Miután a Facebook bejelentette geolokációs fejlesztéseit, érdemes megnézni, mit léphet a szegmens meghatározó szereplője - és azt is, mekkora piacról beszélünk egyáltalán.
A geolokációs szolgáltatások piacán még javában folyik a résztvevők helyezkedése, ám a Facebook legújabb bejelentése mindenképp egy következő lépcsőfokot jelent. Eddig főleg kifejezetten erre az üzletágra szakosodott startupok próbálták a maguk képére formálni a mobilos-internetes helymeghatározással kapcsolatos szolgáltatások divatját, ám a közösségi média királya olyasmit pumpálhat a szegmensbe, ami nagyon is ráfér: több mint félmilliárd felhasználót. Akármilyen divatosan is hangzik ugyanis a geolokáció, a friss felmérések szerint még viszonylag kevesek játékszere.

Felfedezetlen területek A Pew Internet & American Life Project nemrég készített felmérést az amerikai geolokációs szokásokról. A kutatás körüljárja, ki mennyire ismeri azokat a lehetőségeket, amelyekkel mobiltelefonokról különböző földrajzi helyekre "becsekkolva" kedvezményekhez juthat, közösségek tagjává válhat, vagy épp megnézheti, milyen ismerősei tartózkodnak a közelben.

Az eredmények azt mutatják, hogy egyelőre bizony nagyobb a marketing és a "hype" a geolokáció körül, mint a valós felhasználás mértéke: az internetező felnőtteknek mindössze négy százaléka használ valamilyen kapcsolódó alkalmazást - ráadásul naponta csupán a megkérdezettek egy százaléka jelentkezik be valamilyen helyre ezen szolgáltatások segítségével.

Hasonló eredményekre jutottak más kutatások is: nyár végén a Forrester is négy százalékra tette az internet-eléréssel rendelkezők között a geolokációt használók arányát. A Harris Interactive egy más megközelítésből vizsgálódott, eredményeik szerint a felnőtt férfiak 7, míg a nők 3 százaléka érdeklődik a téma iránt (tehát nem feltétlenül használja is azt). A Myxer kutatása csupán a mobilon folyamatosan internetezőkre vonatkozott, ennek a körnek 11 százaléka használt már valaha valamilyen geolokációs megoldást. Mindegyik kutatásból kiderült azonban az is, hogy sokan nem tudnak különbségetg tenni a hely-alapú szolgáltatások és a geolokáció között: előbbibe ugyanis beletartoznak a térképek és navigációs megoldások is a Google Maps-től az útvonaltervezőkig.

Még alakíthatóak az igények A piac tehát még szinte üres (vagy a másik oldalról nézve lehetőségekkel teli), így a szereplők közeljövőbeni lépései nagyban meghatározzák azt, hogy az újonnan érkező felhasználók milyen igényeket támasztanak majd a geolokációs szolgáltatások iránt, és ezeket melyik megoldás teljesíti legjobban.

A Facebook belépése egyértelműen a tömeget, az új technológiára ráuszítható aktív felhasználók félmilliárdos seregét biztosíthatja. Az eddig is geolokációs megoldásokkal foglalkozó vállalatok ezzel szemben saját tapasztalataikra, piaci elsőségükben rejlő szakmai fölényükre tudnak csak támaszkodni.

A Foursquare vezetője, Dennis Crowley a Facebook bejelentésével egy napon beszélt a vállalat terveiről - ki tudja, mennyire volt tisztában akkor a nagy vetélytárs bombasztikus belépőjével. Az alapító mindenesetre markánsan egy következő lépcsőfokról beszélt a Foursquare közeljövőjével és egyben a geolokációs szolgáltatások alakulásával kapcsolatban.

A Facebook rágyúrt a hely alapú vásárlásra
Nagy üzlet lehet a "ki hol van" őrület

Nem a "most" fontos Szerinte ugyanis az, hogy a felhasználó "becsekkol" egy helyre, és ezért valamilyen kedvezményt kap, csupán az első lépés. Ezzel ugyan ideig-óráig meg lehet tartani az emberek érdeklődését, ám hiába a folyamatos akciók, egy idő után már az ilyen bónuszok is kevésnek bizonyulnak arra, hogy felhívják a figyelmet. A lényeg a csekkolás utáni időszakon lesz: azon a rendszeren, amely elemzi a felhasználók által látogatott helyeket, és ezáltal személyes profilokat alakít ki nekik. Ezáltal feltérképezhető, hová szeret járni az illető, milyen termékeket, szolgáltatásokat preferál.

Crowley elgondolása az, hogy a közeljövőben a geolokációs megoldások már előre szólnak majd a felhasználóknak, ha olyan hely közelében járnak, ami a felhasználói szokásaik alapján érdekelheti őket. Tippeket adhatnak arra, ha az illető egy ideig hetente jár egy bizonyos szórakozóhelyre, de aztán elhanyagolta: a mobilos alkalmazás megkérdezi majd, nem akar-e újra betérni a régebben kedvelt helyre.

Fontos a közösség egyre növekvő ereje is, még sokáig fejleszthető a tipprendszer, amellyel más felhasználók értékelhetik és kommentelhetik az egyes helyeket. Ha valaki épp megérkezik egy város repülőterére, felajánlhat ismerősöket vagy akár ismerősök ismerőseit, akik segíthetnek eligazodni - és persze megjelennek a más városban kialakított szokások alapján automatikusan kiokoskodott helyek, ahová itt is érdemes ellátogatni.

Robotpilóta üzemmód A következő fejlesztés Crowley szerint a kényelemérzet növelése. Vannak olyanok, akiknek bár szimpatikus a szolgáltatás, mégsem akarják minden pillanatban elővenni a mobiljukat és a becsekkolást manuálisan elvégezni: nekik lehet előnyös, ha beállítható lenne az automatikus bejelentkezés. Ha a felhasználó egy már ismert helyen jár, a telefon magától becsekkolhatna oda, így anélkül is elérhetőek lennének a kedvezmények vagy egyéb helyi extrák, hogy a telefonon akár egyetlen kattintásra lennénk kényszerítve.

A Foursquare tehát folyamatos tervekkel rendelkezik, és minden bizonnyal más, specializált geolokációs szolgáltatóknak is lehetnek rejtett ütőkártyái - az viszont talán hónapok kérdése, míg valóban kiderül, megállítható-e a Facebook offenzívája ezen a területen.

Nem tudjuk és nem is nagyon akarjuk használni az AI PC-t

Mindez egy Intel által rendelt nemzetközi kutatás eredményeiből olvasható ki. Az eladásban érdekelt csipgyártó összefoglalója azért igyekezett a potenciális pozitívumokra koncentrálni.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.