Aki gyakran utazik repülőn, bizonyára jól ismeri a felszállás és leszállás előtti többszöri felszólítást, mely szerint minden elektronikus eszközt teljesen ki kell kapcsolni, mivel ezek "befolyásolhatják a repülő műszereinek működését". Van, ahol már gondolkoznak a dogma újratervezésén.
Ha egy átlagos repülőúton körülnézünk, még a folyamatos felszólítások és az utaskísérők figyelő szemei ellenére is több olyan utast találhatunk, akik - nemtörődömségből vagy szándékosan - a fel- és leszállás alatt is vígan hallgatják iPod-jaikat, valamilyen médialejátszó kijelzőjét nézik, vagy épp digitális fényképezőgépükkel villognak ki az ablakokon. Aztán, mint minden esetben, a gép szerencsésen megérkezik úti céljához, nem az mp3-lejátszó használata következtében kerülünk be a híradóba.

Gyakorlatilag a szabály elterjedése óta folyik a vita arról, valójában milyen eszköz mennyire zavarja a repülést - a közhiedelem szerint a légitársaságok számára egyszerűbb és olcsóbb az általános tiltás, mint a részletes tesztelés. Most viszont megrepedhet az elutasítás fala.



Repülő táblák Még tavaly decemberben jelentek meg hírek arról, hogy az egyik legparanoiásabbnak számító repülési szervezet, az Amerikai Légi Ügynökség (F.A.A.) engedélyezte az American Airlines pilótái számára az iPadek használatát a pilótafülkékben, méghozzá a repülés teljes időtartama alatt. Eközben viszont a fel- és leszállás, valamint manőverezés alatt továbbra is tilos minden "kütyü" használata az utastérben, még egy ártalmatlan e-könyv-olvasót is kikapcsoltatnak az utaskísérők (ha észreveszik).

A New York Times szakértője, Nick Bilton már akkor megállapította, hogy elég felemás az új szabályozás, hiszen ha a pilótafülke érzékeny műszereit kell védeni az "eszközök által gerjesztett interferenciáktól", akkor miért épp az ezekhez legközelebbi helyen engedélyezik az iPad-eket?

A kérdés már csak azért is egyre aktuálisabb, mivel robbanásszerűen terjednek a tabletek és e-könyv-olvasók, egyre többen váltanak ilyen eszközre a papír alapú könyvek, magazinok, de akár napilapok olvasására is. Minél többen lépnek a fedélzetre ilyen eszközökkel, annál nagyobb a valószínűsége annak, hogy valaki a felszólításkor kikapcsolás helyett véletlenül csak alvó állapotba kattintja a tabletet, vagy akár teljesen ignorálja a felszólítást.

Nem olcsók az égi tesztek Bilton a napokban újra megkereste az F.A.A. illetékeseit, és érdekes módon faggatózására nem az évek óta megszokott elzárkózással válaszoltak: az ügynökség szóvivője szerint új megközelítéssel vizsgálják az ügyet. Tesztelik a különféle eszközöket, és engedélyezhetik azokat, amelyek minden tekintetben megfelelnek a szigorú előírásoknak. Első körben épp a táblagépek és e-olvasók körében kísérleteznek, ám az okostelefonok továbbra is tiltólistán lesznek.

Egyrészt folyamatosan gyűjtik az összes légibaleset adatait, és folyamatosan elemzik, melyekben játszhatott szerepet valamilyen fedélzeten működtetett eszköz által okozott interferencia - a szakértő szerint az eddigi esetekben szinte teljesen kizárható ez az ok.

A Virgin America légitársaság alelnöke, Abby Lunardini szerint persze senki ne foglaltassa át egy héttel későbbre a repülőjegyét csak azért, hogy a repülés elejétől végéig pötyöghessen a tabletén. A vezető szerint az F.A.A. a légitársaságokkal együttműködve olyan szigorú teszteket végez, amelyek időbe, energiába és pénzbe kerülnek. Az iPad-ek engedélyeztetéséhez például külön kell tesztelniük az iPad-et, az iPad 2-t és az "új iPadet" is, ráadásul minden teszt több repülésből áll, mely során csak az adott eszköz működik az utastérben. Biztonsági okokból minden ilyen repülést a hagyományos légiforgalomtól különállóan, utasok nélküli gépeken kell elvégezni. Lunardini szerint azonban abban is nagy segítséget jelenthetnek ezek a tesztek, hogy a repüléstől félő utasokat megnyugtassák: egyetlen bekapcsolva felejtett e-olvasótól nem őrülnek meg a műszerek, néhány tablet még nem okoz katasztrófát.

Felemás első vélemények az új iPad-ről
A Kindle Fire sikere viheti romlásba az Amazont
E-könyvként jelenhetnek meg a fióknak írt művek

Tervezni kezdik az óriási, űrhajósok generációit szállító hajókat

A legközelebbi exobolygók is csak több száz vagy ezer év alatt lesznek megközelíthetők, ami különféle kérdések egész sorát veti majd fel az utazás fizikai megvalósításán túl is.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.