+F) központot hoz létre Budapesten a Nokia Siemens Networks (NSN) a vasúti kommunikációs megoldások fejlesztésére, amely mintegy 100 magyar mérnöknek teremt munkahelyet a GSM-R kutatás-fejlesztés területén - számolt be a vállalat bővítési terveiről
Ésik Róbert, a magyar leányvállalat ügyvezető igazgatója a hétfői tájékoztatón, amelyen
Mari Kiviniemi finn miniszterelnök és
Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter is részt vett.
A több mint 800 munkatárssal működő magyarországi Nokia Siemens Networks ügyfelei között tudhatja az összes jelentős helyi vezetékes-, mobiltelefon és internet szolgáltatót, valamint kábeltévé társaságot. Az NSN hazai munkatársainak több mint fele a K+F területén dolgozik.
Növekvő piac | Egyes előrejelzések szerint a biztonságos, gyors, környezetkímélő és olcsó megoldást jelentő vasutat használó utasok száma 2020-ra megduplázódik Európában. A növekvő utasbázis új igényeket támaszt: a vasútnak a jövőben az utazás egy formája helyett egy kényelmes és élménygazdag szolgáltatássá kell válnia. A hatékony vasúti kommunikációt szolgáló GSM-Railway (GSM-R) megoldás éppen ezeket a szolgáltatásokat teszi lehetővé a vasúti közlekedésben.
A GSM-R rendszer a GSM900 technológián alapuló, kifejezetten vasúti felhasználásra szánt vezeték nélküli adatátviteli- és kommunikációs hálózat; az Egységes Európai Vasúti Közlekedésirányítási Rendszer, az ERTMS (European Rail Traffic Management System) szabványos vezeték nélküli átviteli módú rendszere. A GSM-R rendszer összeköttetésbe hozza a mozdonyokat és a forgalomirányítót, vészhelyzet esetén is hatékony kommunikációt tesz lehetővé. Kiválóan alkalmas a tolatás, kocsirendezés kommunikációjára, amely közcélú rendszerekkel nem oldható meg.
Jelenleg a MÁV-on belül nem megoldott az utazó személyzet mobil kommunikációja, a GSM-R rendszer segítségével a jegyvizsgálók kapcsolatba léphetnek egymással, valamint a rendőrséggel, vasútőrséggel, mentőkkel is. A rendszer alkalmas arra, hogy a fedélzeti jegyeladás online folyamattá váljon, így például már a fedélzeten helyet lehet váltani más vonatokra.
A GSM-R emellett az utastájékoztatást is szolgálja, legyen szó fedélzeti vagy az állomásokon történő információközlésről. A GSM-R kiépítésével a szállítmányozás és forgalomirányítás területén is időt, munkaerőt és pénzt lehet megtakarítani. Az árufuvarozásban többek között kitűnően alkalmazható a GSM-R kocsi-, és konténerkövetésre, vagy felismerésre. A GSM-R rendszer segítségével a szállítmány nyomon követhető már a berakodástól egészen a kirakodásig, az információk pedig egyszerűen és azonnal beilleszthetőek az informatikai rendszerekbe.
A GSM-R szabvány megalkotása a Nokia Siemens Networks nevéhez fűződik, a világ első három kísérleti, majd az első kereskedelmi hálózatát is a vállalat építette ki. Mára már a világ több mint 19 országában mintegy 50 ezer kilométer vasútvonalat kiszolgáló, több mint 26 GSM-R hálózatot kiépítő és üzemeltető Nokia Siemens Networks a globális rádiókommunikációs piac 60 százalékát magáénak tudhatja, s ezzel világelső mind a megszerzett ügyfelek számát, mind pedig a kiépített vasútvonalak hosszát tekintve - derül ki a cég által kiadott közleményből.
2013-ig kaphatunk támogatást | 2007 és 2013 között 4,1 milliárd euró áll a kelet-európai országok rendelkezésére, hogy átváltsanak az Egységes Európai Vasúti Közlekedésirányítási Rendszerre. A GSM-R beruházás Magyarországon is egyike a kiemelt vasúti fejlesztéseknek, amely felkerült a Közlekedési Operatív Program (KözOP) projektlistájára. A listára felkerült projektek esetében az Európai Unió a költségek 85 százalékát vállalja. Ez a vállalás azonban csak a 2013-ig terjedő finanszírozási időszakban érvényes, azután már csak saját forrásból, uniós támogatás igénybevétele nélkül építheti meg Magyarország a rendszert.
A MÁV a nemzetközi GSM-R szerződés aláírásával számos európai országgal együtt kötelezettséget vállalt arra, hogy nemzetközi vonalain kiépíti a GSM-R rendszert. A KözOP projektlistán szereplő további vasúti programok közül több is csak a GSM-R kiépítésével valósulhat meg. Ha nem kezdődik el időben a beruházás, akkor Magyarország hosszú távon komoly logisztikai üzleti lehetőségektől eshet el, s a nemzetközi áruforgalom jelentős csökkenésével kell számolnia.
- Az ország és a vállalat számára egyaránt fontos, hogy a közeljövőben Magyarországon is kiépítésre kerüljön a GSM-R rendszer. Ez az alapja egy olyan modern vasúti közlekedési rendszernek, mely biztonságos, pontos, és az utasok kényelmét szolgálja. Fontosnak tartjuk, hogy az új kormány a GSM-R mellett az infrastrukturális fejlesztésekre és a szélessávú szolgáltatások terjesztésére is kiemelt hangsúlyt helyezzen - hangsúlyozta az eseményen
Ésik Róbert.