Meglepő, de a hanyatló BlackBerry platformon hoz a legtöbbet egy alkalmazás. Ennek ellenére a fejlesztők menekülnek a süllyedő hajóról, és a legtöbben a Windows Phone irányába tartanak.
A VisionMobile piackutató júniusi jelentése szerint egy átlagos BlacBerry-alkalmazás havi 3853 dollárt hoz készítőinek. Az iOS-ra írt változat majdnem ugyanannyit, 3693 dollárt termel, míg az androidos appoktól már lényegesen kevesebbre, 2735 dollárra számíthatnak. A BlackBerry platformra ráaádsul fejleszteni is olcsóbb: átlagosan 15 181 dollárba kerül egy-egy app elkészítése, míg az Apple rendszerében 27 463, a Google rendszerében pedig 22 637 dolláros befektetést igényel.
Már a kijáratot keresik ■ A felmérésben figyelmen kívül hagyták az egyes ökoszisztémák legsikeresebb alkalmazásait, mivel azok jelentősen torzíthatták volna az átlagra, vagyis az alsó 95 százalékra vonatkoztatott eredményeket. Persze a fenti számok még így is csalóka képet mutatnak: a BlackBerry-appok fele például havi 500 dollár alatt teljesít, ami az iOS-programoknak csak egyharmad részére igaz – vagyis ott nem csak a nagy dobásra, de a nagy
bukásra is kisebb az esély.
Akármennyi pénz is van a BlackBerry-appokban, sokan már menekülnek a RIM süllyedő hajójáról. A VisionMobile adatai alapján a BlackBerryt is támogató keresztplatformos fejlesztések 41 százalékában már azt tervezik, hogy kiszállnak erről a piacról, és azok közül, akiknek ez az elsődleges platformja, 14 százalék hagyná ott a RIM piacterét. A helyzet csak a futottak még mezőnyben rosszabb: a Symbian, a webOS, a Bada, a MeeGo vagy a Flash tábora ennél is nagyobb ütemben csökken.
Helyzetbe kerül a Windows Phone ■ Azok közül, akik elhagynák a BlackBerryt, valószínűleg sokan kötnek majd ki a Microsoft mobil operációs rendszerénél, amely 57 százalékkal toronymagasan vezeti az érdeklődési listát. A VisionMobile statisztikája szerint egyébként a Windows Phone úgy lett a hetedikből a negyedik legnépszerűbb fejlesztési platform, hogy két év alatt 2 százalékponttal csökkent a piaci részesedése, köszönhetően az Android és az iOS gyors növekedésének.
A piackutató külön fejezetben foglalkozik az appok "kereskedelmi útvonalaival", összevetve az alkalmazások előállításának helyét a megcélzott régiókkal. Ahogy az a fenti ábrából kiderül, az európai fejlesztők háromnegyede a kontinensen belül tapasztalja a legnagyobb érdeklődést termékei iránt. A másik véglet Ausztrália vagy Új-Zéland, ahol Észak-Amerikából, Ázsiából és Dél-Amerikából is erősebb keresletet tapasztalnak, mint a saját házuk tájáról.
Két gyártóé minden haszon ■ A bevétel-megosztási modelleket, az egyes platformok mellett vagy ellen szóló szempontokat, illetve a különböző disztribúciós csatornákat a
Developer Economics 2012 tanulmányban részletesen is bemutatja. Magukat a készülékgyártókat a VisionMobile négy csoportba sorolja. Az innovátorok (például az Apple) egyedi felhasználói élményt biztosítanak, amelyhez a gyors követők (mint a Samsung) hamar csatlakoznak, és sikeresen differenciálják is magukat. Az "összeszerelők" (mondjuk a ZTE) versenyképességét kizárólag az árazás biztosítja. Ez fokozottan igaz a középkategóriás készülékekre (Nokia), amelyek még mindig a piac 60 százalékát adják.