Steve Jobs, az Apple vezetője betegszabadságát megszakítva, leplezetlen büszkeséggel mutatta be cége idei egyik legnagyobb dobásának szánt termékét, az iPad új generációját.
A táblagépes piacot újraértelmező és globális szinten elképesztő eladásokat elért első generációs tabletre ráfért az újítás, hiszen időközben megjelent pár olyan versenytárs, amely hardveres téren mindenképpen lekörözte.
Az iPad 2 tehát épp idejében érkezett, hogy megszilárdítsa az Apple 80-90 százalékosra becsült dominanciáját a táblagépek mezőnyében.
Kicentizték ■ A megjelenést megelőző megannyi pletyka egy része beigazolódott, több másik pedig romba dőlt. A fizikai paraméterek tekintetében meghökkentő adatokkal kezdte bemutatóját Jobs: az új táblagép az elődjéhez képest a harmadával lett karcsúbb, azaz mindössze 8,8 milliméter vastag (vagy helyesebben: ilyen vékony). A súlyát ennyivel nem, de azért pár dekával sikerült szintén lejjebb tornászni. Az iPad 2 megközelítőleg 600 grammot nyom.
A képernyőátló azonban nem ment össze. Bár sokan eljátszottak a gondolattal, hogy az új eszközből esetleg lesz egy kisebb, 7 hüvelykes kompakt verzió, Jobs a már megszokott, 9,7-es kijelzővel jelent meg a közönség előtt.
Dupla dinamit ■ Processzorok tekintetében is láthatóan felveszi a kesztyűt a cég a folyamatosan érkező konkurensekkel szemben. A második generációs tabletben 1 GHz-es, kétmagos A5 processzor dolgozik majd, mellette pedig egy, az iPad-ben találhatónál kétszer gyorsabb grafikus chip teljesít szolgálatot. Az Apple szerint a két új processzor együttesen akár kilencszeres sebeségnövekedést is jelenthet a régi modell teljesítményéhez képest.
Az operációs rendszer feladatát természetesen az Apple más termékeiben is használt iOS 4 látja el. A kettős, azaz front- és hátoldali kamera meglétét már az iPad tavalyi megjelenése óta követeli mindenki, így nem ért váratlanul senkit, hogy ez valóban szerepel az iPad 2 újdonságait lajstromozó listán.
A korábbi pletykák közül beigazolódott az (is), hogy háromféle változatban jelenik meg az új tablet, bár ez csak az USA-ban élő felhasználókat érinti. Az elődhöz hasonlóan lesz mobil internet nélküli, csak Wi-Fi kapcsolattal kommunikáló verzió, 3G-s modellből azonban kettő is lesz, a Magyarországon is használt UMTS szabványt támogató mellett választható egy CDMA szabványú is, amelyet kifejezetten az amerikai Verizon hálózatára terveznek.
Az ár marad ■ A készülék ára megegyezik az eddig az iPad első generációjára használt árazással. A legolcsóbb, 16 gigabájtos, Wi-Fi változat 499 dollár lesz, míg a legdrágább, 64 gigabájtos tárhellyel szerelt 3G-s modellért 829 dollárt kell adni. Természetesen első körben az Egyesült Államokban lesz elérhető az új tablet jövő hét péntektől, majd két héttel később további bő kéttucat országban, köztük Magyarországon is. Az első iPad debütálását követően jó pár hónapot kellett várni a hivatalos itthoni megjelenésre, de most úgy tűnik, valamiért kedvezőbb besorolás alá estünk.
A sok apró újdonság közül a forradalminak titulált tokot mindenképpen érdemes megemlíteni. A külön kiegészítőként megvásárolandó Smart Cover egyfelől rengeteg színnel egészíti ki az alapból fehér és fekete változatban gyártott iPad 2 palettáját. Másrészt a mágneses tartó ki- és bekapcsoló gombként is képes funkcionálni. Ha letakarjuk a táblagépet, az magától „elalszik”, ha lehúzzuk a takarót, akkor pedig újra „felébred”, azaz gyakorlatilag digitális papagájként működik. A kiegészítő három hajtással állvánnyá is alakítható, ami nagyon jól jöhet, ha huzamosabb ideig asztalon szeretnénk használni az eszközt.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak