Hétfőn és kedden több alkalommal akadozott, illetve teljesen leállt a RIM BlackBerry okostelefonokat kiszolgáló infrastruktúrája. Az üzleti alapvetésnek számító készülékek világméretű fiaskóját egyetlen hibás switch okozta.
Az üzleti felhasználók egyik nyomós érve a BlackBerryk használata mellett a készülékekben használt speciális push üzenetküldési rendszere. Annak, hogy az adatok minden esetben a gyártó szerverein keresztül érik el céljukat, több előnye is van, többek között a titkosítás terén. A centralizált módon működtetett megoldás hátulütőire viszont igen fájdalmas módon kellett ráébrednie a Research In Motion szakembereinek, és persze a felhasználóknak is.
Kényszerű adatmegvonás ■ A problémák október 10-én kezdődtek, amikor az EMEA (Európa, Közel-Kelet és Afrika) régióban használt BlackBerryken részlegesen, aztán teljesen leálltak az üzenetküldő, valamint egyéb, adatkapcsolatot használó szolgáltatások. Nem működött a böngésző, az email-forgalom, és teljesen elérhetetlenné vált a BlackBerry Messenger, de leállásokkal küszködött a BlackBerry Internet Service és a BlackBerry Enterprise Server szolgáltatás is. Mindez a régió többi országával együtt a magyar felhasználókat is érintette.
Az első nap éjszakájára a legtöbbek számára úgy tűnhetett, hogy megoldódtak a problémák: a RIM közösségi oldalakon közzétett üzenetekben kért elnézést a felhasználóktól, ám a problémák okairól nem adott tájékoztatást. Másnap újra pattogósan káromkodhattak a BlackBerry tulajdonosok, mivel a készülékek szolgáltatásai újra belassultak, és időnként ismét elérhetetlenné váltak.
Ha kiesik az alapkő, dől a torony ■ A RIM végül kénytelen volt részletesebben is megosztani a tudnivalókat. Kiderült, hogy a problémákat a brit adatközpontban egyetlen switch meghibásodása és az automatikus "vészrendszer" alkalmatlansága okozta. "Bár a rendszert úgy terveztük, hogy hiba esetén a terhelés azonnal egy pót-switchre terelődjön, az átirányítás nem működött úgy, ahogy az előzetes tesztek alapján várhattuk volna" - áll a vállalat közleményében.
Arra is megvan a magyarázat, miért jött elő újra a legtöbb hiba a második napon: a hétfői leállás következtében hatalmas adatmennyiség halmozódott fel a RIM adatközpontjában, amely "eltömítette" a szolgáltatásokat, ezért egy gyors nagytakarításra volt szükség. Időközben az EMEA régión kívül Indiába és Dél-Amerikába is begyűrűztek a hibák. A hír megírásának időpontjában még mindig fennáll a probléma, legalábbis hazai BlackBerry tulajdonosok megkérdezése alapján.