Egy nemzetközi tanulmány szerint a dánok használják a legintenzívebben mobiljukat netezésre, de Szlovákiában a legnagyobb ennek a tevékenységnek a növekedése.
A magyarok nemzetközi összehasonlításban átlagos mértékben használják mobil eszközeiket netezésre – állítja egy nemzetközi tanulmány. A felmérésben, amely a 2012 és 2013 áprilisa közötti időszakot vizsgálja, minden közép-kelet- európai ország részt vett, ahol a Gemius méri a weboldalak forgalmát. A Belorussziában, Bulgáriában, Horvátországban, Cseh Köztársaságban, Észtországban, Litvániában, Lettországban, Moldovában, Lengyelországban, Szlovéniában, Szlovákiában, Ukrajnában és Magyarországon elvégzett kutatást kiegészítették a dániai adatokkal is.
Egyenetlen a régió ■ A felmérés egyfelől nem hozott meglepetést, legalábbis annyiban, hogy a dán piac bizonyult a legfejlettebb. Dániában a teljes internetes forgalom több mint 31 százalékát mobileszközök generálják – ez a közép-kelet-európai régió átlagának alig kevesebb mint ötszöröse! –, és a növekedés is impozáns: a vizsgált egy év alatt 86 százalékot nőtt. A legdinamikusabb bővülést azonban Szlovákiában és a Csehországban mérték: a mobiltelefonok és a tabletek által generált oldalletöltések a szlovákoknál 219 százalékkal, a cseheknél pedig 207 százalékkal nőttek ugyanezen időszak alatt.
Mobil oldalletöltések aránya a régióban (Forrás: GemiusPrism)

Mindössze három országban volt a 135 százalékos régiós átlagnál alacsonyabb növekedés: Fehéroroszországban (34 százalék), Litvániában (81 százalék) és Lengyelországban (87 százalék).
Négy országban (Magyarország, Szlovákia, Horvátország, Litvánia) a mobil oldalletöltések aránya meghaladta a 6,6 százalékos régiós átlagot. Ez azt jelenti, hogy itthon is egyre többen térnek át a mobil eszközökről történő netezésre.
Magyar specialitások ■ A Gemius Hungary a régiós kutatáson felül megvizsgálta a 15 évnél idősebb, okostelefonnal rendelkező netezők mobilhasználati szokásait is egy pop-up módszerrel készült ad-hoc kutatás keretében.

Mikor milyen eszközt használ netre a magyar?
(forrás: GemiusPrism; a grafikon nagyítható)
A vizsgált korosztályban a magyar nezetők 44 százaléka rendelkezik okostelefonnal, és minden ötödik tervezi a vásárlását egy éven belül. Új készülék beszerzésénél az androidos operációs rendszert részesítik előnyben – ez teljesen belesimul a nemzetközi trendbe –, és a vásárlására átlagosan 44 ezer forintot szánnak. Ez az összeg két év hűséggel és egy átlagos előfizetéssel nagyjából egy középkategóriás androidos készülékre lehet elegendő.
Külön vizsgálták, hogy a magyarok melyik napszakban milyen platformot használ. A kutatás szerint a magyarok mobileszközön az esti órákban a legaktívabb tartalomfogyasztók mobileszközökön. Ez így alakul a vizsgált többi országban is, ám míg azokban általában ez a növekedés szinte pontban 18 órakor kezdődik, nálunk ez majdnem 19 órára tolódik. Ezt a kutatás azzal magyarázza, hogy elképzelhető, hogy a magyar munkavállalók tovább dolgoznak, tehát később érnek haza.
A felmérésnek ez a megállapítása egybeesik az
eNET tavaly év végén lefolytatott kutatásának ereményivel. A magyar kutató cég némileg szofisztikáltabban akkor azt állapította meg, hogy a mobil eszközökről a legtöbben szabadidős tevékenységként neteznek.