Bárki lemérheti már most is a vállalati mobilhasználat gyökeres átalakulását, ha egy vállalati megbeszélésen körbenéz az asztalon, vagy jobban megvizsgálja, hogy milyen készülékeket nyomkodnak sorstársai egy-egy szakmai konferencián. Amíg még akár 2-3 évvel ezelőtt is a legtarkább mobilválasztékkal találkozhattunk, most a fontosabb pozíciókban lévő menedzserek zsebében nagy valószínűséggel BlackBerry csipog – percenként akár többször is – a beérkező e-maileket jelezve. Az új technológiák iránt fogékony geekek már az androidos telefonokon csipognak, míg a divatkövetők többsége az iPhone-ra töltögeti serényen az újabb alkalmazásokat.
A gyorsan népszerűvé váló, új okostelefon-modellek beszivárognak a vállalati környezetbe. A munkáltatók többnyire túlléptek már az elutasítás fázisán, és egyre több okostelefon kerül be hivatalosan is a belső céges IT rendszerekbe. Az Egyesült Államokban pedig sok esetben már nem is központilag adják a mobiltelefont, hanem mindenki szabadon eldöntheti, hogy a cégtől kapott pénzből milyen készüléket vesz.
Illusztráció: Dániel András
Magyar bázis ■ Az elmúlt években itthon is gyorsan bővült az okostelefonok használata: az IDC az idén először méri Magyarországon e szegmens forgalmi adatait, és a cég becslése szerint 2010-ben az itthon eladott 2,5 millió mobiltelefonból nagyjából 400 ezer már intelligens készülék lesz. Fauszt Gábor, a piackutató cég elemzője úgy véli: az okostelefonok hazai installált bázisa megközelítheti az 1 milliót, ahol a cégek mobilflottát tartanak fenn, ott mindmáig a Symbian operációs rendszerű Nokia készülékek, míg a vezetői szinten a BlackBerryk dominálnak.
Az új készülékek azonban gyakran nem működnek tökéletesen együtt a belső hálózatokkal, protokollokkal vagy éppen a szoftverekkel. Ezért szükség van valamilyen központi megoldásra, kifejezetten a mobil eszközök kezelésére: olyan felügyeletre, amely a hardverek és mobil operációs rendszerek lehető legszélesebb körét támogatja. Az amerikai Forrester piacelemző cég által megkérdezett nemzetközi vállalatok felénél már működik is valamilyen központi menedzsment a mobil eszközökre. A legmegbízhatóbb megoldásnak a felügyeleti oldalon továbbra is a BlackBerry készülékeket és az azokat kezelő BlackBerry Enterprise Servert tartják, a csaknem 500-féle beállítási lehetőséggel és szabályzattal.
A kutatás szerint azon vállalatok között, amelyek már központilag kezelik a mobilokat, 10-ből 7 a Research In Motion (RIM) megoldásait részesíti előnyben. Persze több vállalat esetében nem kizárólagos a BlackBerryk uralma: a cégek 41 százaléka rendelkezik olyan menedzsment-rendszerrel, amely támogat Windows Mobile alapú eszközöket, és 21 százalék képes az iPhone-ok kezelésére (a többi támogatott rendszerről lásd a grafikont). A felmérés szerint a közeljövőben a BlackBerry, az Apple iOS és a Google Android lesz a céges szinten elfogadott operációs rendszerek közül a három legfontosabb.
Növekszik azon vállalatok aránya is, amelyek engedik a dolgozók saját mobiltelefonjainak használatát céges környezetben: idén nyár végén a vizsgált cégek 56 százaléka volt engedékeny e téren. Így viszont még azok a cégek is a menedzsment-rendszerük változtatására, vagy bővítésére kényszerülnek, amelyek a BlackBerryket már központilag kezelik. Érkeznek az iPhone-ok és az androidos kütyük, amelyekkel a munkatársak a céges Wi-Fi hálózatra csatlakoznak, e-maileznek a vállalat Exchange szerverén keresztül. Ezzel és hasonlókkal veszélyeztethetik a biztonságot vagy a rendszer stabilitását. A sokféle eszközhöz különleges mobil-menedzsment megoldás szükséges, amely nem csupán egy gyártó vagy egyfajta operációs rendszer kezelésére képes.
Kiforratlan Android ■ Egyelőre még kevés olyan hazai nagyvállalat van, amely központilag szerzi be a mobiltelefonokat, átfogó okostelefon-stratégia azonban még ott sincs, ahol centralizált telefonvásárlásokat végeznek. Az IDC elemzője szerint azoknak az okostelefon-platformoknak lehet itthon is sikere a vállalatoknál, amelyeknél lehetőség van a központi felügyeletre és alkalmazástelepítésre. A Symbian, a BlackBerry és az iPhone platformokra is kínál ilyen megoldást a gyártó, de a Windows Phone 7-re is hamarosan elérhető lesz. Fauszt Gábor egyedül a Google Android-rendszerét nem tartja még elég kiforrottnak e téren: a sokféle hardver és a központi alkalmazástelepítés hiánya itthon is eltántorítja a cégeket attól, hogy ilyen készülékekbe invesztáljanak.
Bár az üzleti szoftvergyártók már a legkülönbözőbb felhasználási területeken fejlesztik gőzerővel mobilalkalmazásaikat, a Forrester szerint a következő években is az e-mailezés, a naptár és a kapcsolatok kezelése lesz az okostelefonok legnépszerűbb céges funkciója. Ezen kívül jelenleg a vészhelyzetekre figyelmeztető, az értékesítést, illetve az ügyféllel való kapcsolattartást támogató, továbbá a területi munkatársakat segítő alkalmazások a legelterjedtebbek. Utóbbira egyre gyakrabban láthatunk példát: sok helyen már itthon is ilyen okoskészülékeken pötyögik be akár a gázóra-állást is.
(A cikk a Figyelő 2010/43. számában jelent meg.)
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak