A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) novemberi gyorsjelentése szerint mintegy 20 ezerrel csökkent a mobil előfizetések száma októberhez képest.
Novemberben ismét zsugorodott némileg a magyarországi mobilpiac: az előfizetések száma 20 ezerrel, az aktív, legalább az utolsó három hónapban forgalmat generáló SIM-kártyáké pedig 16 ezerrel csökkent: így száz főre 115,4 SIM-kártya jutott.
A T-Mobile erősödget ■ Októberhez képest egészen elenyésző az elmozdulás a piaci viszonyokban, de az mindenképpen figyelemre méltó, hogy a zsugorodó piacon a T-Mobile piacot tudott nyerni, igaz mindössze 3 ezrelékkel növelte piaci részesedését: az októberi 46,14 százalékról 46,17 százalékra. A két konkurens részesedése egyaránt csökkent: a Vodafoné 22,77-ről 22,76 százalékra, a Telenoré pedig 31,10-ről 31,07 százalékra.
Mást mutat azonban a kép, ha csak azokat a havi díjas előfizetéseket és pre-paid kártyákat nézzük, amelyekkel az utolsó három hónapban hívást indítottak vagy fogadtak: itt a T-Mobile és a Vodafone piaci részesedése csökkent – előbbié az októberi 46,12 százalékról 46,05 százalékra, a Vodafoné 22,44-ről 22,42 százalékra –, ellenben a Telenoré emelkedett, 31,44-ről 31,53 százalékra.
Mikor hat az adó? ■ Az aktív SIM-kártyákat tekintve sem szembetűnő, hogy nagy hatása lenne az előfizetőkre a telefonadó. Mint azzal többször is foglalkoztunk, a telekom szektorra több lépcsőben vetett ki adót a kormányzat.
2011-ben vezették be távközlési különadót, amely miatt az Európai Bizottság még tavaly márciusban eljárás is indított Magyarország ellen. Akkor elsősorban a fejlesztések elmaradásától féltek a szakértők – és ezzel riogattak a szolgáltatók is arra hivatkozva, hogy az adó elviheti a nyereségüket.
Idén
áprilisban szivárgott ki, majd júliustól be is vezették az újabb adóterhet, minek hatására – bár nem feltétlenül arra hivatkozva – végül is
mindhárom szolgáltató árat emelt. Egyes szakértők akkor a mobil-előfizetések csökkenését várták. Ha látványos csökkenés nem is következett be – és ez némi optimalizáláson túl – talán nem is várható, a szolgáltatások igénybevétele valószínűleg erőteljesebben változik. Ennek csak egyik módja, hogy például Wi-Fi-képes okostelefonok terjedésével a kommunikáció az alternatív csatornák intenzívebb használata felé terelődhet.