A magyar internetezők legnagyobb része hallott már okostelefonról: ez persze nem csoda, hisz e készülékek egyik legfontosabb felhasználási területe az internetezés. A Telenor kutatása szerint viszont még mindig kevesen interneteznek mobilról.
Nemzetközi szinten egyértelmű az okotelefonok hódító ereje: a brit Canalys piackutató cég jelentése szerint 2010 utolsó negyedévében mintegy 101,2 millió okostelefon talált gazdára világszerte. Ez igen figyelemreméltó, 88,6 százalékos növekedést jelent az egy évvel korábbi értékesítési mutatókhoz képest. Magyarországon viszont most egy kissé felemás szemszögből készült kutatás látott napvilágot.
Harc az Alma ellen: Magyarországon az Android hatékonyan támad
Aki tud róla, az tud róla ■ A ma nyilvánosságra került a magyar 15-49 éves internethasználó lakosság körében végzett legfrissebb kutatás szerint is jól látható az okostelefonok előretörése, hiszen a válaszadók 97 százaléka hallott már a létezésükről. Furcsa is lenne, ha az internetezők ennél nagyobb százalékáról derült volna ki, hogy nincsenek tisztában a smartphone-ok mibenlétéről, elvégre a szakmai webes médiában már több mint egy éve ez a slágertéma, de mára már a konzumer weboldalak jó részébe is befurakodott. A női oldalakon mobilos párválasztó alkalmazásokról és horoszkópos appokról cikkeznek, az autós magazinokban egymást érik a telefonos navigációs megoldások tesztjei és így tovább.
Szerencsére a Telenor és a Free Association Research kutatása az alapvetések mögé is eljutott, a szolgáltató által preferált okostelefon-platform,
az Android növekvő ismertsége mellett azt is vizsgálták, ki mire használja mobilját.
HUNdroid ■ A felmérésből az kiderül, hogy a megkérdezettek közel kétharmada, ha most vásárolna telefont, már érintőképernyős okostelefont venne. Azok körében pedig, akik mobiltelefonjukat már most is rendszeresen használják internetezésre egyértelműen az Android a legismertebb platform, háromnegyedük magától említette az Androidot, mint operációs rendszert.
Az okostelefonok által kínált lehetőségek széles körben még nem ismertek, azok sem feltétlenül használják ki a funkciókat, akiknek már van hasonló készülékük: a mobiltelefonon rendszeresen internezőknek jelenleg körülbelül a fele csatlakozik rá útközben is az internetre. A magyar mobilhasználók 44 százaléka állítja, hogy olyan mobiltelefonnal rendelkezik, amelyen lehet internetezni, és 21 százalékuk szokta is használni.
A megkérdezettek egyébként a hagyományos telefonok többségén is elérhető fényképezést és a zenelejátszást használják a legnagyobb arányban, miközben például a
Facebook használatával, a GPS-szel vagy a különböző játékok telepítésének lehetőségével már kevesebben élnek. A hagyományos készülékkel rendelkezőket sok esetben olyan tényezők tartják vissza az okostelefonra váltástól, mint például a magas ár és a bonyolultnak vélt használat.
Itt az Androidő ■ A Telenor felmérése egy erősebb okostelefon-kampány része, melyet a szolgáltató egyértelműen az Android operációs rendszer evangelizálására hegyez ki. Miután a T-Mobile exkluzivitásának megszűnése után a Vodafone gyorsan lecsapott az iPhone-ra vágyó magyarok maradékára, a Telenor az oktató-nevelő ellenzék stratégiáját választotta, és igyekszik minél jobban hangoztatni az iOS nagy riválisának előnyeit.
A Statcounter fenti statisztikájából látható, hogy
Magyarországon folyamatosan nő az androidos telefonok részaránya a mobilos netezés terén, míg a sokáig itthon még vezető Symbian mellett az iPhone-ok is lejtmenetbe kerültek és átengedték a vezető helyet a Google operációs rendszerének. Ez ugyan nem feltétlenül jelent egyet azzal, hogy a készülékek darabszáma tekintetében is pontosan ez az arány, ám iránymutatóként jól jelzi az Android hazai előretörését.