Két éven belül ötven százalék alá esik az Apple táblagépének piaci jelenléte, 2016-ra pedig már nagyon kicsi lesz az előnye az androidos áradattal szemben - állítja a Gartner friss elemzése.
Idén megduplázódik a végfelhasználóknak értékesített táblagépek száma, és ha a lendület mérséklődik is valamelyest, az elkövetkező években végig erős marad. Legalábbis ezt kalkulálta ki a Gartner legfrissebb vonatkozó előrejelzésében.
Tabletek végfelhasználói értékesítése világszinten (ezer db)
Növekedve hanyatlik ■ A tabletpiacot 2010-ben újraértelmező Apple természetesen belátható időn belül nem kényszerül átadni domináns pozícióját a vetélytársaknak, ám az iPad lassan, de biztosan egyre kisebb szeletét fogja birtokolni a teljes piaci tortának.
A neves piackutató cég számításai szerint idén 73 millió almás tablet kerülhet a konzumer vásárlók tulajdonába. Ez ugyan elképesztő, bő 80 százalékos éves növekedést jelent, ám a teljes szektor ennél is gyorsabban, majdnem kétszeresére hízik, azaz összességében gyengül a cég eddigi monopolisztikus pozíciója. A trend az elkövetkező néhány évben ugyanezen recept szerint fog folytatódni. Várhatóan 2014 lesz az első esztendő, amikor valamivel kevesebb mint minden második eladott tablet lesz már csak Apple termék.
Sok lúd és egy sötét ló ■ Ezzel párhuzamosan a több gyártó kínálatában megjelenő Google operációs rendszer, az Android csendesen, de kitartóan fog lefaragni most meglévő tetemes hátrányából. 2016-ra várhatóan még nem sikerül befogni az Apple-t, de a jelenlegi egy a kettőhöz arányt körülbelül négy az öthöz mértékűre tudják majd javítani. Azért érdemes újra megjegyezni, hogy mindez az összes androidos eszköz teljes eladott mennyiségét jelenti, azaz számos eltérő logós modell küzd az iPad-del ebben az összevetésben.
Az elkövetkező időszak sötét lova egyértelműen a Windows 8 operációs rendszer, és az azt futtató modellek piaci fogadtatása. Az
idén debütáló microsoftos tabletek a Gartner szerint jövőre már 7-8 százalékos piaci tortát hasíthatnak ki, míg 2016-ra ez felszaladhat akár 12 százalékra is, ami már egy tisztességes piaci jelenlétnek fogható fel ebben az egyre sűrűbb és keményebb mezőnyben.
Ami a tabletek vállalati felhasználását illeti, a piackutató úgy látja, három év múlva az alapvetően "civil használatra" fejlesztett tabletek eladásainak bő harmada köthető majd munkahelyi indíttatáshoz. Ez utóbbiak azonban nem feltétlenül fognak direkt céges vásárlásként megjelenni, hiszen a dolgozók tulajdonában lévő eszközök munkahelyi használatát ösztönző
BYOD filozófia egyre nagyobb teret hódít majd.
Miközben az iPad a végfelhasználók irányából kezd egyre jobban jelen lenni a munkahelyi környezetben, úgy a Windows sikere épp a másik oldalról lehet megtámogatva. Az informatikai részlegek ugyanis kisebb ellenállást fejtenek ki egy már ismert és használt operációs rendszer tabletes változatával kapcsolatban, mint például a vállalati IT infrastruktúrában egyelőre nem túl eltrejedt Android esetében. Szintén a Microsoft előnyére válhat, hogy a dolgozók által használt szoftverek, alakalmazások zömében ugyanúgy funkcionálnak a táblagépen is, ezért nem hatnak akkora változásként a munkavállalók számára, akiknek felülről adják utasításba, hogy mostantól tablettel kell boldogulniuk.