Aki gyakran utazik repülőn, bizonyára jól ismeri a felszállás és leszállás előtti többszöri felszólítást, mely szerint minden elektronikus eszközt teljesen ki kell kapcsolni, mivel ezek "befolyásolhatják a repülő műszereinek működését". Van, ahol már gondolkoznak a dogma újratervezésén.
Ha egy átlagos repülőúton körülnézünk, még a folyamatos felszólítások és az utaskísérők figyelő szemei ellenére is több olyan utast találhatunk, akik - nemtörődömségből vagy szándékosan - a fel- és leszállás alatt is vígan hallgatják iPod-jaikat, valamilyen médialejátszó kijelzőjét nézik, vagy épp digitális fényképezőgépükkel villognak ki az ablakokon. Aztán, mint minden esetben, a gép szerencsésen megérkezik úti céljához, nem az mp3-lejátszó használata következtében kerülünk be a híradóba.
Gyakorlatilag a szabály elterjedése óta folyik a vita arról, valójában milyen eszköz mennyire zavarja a repülést - a közhiedelem szerint a légitársaságok számára egyszerűbb és olcsóbb az általános tiltás, mint a részletes tesztelés. Most viszont megrepedhet az elutasítás fala.
Repülő táblák ■ Még tavaly decemberben jelentek meg hírek arról, hogy az egyik legparanoiásabbnak számító repülési szervezet, az Amerikai Légi Ügynökség (F.A.A.) engedélyezte az American Airlines pilótái számára az iPadek használatát a pilótafülkékben, méghozzá a repülés teljes időtartama alatt. Eközben viszont a fel- és leszállás, valamint manőverezés alatt továbbra is tilos minden "kütyü" használata az utastérben, még egy ártalmatlan e-könyv-olvasót is kikapcsoltatnak az utaskísérők (ha észreveszik).
A New York Times szakértője,
Nick Bilton már akkor megállapította, hogy elég felemás az új szabályozás, hiszen ha a pilótafülke érzékeny műszereit kell védeni az "eszközök által gerjesztett interferenciáktól", akkor miért épp az ezekhez legközelebbi helyen engedélyezik az iPad-eket?
A kérdés már csak azért is egyre aktuálisabb, mivel robbanásszerűen terjednek a tabletek és e-könyv-olvasók, egyre többen váltanak ilyen eszközre a papír alapú könyvek, magazinok, de akár napilapok olvasására is. Minél többen lépnek a fedélzetre ilyen eszközökkel, annál nagyobb a valószínűsége annak, hogy valaki a felszólításkor kikapcsolás helyett véletlenül csak alvó állapotba kattintja a tabletet, vagy akár teljesen ignorálja a felszólítást.
Nem olcsók az égi tesztek ■ Bilton a napokban újra megkereste az F.A.A. illetékeseit, és érdekes módon faggatózására nem az évek óta megszokott elzárkózással válaszoltak: az ügynökség szóvivője szerint
új megközelítéssel vizsgálják az ügyet. Tesztelik a különféle eszközöket, és engedélyezhetik azokat, amelyek minden tekintetben megfelelnek a szigorú előírásoknak. Első körben épp a táblagépek és e-olvasók körében kísérleteznek, ám az okostelefonok továbbra is tiltólistán lesznek.
Egyrészt folyamatosan gyűjtik az összes légibaleset adatait, és folyamatosan elemzik, melyekben játszhatott szerepet valamilyen fedélzeten működtetett eszköz által okozott interferencia - a szakértő szerint az eddigi esetekben szinte teljesen kizárható ez az ok.
A Virgin America légitársaság alelnöke,
Abby Lunardini szerint persze senki ne foglaltassa át egy héttel későbbre a repülőjegyét csak azért, hogy a repülés elejétől végéig pötyöghessen a tabletén. A vezető szerint az F.A.A. a légitársaságokkal együttműködve olyan szigorú teszteket végez, amelyek időbe, energiába és pénzbe kerülnek. Az iPad-ek engedélyeztetéséhez például külön kell tesztelniük az iPad-et, az iPad 2-t és az
"új iPadet" is, ráadásul minden teszt több repülésből áll, mely során csak az adott eszköz működik az utastérben. Biztonsági okokból minden ilyen repülést a hagyományos légiforgalomtól különállóan, utasok nélküli gépeken kell elvégezni. Lunardini szerint azonban abban is nagy segítséget jelenthetnek ezek a tesztek, hogy a repüléstől félő utasokat megnyugtassák: egyetlen bekapcsolva felejtett e-olvasótól nem őrülnek meg a műszerek, néhány tablet még nem okoz katasztrófát.