Aki okostelefonra vágyik, mondjuk olyanra, mint az iPhone, csak épp "megszorítások" nélkül, elvben rohanhatna androidos készüléket venni - a Google rendszerével felruházott telefonok mégsem terjednek annyira gyorsan, mint lehetne. Vajon miért?
A Google mobil operációs rendszerét azok várják leginkább, akik imádják a mobilitás új lehetőségeit: az okostelefonokat és a tableteket, a mobil internetezést és az "utazó alkalmazásokat", ám elegük van a Steve Jobs-féle zárt világból, a Flash támogatás hiányából, az App Store kizárólagos használatából, a hardveres limitációkból.
A szabad kéz hátrányai | Az Android szabad, nyílt rendszer, minden adott tehát ahhoz, hogy nagyot durranjon - csak épp a fejlesztés és bevezetés halad kissé döcögősen. Az 1.1-es, 2009. februári megjelenés után a számszerűleg legnépszerűbb verzió az 1.5-ös, Cupcake kódnevű változat, amely még mindig az androidos telefonok legnagyobb hányadán fut - annak ellenére, hogy idén januárban már megjelent a 2.1-es, májusban pedig a 2.2-es Android.
Hogy miért nem frissítenek? A telefongyártók jó része ugyanis testreszabott rendszerekkel szállítja a készülékeit: a saját nyitóképernyők, extra elrendezési megoldások, saját hardverre optimalizált működés miatt azonban a legtöbb mobilon nem lehet az 1.5-ös Androidot újabbra frissíteni, ezt a gyártóknak kell központilag megtenniük az újabb sorozatú készülékekben.
Kiváló példa a Magyarországon
a napokban indult Telenor-nyúlvány, a Red Bull Mobile esete, amely saját brand alatt megjelenő készülékén is 1.5-ös Androiddal érkezik, mivel annak idején még erre a változatra készítették el az energiaital-márka által inspirált, testreszabott felületet és szolgáltatásokat.
Jön a Mézeskalács | Ahhoz tehát, hogy az Android igazán gyorsan terjedni kezdhessen, a hardvergyártók gyors, összefogott reakciójára van szükség. Igaz, a Google is látja a problémát, épp ezért az idei év végére tervezett, Gingerbread kódnevű Android 3.0 már egységes felülettel, testreszabhatóság nélkül kerül forgalomba, hogy onnantól biztosítva legyen a frissítés lehetősége.
Ha ez megvalósul, az elemzők szerint a Google operációs rendszere előtt nem lehetnek akadályok, hiszen megannyi olyan fejlesztés kerül bele, amelyet a nagy versenytárs, az Apple nem támogat, sőt, némelyeket el is utasítja: új webes videószabványok támogatása, Android Market online zenebolt, széles, akár HD képernyők támogatása, PC-s médiafájlok streamelt lejátszása...
...mint a talajvíz | A Gartner felmérése szerint amíg 2009 első negyedévében még csupán az összes eladott okostelefon 1,6 százaléka volt androidos, a Google mobil operációs rendszere az idei első negyedévben már 9,6 százalékos piaci részesedésre tornázta fel magát. Egyelőre 44,3 százalékos részesedéssel a Symbian vezet (bár a közeljövőben itt sok múlik majd
a harmadik és a röviddel utána várt negyedik generáció érkezésén), a BlackBerrykért felelős RIM 19,4 százalékkal, míg az iPhone OS 15,4 százalékkal állnak a dobogón.
A hírek alapján az Android esetében 2011-re még durvább növekedési arányokat jósolhat majd az akkori Gartner elemzés a tabletekre és egyéb mobil számítástechnikai eszközökre, és a kínálati piacon egyértelműen jól járhatunk végre mi, a vásárlók is.