A kanadai gyártó készülékei jó ideig az okostelefon-szegmens úttörőinek számítottak, de manapság már nem épp ez a helyzet. Egy felmérés szerint a felhasználók is így látják, és menekülnének a süllyedő hajóról.
Nem jó mostanában RIM-nek lenni: egy friss felmérés szerint egyre több helyen gondolják úgy, hogy az üzleti okostelefonnak már nem a BlackBerryk a kváziszabványai, és más gyártók eszközeire váltanának.
Indul a népvándorlás ■ Az Enterprise Management Associates (EMA) kutatásából kiderül, hogy a 10 ezer alkalmazottnál többet foglalkoztató vállalatok BlackBerry felhasználóinak 30 százaléka jövőre valamilyen versenytárs készülékére vált. Ma még a nagyvállalatoknál dolgozók 52 százaléka használ BlackBerryket, ám jövőre a dominancia megszűnik, mindössze 36 százalékuk marad a régi platformnál.
A legfontosabb és leginkább átfogó ok a konzumerizáció: az alapvetően üzleti felhasználásra tervezett BlackBerryk mellé funkciókat, menedzselhetőséget és biztonsági lehetőségeket tekintve is felzárkóztak a versenytársak. Az alapvetően otthoni felhasználásra, "divateszközként" vásárolt iPhone-okat és androidos készülékeket egyre többen vinnék be a céghez is, a telefonok szoftverkörnyezete pedig szintén felnőtt a vállalati igényekhez.
A kényelem bosszúja ■ Elemzők szerint a Research In Motion egész egyszerűen lemaradt: a versenytársak egyre gazdagabb funkcionalitását és a kézreálló felhasználói élményt tekintve nem léptek akkorát, ami az előny megtartásához elegendő lett volna. 2010 áprilisában ugyan megvásárolták a QNX-et, amelytől a készülékek felturbózását remélték, ám a kései döntés eddig csupán egy
felemásan elkészült tabletet eredményezett a PlayBook személyében, valamint sok-sok ígéretet a következő generációs telefonokkal kapcsolatban.
Ugyan épp a napokban jelentették be az új BBX plafformot, amely "a BlackBerry és a QNX legjobb funkcióit gyúrja össze", ám az első erre épülő telefonok csak jövőre érkeznek. Az öregecskedő mostani rendszerrel kapcsolatban pedig egyre többen válnak türelmetlenné.
Maga alatt vágja ■ Mindemellett még mindig reménykeltőnek számított, hogy bár részesedés terén egyre csökkent a BlackBerryk aránya, a felhasználói bázis azért óvatosan tovább emelkedett. Mostanra azonban Amerikában már egyre divatosabb a BYOD (Bring Your Own Device, azaz "Hozd be [a munkahelyre] a saját eszközödet") gyakorlat, a munkatársak saját okostelefonjaikat használják munkára is - és ezek többsége bizony nem BlackBerry.
A kezdődő hanyatláson végképp sokat lendítenek a hibák: nemrégiben
napokig leállt és akadozott a BlackBerryk működése szerte a világban, a RIM ráadásul csak napok alatt,
botladozva volt képes helyreállítani a háttér-rendszert. Az incidens pont azt az elképzelést ásta alá, mely szerint a BlackBerry a legbiztonságosabb készülék, amelynek funkciói mindig, mindenhol elérhetőek.