A Gartner jelentése szerint darabszám tekintetében jelentőset ugrott a mobilpiac 2010 második negyedévében, az egyre telítettebb verseny kisebb árréséeket és alacsonyabb árakat eredményezett.
A végfelhasználóknak értékesített mobiltelefonok száma 325,6 millió darabra ugrott 2010 második félévében. A Gartner frissen kiadott kutatási eredményei szerint a tavalyi hasonló időszakhoz képest ez jelentős, 13,8 százalékos növekedést jelent. A világszerte eladott telefonok 19 százaléka már okostelefon, amely a 2009-es második negyedévhez képest 50,5 százalékkal jobb arány.
Többet kevesebbért | Carolina Milanesi, a Gartner kutatási részlegének alelnöke szerint a jelentős növekedést mutató számok mögött erősen fokozódó verseny bújik meg. Egyre több gyártó próbálja lejjebb vinni a telefononkénti árrést a piaci részesedés növelése érdekében, ám az irány hosszú távon akár vissza is üthet. Milanesi a Samsungot és az LG-t említette példaként, utóbbi például átlagosan 27,8 százalékkal volt kénytelen csökkenteni készülékeinek árát a vizsgált időszakban.
Az árak csökkenését az erős dollár és a gyengülő euró aránya is jelentősen felgyorsította, de a fő ok mindenképpen az volt, hogy egyre több termék jelenik meg, és a folyamatosan bővülő választék mellett a gyártók nagy része úgy érzi, csakis az árpolitikával érhet el eredményeket.
Zaklatott negyedév | Érdekes trendeket foglalt össze a jelentés a negyedév mobilpiaci történéseivel kapcsolatban. Az új termékek bemutatásának dömpingje és a felfokozott marketing miatt többször, több gyártónál is előfordultak alkatrészellátási "lyukak", például a kijelzők terén.
Változott az eladás és piaci részesedés alapján felállított toplista állása is: a HTC bekerült a legjobb tízbe, egyből a nyolcadik helyre, melyet az egy év alatt elért 139,1 százalékos növekedésével alapozott meg. Ennek alapja egyrészt a határozott androidos irányvonal, és a tavalyinál még agresszívebb márkapolitika.
Az új ultrahordozható eszközök, főként tabletek megjelenése nem fogta vissza a mobiltelefonok eladását - Carolina Milanesi szerint egyértelműen látszik a kutatás eredményeiből, hogy a tabletek tulajdonosai továbbra is szükségesnek tartanak egy zsebben tartható méretű mobil eszközt is, az eggyel nagyobb tabletek és hasonló eszközök csupán másodlagos, kiegészítő szerepet kaptak a telefonok mellett.
A vizsgált időszakban a Nokia tovább erősítette összesített első helyét, ám emögött már ott fenyeget
a drágább okostelefonok piacán mutatott bizonytalankodás: ebben a szegmensben a tavalyi évhez képest 2,6 százalékot veszített részesedéséből a finn vállalat.
A Samsung erős eladásokkal zárta második helyen a negyedévet, bár a főként fejlődő országokra koncentrálódó, olcsó készülékekre fókuszáló stratégia náluk is áresésekhez vezetett. Ők azonban a Windows Phone 7 egyik első támogatói lesznek, így a közeljövőben a drágább szegmensben is megerősíthetik pozíciójukat.
A RIM új operációs rendszerének hatásai a második negyedév számaiban még nem észlelhetőek, ám a Gartner előrejelzése szerint a mostani három hónap végére már látható lesz a lojalitás visszaerősödése, legalábbis ami az üzleti felhasználókat illeti: a jóslatok azonban továbbra sem kecsegtetnek sok jóval a konzumer piac meggyőzésével kapcsolatban.
Az Apple, bár összesítésben "csupán" a hetedik helyen áll, az okostelefonok piacán harmadik: itt a Gartner szerint még talán előrébb is léphetett volna, ha nem üt be egyszerre két hátráltató tényező is. Az egyik
az iPhone 4 vélt és valós hibái miatti kritikák hulláma, a másik pedig a nagy keresletre kissé óvatosan allokált, és épp ezért
alulméretezett alkatrészellátás.
Jönnek a robotok | Az okostelefonok operációs rendszereinek versenyében az Android részesedése folyamatosan nő: a második negyedévben megelőzte az iPhone OS-t, és harmadik helyre küzdötte fel magát. A siker titka a rugalmas, nyitott üzleti modellben és a sok szolgáltató kínálatában megtalálható készülékekben rejlik.
A több mint 50 százalékot növekedő okostelefon-piac operációs rendszereinek első négy gyártója egyaránt növelte eladásait a negyedévben: ez a négyes a piac 91 százalékát fedi le, és csak jócskán lemaradva követi őket a mobil Windows - ebben hozhat ugyan változást
a Windows Phone 7 bevezetése, bár ugyanebben az időszakban
támad a (két) új Symbian és a
harmadik generációs Android is, ezért a következő időszak eredményeit az új rendszerek valódi képességei és teljesítménye, valamint a mögöttük álló vállalatok marketing tevékenysége határozza majd meg.