Miután a Facebook bejelentette geolokációs fejlesztéseit, érdemes megnézni, mit léphet a szegmens meghatározó szereplője - és azt is, mekkora piacról beszélünk egyáltalán.
A geolokációs szolgáltatások piacán még javában folyik a résztvevők helyezkedése, ám
a Facebook legújabb bejelentése mindenképp egy következő lépcsőfokot jelent. Eddig főleg kifejezetten erre az üzletágra szakosodott startupok próbálták a maguk képére formálni a mobilos-internetes helymeghatározással kapcsolatos szolgáltatások divatját, ám a közösségi média királya olyasmit pumpálhat a szegmensbe, ami nagyon is ráfér: több mint félmilliárd felhasználót. Akármilyen divatosan is hangzik ugyanis a geolokáció, a friss felmérések szerint még viszonylag kevesek játékszere.
Felfedezetlen területek ■ A Pew Internet & American Life Project nemrég készített felmérést az amerikai geolokációs szokásokról. A kutatás körüljárja, ki mennyire ismeri azokat a lehetőségeket, amelyekkel mobiltelefonokról különböző földrajzi helyekre "becsekkolva" kedvezményekhez juthat, közösségek tagjává válhat, vagy épp megnézheti, milyen ismerősei tartózkodnak a közelben.
Az eredmények azt mutatják, hogy egyelőre bizony nagyobb a marketing és a "hype" a geolokáció körül, mint a valós felhasználás mértéke: az internetező felnőtteknek mindössze négy százaléka használ valamilyen kapcsolódó alkalmazást - ráadásul naponta csupán a megkérdezettek egy százaléka jelentkezik be valamilyen helyre ezen szolgáltatások segítségével.
Hasonló eredményekre jutottak más kutatások is: nyár végén a Forrester is négy százalékra tette az internet-eléréssel rendelkezők között a geolokációt használók arányát. A Harris Interactive egy más megközelítésből vizsgálódott, eredményeik szerint a felnőtt férfiak 7, míg a nők 3 százaléka érdeklődik a téma iránt (tehát nem feltétlenül használja is azt). A Myxer kutatása csupán a mobilon folyamatosan internetezőkre vonatkozott, ennek a körnek 11 százaléka használt már valaha valamilyen geolokációs megoldást. Mindegyik kutatásból kiderült azonban az is, hogy sokan nem tudnak különbségetg tenni a hely-alapú szolgáltatások és a geolokáció között: előbbibe ugyanis beletartoznak a térképek és navigációs megoldások is a Google Maps-től az útvonaltervezőkig.
Még alakíthatóak az igények ■ A piac tehát még szinte üres (vagy a másik oldalról nézve lehetőségekkel teli), így a szereplők közeljövőbeni lépései nagyban meghatározzák azt, hogy az újonnan érkező felhasználók milyen igényeket támasztanak majd a geolokációs szolgáltatások iránt, és ezeket melyik megoldás teljesíti legjobban.
A Facebook belépése egyértelműen a tömeget, az új technológiára ráuszítható aktív felhasználók félmilliárdos seregét biztosíthatja. Az eddig is geolokációs megoldásokkal foglalkozó vállalatok ezzel szemben saját tapasztalataikra, piaci elsőségükben rejlő szakmai fölényükre tudnak csak támaszkodni.
A Foursquare vezetője,
Dennis Crowley a Facebook bejelentésével egy napon beszélt a vállalat terveiről - ki tudja, mennyire volt tisztában akkor a nagy vetélytárs bombasztikus belépőjével. Az alapító mindenesetre markánsan egy következő lépcsőfokról beszélt a Foursquare közeljövőjével és egyben a geolokációs szolgáltatások alakulásával kapcsolatban.
Nem a "most" fontos ■ Szerinte ugyanis az, hogy a felhasználó "becsekkol" egy helyre, és ezért valamilyen kedvezményt kap, csupán az első lépés. Ezzel ugyan ideig-óráig meg lehet tartani az emberek érdeklődését, ám hiába a folyamatos akciók, egy idő után már az ilyen bónuszok is kevésnek bizonyulnak arra, hogy felhívják a figyelmet. A lényeg a csekkolás utáni időszakon lesz: azon a rendszeren, amely elemzi a felhasználók által látogatott helyeket, és ezáltal személyes profilokat alakít ki nekik. Ezáltal feltérképezhető, hová szeret járni az illető, milyen termékeket, szolgáltatásokat preferál.
Crowley elgondolása az, hogy a közeljövőben a geolokációs megoldások már előre szólnak majd a felhasználóknak, ha olyan hely közelében járnak, ami a felhasználói szokásaik alapján érdekelheti őket. Tippeket adhatnak arra, ha az illető egy ideig hetente jár egy bizonyos szórakozóhelyre, de aztán elhanyagolta: a mobilos alkalmazás megkérdezi majd, nem akar-e újra betérni a régebben kedvelt helyre.
Fontos a közösség egyre növekvő ereje is, még sokáig fejleszthető a tipprendszer, amellyel más felhasználók értékelhetik és kommentelhetik az egyes helyeket. Ha valaki épp megérkezik egy város repülőterére, felajánlhat ismerősöket vagy akár ismerősök ismerőseit, akik segíthetnek eligazodni - és persze megjelennek a más városban kialakított szokások alapján automatikusan kiokoskodott helyek, ahová itt is érdemes ellátogatni.
Robotpilóta üzemmód ■ A következő fejlesztés Crowley szerint a kényelemérzet növelése. Vannak olyanok, akiknek bár szimpatikus a szolgáltatás, mégsem akarják minden pillanatban elővenni a mobiljukat és a becsekkolást manuálisan elvégezni: nekik lehet előnyös, ha beállítható lenne az automatikus bejelentkezés. Ha a felhasználó egy már ismert helyen jár, a telefon magától becsekkolhatna oda, így anélkül is elérhetőek lennének a kedvezmények vagy egyéb helyi extrák, hogy a telefonon akár egyetlen kattintásra lennénk kényszerítve.
A Foursquare tehát folyamatos tervekkel rendelkezik, és minden bizonnyal más, specializált geolokációs szolgáltatóknak is lehetnek rejtett ütőkártyái - az viszont talán hónapok kérdése, míg valóban kiderül, megállítható-e a Facebook offenzívája ezen a területen.