Bár az Amazon pénzügyi eredményei némelyest elcsüggesztették a többre és jobbra számító elemzőket, egyvalamit a legtöbben kihagytak a számításból: az időfaktort. A Kindle Fire csak rövid távon tűnik rossz üzletnek, éves szinten viszont sikersztori lehet.
Érdekes anomália bontakozott ki az Amazon pénzügyi jelentése nyomán. Annak ellenére, hogy a Kindle termékcsalád eladott darabszámát tekintve éves szinten 177 százalékos növekedésről számolhattak be, a vállalat nettó profitja 58 százalékkal esett az egy évvel korábbi időszakhoz képest, a teljes bevétel pedig "csak" 35 százalékkal nőtt: az ünnepi negyedév 17,43 milliárd dolláros eredménye csaknem 800 millióval maradt az előzetes elemzői várakozások alatt.
Azonnal mindenhol elmarasztaló vélemények jelentek meg a vállalat legújabb szolgáltatásairól és termékeiről, szakmai portálok cikkei "minősítették le" azon melegében az Amazont és a szerintük elhamarkodott tabletes terveit. A megfontoltabb elemzők azonban kicsit utánaszámoltak a dolgoknak, és szerintük egyáltalán nincs gond, sőt...
A költségek és bevételek mellett az időt se hagyjuk ki a számításból!
Mennyi az annyi? ■ Az első negatív reakciók többek között annak is köszönhetőek, hogy az Amazon most sem adott ki részletes statisztikát több termék- és szolgáltatáscsoportja megoszlásáról. Így például azt sem tudhattuk meg, hogy a Kindle termékcsaládon belül milyen részesedést szerzett a tavaly bemutatott Fire tablet. A szakértők korai véleménye szerint mégiscsak elhibázott döntés volt ennyire olcsón kiadni a táblagépet, amely árával ugyan felkeltette a vásárlók érdeklődését, de
nem tudta visszahozni a fejlesztés és összeállítás költségeit.
Ha azonban megnézzük az Androidot futtató eszközök világszintű részesedését, egy év alatt 10 százalékos növekedés után 39 százaléknál tart a Google operációs rendszere. Eközben a Strategy Analytics szerint az iOS-t futtató eszközök aránya 68-ról 58 százalékra esett vissza 2011 utolsó negyedévében, az Android tehát erősen belehúzott. Innen az androidos készülékeket gyártók darabszámaiból és növekedési trendjeiből már ki lehet következtetni, hogy a Kindle Fire durván benyomult az Android alapú tabletek piacára. A Flurry elemzőcég szerint a 2011 novemberében elért 3 százalékhoz képest idén januárban a Fire már 36 százalékot birtokol a droiddal leöntött tabletes tortából.
Lassan, de biztosan ■ Rendben, mondhatnánk - sokat adtak el az Amazon tabletéből, de ezzel együtt is érthető a csökkenő profit, hiszen köztudott, hogy a Kindle Fire gyártási költsége némelyest meghaladja az eladási árát, egyszerűsítve tehát az Amazon veszteséggel árulja az eszközt.
Az viszont már a tablet bejelentésekor látszott, hogy az Amazon a versenytársakhoz képest
teljesen más üzleti tervvel indult a táblagépes piac meghódítására. Felvállaltan a lehető legolcsóbbra árazta a Fire-t, így gyors vásárlói rohamot kiváltva, majd pedig folyamatos érdeklődést fenntartva. A táblagépen futó operációs rendszer azonban szinte csak rendszermagját, motorját tekintve Android, a felületet és a működési elvet gyökeresen átalakították. A felhasználók nem az általános Android Marketről, hanem az Amazon saját piacteréről érhetnek el alkalmazásokat, valamint több egyéb szállal (például a felhő alapú tárhely- és zeneszolgáltatás, vagy az egyenirányított e-könyv-beszerzési forrás segítségével) kötődnek az Amazonhoz. A Flurry kutatása szerint már az is sokat elárul a Kindle Fire felhasználókról, hogy például a Samsung Galaxy Tab tulajdonosaihoz képest többet hajlandók költeni fizetős alkalmazásokra.
Az RBC Capital hasonló témájú elemzése pedig összeveti az Amazon tablet gyártási költségéből eredő mínuszt az eszközből és a kapcsolódó szolgáltatásokból befolyó bevételekkel: számításuk szerint egy Kindle Fire "életében" a felhasználó még átlagosan 136 dollárt költ el a gyártótól származó extra tartalmakra (e-könyvekre, alkalmazásokra, filmekre és zenékre). A napokban szivárgott ki az a terv is, mely szerint az Amazon nemsokára saját rendszerén "átszűrve" biztosít előfizetést a Netflix online videotékájához is.
Meglepetés érkezik ■ Összegezzük, mit tudunk! A jelenlegi eredmények valóban visszafogottabbak, hiszen masszívan rájuk telepszik a Kindle Fire előállítási és bevezetési költsége. Ebből eddig szinte csak az eddig eladott hardverek ára jött vissza, amely önmagában kevesebb, mint az előállítás költsége. Ha viszont hozzáadjuk, hogy a főként karácsony előtt vásárolt eszközökre tulajdonosaik ebben az évben kezdik beszerezni a fizetős tartalmakat és extra szolgáltatásokat, máris kevésbé sötét a kép, egyszerűen csak eltolódik a "nagy kaszálás" időszaka, amely valójában mostanában kezdődik, és szép fokozatosan elkezdi teletömni az Amazon zsebét. Bár az üzleti séma lassabb átfutása miatt még valószínűleg nem láthatunk hatalmas kiugrást az idei első negyedév számaiban, a fentieket összegző elemzők szerint az év vége már egyáltalán nem lombozza majd le a cég befektetőit, sőt kifejezett meglepetést is okozhat azoknak, akik a napokban túl gyorsan írták le az Amazont.