Az egyre lejjebb csúszó tőzsdei árfolyamnak is jót tehet az a két bejelentés, amelyekkel a közösségi oldal mobilos használatából vár jelentős bevételt a Facebook.
Nem egészen három hét alatt 30 százalékot esett a Facebook részvényeinek árfolyama. Nagyon úgy tűnik, a trendet csak egyetlen dolog, a meggyőző pénzügyi eredmény állíthatja meg. Ehhez pedig sűrgősen be kell vonni azt az egyre gyarapodó réteget, akik mobilról, a Facebook iPhone és Android alkalmazásával érik el az oldalt. Zuckerbergék most léptek az ügyben, rögtön kettőt is.
A Facebook-részvények teljesítménye (forrás: Google Finance)
Értéktelen tömeg ■ A világ legnagyobb közösségi oldala ma már csak azért hízik, mert Brazilíától Indiáig áradnak az új regisztrációk a fejlődő régiókból. A probléma ezzel csak annyi, hogy ezek a felhasználók
lényegesen kevesebbet érnek a hirdetők (és így a Facebook) számára, mint mondjuk az észak-amerikai közönség. Utóbbiak viszont inkább fogynak, mint gyarapodnak, aki marad, az is
egyre kevesebb időt tölt az oldalon, ráadásul azt is jobbára okostelefonon keresztül.
Mivel egészen idén tavaszig egyáltalán nem tudott a Facebook hirdetéseket elhelyezni a mobilos alkalmazásokba, így a bevételei nagyobb részét hirdetésekből előteremtő oldalra óriási veszélyt jelent a mobilos exodus. A tőzsdére lépést megelőző befektetői tájékoztatóban is hosszasan ecsetelték a témát mint reális kockázati tényezőt.
Pénznyelő automata ■ Bár már hónapok óta lehetséges szponzorált sztorikat, azaz státuszüzenetnek látszó hirdetéseket elhelyezni a facebookos hírfolyam mobilos változatában, idáig ezt csak az oldal alkalmazottján keresztül lehetett intézni. Tegnap azonban a cég bejelentette, hogy immár automatikusan is elérhető lesz ez az opció a hirdetők számára, akik így pillanatok alatt elkészíthetnek egy akár kifejezetten mobilos, akár desktopos felülettel kombinált kampányt.
Hogy a mobil hirdetési piacban már most óriási potenciál van, azt a Twitter példája jól mutatja. A mikroblog-szolgáltató szintén nem túl régóta vezette be a mobil felületen megjelenő hirdetéseket, mégis a minap egy tengerentúli konferencián azzal büszkélkedhetetett a vállalat vezetője, hogy már volt olyan nap, amikor a cégnek
több bevétele keletkezett mobilról, mint hagyományos számítógépekről.
Két kattintás a világ ■
A Facebook másik nagy bevételi forrását a szájton futó játékokban, alkalmazásokban elérhető mikrotranzakciók adják. Ennek mobilról történő kiegyenlítése eddig még a közösségi oldal felelős munkatársa szerint is horrorisztikus élmény volt: nem ritkán hét lépésből álló "akadálypályán" kellett átevickélni. A tegnapi esti bejelentéssel viszont mindez
két lépésre redukálódik, és a vásárláshoz semmiféle szöveg begépelésére nincs szükség. A telefonos szolgáltatónál vezetett egyenleget terhelő egyszerű fizetést az USA-n és az Egyesült Királyságon kívül a szolgáltatói megállapodások függvényében folymatosan terjeszti ki a cég más országokra.
A bejelentett változások ugyan még kevés hatással lehettek a kereskedésre, ám mindettől függetlenül a tegnapi volt a Facebook-részvények eddigi legjobb napja, hiszen komoly, 3,6 százalékos erősödést mutattak. Az igazi változást azonban majd a július közepén esedékes újabb pénzügyi jelentés hozhatja, amiben jó esetben már megjelenhet a mostani módosítások eredménye is.