Önálló mobilalkalmazásként lesz elérhető néhány hónapon belül a Microsoft ügyfélkapcsolat-kezelő megoldása iOS, Android és BlackBerry alapú eszközökön. A redmondi vállalat nem adja fel irodai pozícióit annak ellenére, hogy operációs rendszerek szintjén már komoly konkurenciával kell megküzdenie.
A Microsoft bejelentette, hogy a legfontosabb mobil operációs rendszerekre, iOS-ra, Androidra, BlackBerry OS alá, valamint természetesen Windows Phone platformra is megjelenik a Dynamics CRM megoldás legfrissebb változa. "A mai, mindent mindennel összekapcsoló világban az ügyfelek szeretnének hozzáférni minden fontos üzleti adatukhoz, méghozzá bárhonnan, bármilyen eszközről" - fogalmaz a Dynamics CRM-ért felelős igazgató,
Dennis Michalis. A marketinges megfogalmazás mögött azonban mélyebb tartalom bújik meg: a Microsoft elismeri, hogy múlnak a "boldog békeidők", és felkészül a harcra.
Egy lábbal az ajtóban ■ Az új kiadás jól illeszkedik abba az egyre bővülő megoldás-sorozatba, amelyet a Microsoft a versenytárs operációs rendszereket futtató mobil eszközökre ad ki. Decemberben például iOS támogatást kapott a SkyDrive és a Lync, valamint külön iPad alkalmazásként jelent meg a OneNote is.
Tíz évvel ezelőtt a Microsoft még könnyen megtehette, hogy szoftvereit csupán saját platformjára fejlesztette, hiszen a munkahelyeken kis túlzással mindenhol Windows-alapú számítógépek működtek, egy-két grafikai Mac munkaállomástól eltekintve. Manapság azonban már nem mindenki és nem mindenhol használ Microsoft operációs rendszert futtató eszközöket a vállalatoknál.
Az okostelefonok forgalma 2011-ben meghaladta a PC-két, beindult a konzumerizáció, a mobil eszközök egyre jobban beszivárognak a napi munkába is.
Márpedig a dolgozók nem szívesen használnak olyan üzleti alkalmazásokat, melyeket csak eszközeik egy részén érhetnek el: ha felállnak a PC-k elől, útközben vagy egy tárgyalás során az asztali géphez hasonló információgazdagságot várnak el mobil eszközeiken is. A Microsoftnak tehát fel kell vennie a kesztyűt, és időben rá kell készülnie a Windows dominancia utáni világra, a különféle üzleti alkalmazások konkurens rendszerekre kiadott változataival így is benne maradhatnak a vállalati szoftverek világában.
Milliárdos klub ■ A Dynamics CRM a Microsoft üzleti megoldásokkal foglalkozó részlegének (a Business Division-nek) egyik legnagyobb forgalmat és nyereséget generáló tagja. Az üzletág a tavalyi év utolsó negyedévében 6,3 milliárd dolláros forgalmát 4,2 milliárdos profittal érte el. Az üzletágon belül ráadásul a Dynamics család 10 százalékot is meghaladó növekedéssel önmagában is belépett az "egymilliárdos klubba".
Önálló mobilalkalmazással ennek ellenére nem rendelkeztek, a piacon lévő Mobile Express for Microsoft Dynamics CRM mindössze az ügyfélkapcsolatkezelő-rendszerekből származó adatok mobilböngészőben való megjelenítését támogatja. A tervek szerint a második negyedévben, az asztali CRM rendszer frissítésével egyidőben indulnak el az önálló mobilalkalmazásokkal, amelyek az ígéretek szerint minden további fejlesztés nélkül lehetővé teszik majd a CRM rendszerből származó adatok mobilon történő kezelését.
A Dynamics CRM licenchez ingyenesen járó Express-szel szemben az önálló mobilalkalmazás szinkronizálásáért felhasználónként 30 dollár havidíjat fog kérni, és minden előfizetést legfeljebb 3 mobileszközzel lehet igénybe venni. A Microsoft új üzleti intelligencia (BI) funkciókat is tervez a CRM rendszer telepített verziójához, amely a tavasszal megjelenő SQL Server 2012 Power View vizualizációs technológiáján alapszik majd. Az online verzióban később jelennek majd meg az új funkciók.
Milliárdos klub ■ - Magyarországon egyelőre inkább csak a közepes és a nagyvállalatok felsővezetői részéről merül fel gyakran igényként a mobileszközök használata - tudtuk meg
Polocz Anettől, az Xapt Hungary Kft. üzeltágvezetőjétől. Hozzátette: a menedszerek leggyakrabban az üzleti jelentéseket szeretnék elérni mobilról, emellett a feladatok, emailek, üzleti lehetőségek folyamatos nyomon követése, a jóváhagyások elvégzése serkentheti körükben a mobil CRM megoldások használatát.
A Microsoft hazai CRM partnereként működő cég üzletágvezetője szerint elsősorban az értékesítés terén várható itthon is a későbbiekben a mobilalkalmazások használatának fellendülése, emellett a szervizfolyamatokat is gyorsabbá teheti, ha a kollégát online tölthetik ki a munkalapokat. Már itthon is vannak olyan vállalaltok, amelyek az Express testre szabott változatát használják - tette hozzá Polocz Anett.