A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság ismertette a következő évekre vonatkozó rendeleteit a vezetékes és mobilhálózatok hanghívási díjaival kapcsolatban. A szolgáltatók kevesebbet fizetnek egymásnak, de vajon megérzik ezt a számlafizetők is?
Az NMHH azért avatkozik a piaci versenybe, hogy az ügyfelek minél jobb és olcsóbb szolgáltatáshoz jussanak - magyarázta a kezdeményezést
Kiricsi Karola szóvivő. A szervezet a nagykereskedelmi piac árait szabályozza, amely természetesen kihatással lesz a kiskereskedelmi szegmensre is.
Az idő egyre kevesebb pénz ■ Az NMHH az Európai Unió irányelveihez igazodva évek óta szabályozza a nagykereskedelmi hívásvégződtetés díjait - ez a teljes percdíjnak azon része, amelyet a hívó fél szolgáltatója fizet hívott fél szolgáltatójának egy telefonhívás után. A díjat az NMHH szimmetrikusan kezeli, tehát mindhárom szolgáltató számára ugyanaz az árszabás érvényes. A most ismertetett rendelet szerint elsőként 2012. január elsején a jelenleg érvényes 11,86 forintról 20 százalékkal 9,46 forintra csökken, egy évvel később pedig ugyanilyen arányú változással 7,06 forintra mérséklődik.
Érdekes kontraszt, hogy 2003-ban a szolgáltatók még 40 forint környéki végződtetési díjakat számoltak fel, de
Illyés Márton módszertani és piacelemzési főosztályvezető szerint 2014 első napjától elképzelhető a 4,64 forintos küszöb elérése is. Az uniós törekvések ráadásul abba az irányba mutatnak, hogy nem elképzelhetetlen a szolgáltatók közötti díjak teljes megszűnése sem.
Ki érzi meg? ■ Az természetesen nem biztosítható, hogy a hívásvégződtetési díjak csökkentése mínuszként látszik majd a végfelhasználóknak küldött összesítéseken és csekkeken. A szolgáltatók ugyanis nem kötelesek a mérsékléssel egyenértékűen csökkenteni a kiszámlázott végösszeget. Az elmúlt időszakban ráadásul évek óta elsőként fordult elő, hogy a különadó ellensúlyozására mindhárom hazai versenyző megemelte percdíjait.
Illyés Márton szerint a mostani rendelet elvben biztosíthatja a percdíjak csökkentését, hiszen a hívásvégződtetési díj mérséklésével csökkennek a szolgáltatók adminisztrációs terhei is. Mivel az átláthatóbb rendszer vonzóbbá teheti a piacot
új mobilszolgáltatók számára is, ebből a szempontból is elképzelhető, hogy a meglévők díjcsökkentéssel tarthatják meg pozícióikat.