Ha hihetünk a jóslatoknak, csupán két év kell ahhoz, hogy mobil fizetés domináns tranzakciós formává váljon Európában és az Egyesült államokban. Hogy ez valóban megvalósuljon, azért egy magyar startup is sokat tesz.
Az Egyesült Államokban tavaly 13 milliárd dollárnyi vásárlást bonyolítottak valamilyen mobilfizetési megoldáson keresztül. Várhatóan Európa és Észak-Amerika lesznek a mobilfizetés nagyhatalmai a következő években. 2015-re a tranzakciók 75 százalékát bonyolítják majd a két földrész lakosai, és 2017-re akár 90 milliárd dollárnyi forgalmat is elérheti a mobilfizetés.

A Mfor Mobile felmérése szerint Európában az NFC (érintés nélküli fizetés), az SMS-ben történő fizetés, a mobiltárca és a számlabefizetés mellett a legnagyobb igény a több megoldást is kombináló komplex applikációkra van. Egyre több szakértő látja úgy, hogy az NFC helyett az ilyen jóval olcsóbb komplex telefonalkalmazások jelenthetik a jövőt a mobilfizetésben. Érthető okokból a kombinált megoldásokra koncentráló Cellum szakértői is úgy vélik, hogy az NFC módszer beruházás-igénye jelentősen gátat jelenthet a technológia gyors elterjedésének. A kételyeit fogalmazta meg tavaly a  Fierce Wireless Europe is, amley egyik elemzésében épp az NFC terjedésének megtörő lendületéről számolt be. Elemzésük szerint a terjedés egyik fő oka, hogy alacsony – ráadásul lassan bővül – az NFC-képes mobilok penetrációja.



Komplex megoldást kínáló appok A Cellum forgatókönyve szerint ezek a körülmények olyan komplexebb mobilfizetési megoldást kínáló okostelefon applikációk felé terelheti a piacot, mint amilyen a Cellum által fejlesztett technológiával működő MasterCard Mobile. Ez az alkalmazás, melyet eddig több mint 80 ezeren töltöttek le, használható például számlabefizetésre, telefon- és taxikártya feltöltésre, webes vásárlása vagy éppen QR kód szkennelésével fizetésre, adományozásra. Bár vannak biztonsági kételyek az alkalmazással kapcsolatban, a MasterCard Mobile több mint egy éves itthoni története alatt egyetlen bankkártya-visszaélés vagy adatlopás sem történt.

A Cellum mobilfizetési piacról tartott háttérbeszélgetésén Kóka János, a cég vezérigazgatója elmondta, hogy már tárgyalnak két jelentős bankkal is, melyek hamarosan szintén a Cellum stratégiai partnerei sorába lépnek.



Az USA-ban erős az m-commerce-vonal Nem meglepő módon a legnagyobb vásárlási volument az USA-ban a webshopos vagy egy kereskedő saját telefonalkalmazásán keresztül végzett vásárlások érték el: 11 és fél milliárd dollárnyi forgalmat bonyolítottak így. A Forrester Research cég előrejelzései szerint ez az összeg a következő évben 50 százalékkal is nőhet, de utána is legalább 30 százalékos növekedést jósolnak évente. Inotay Balázs, a Cellum stratégiai igazgatója szerint a telefonalkalmazáson keresztüli vásárlás egyszerűségét nagyon könnyű megszokni – ahogy fogalmazott: ez a módszer kiszabadítja az e-kereskedelmet az internet fogságából. (A webshopos vásárlás akkor válik mobilfizetéssé, ha a mobilunkon lévő alkalmazáson keresztül bonyolítjuk a tranzakciót – ami akár úgy is megvalósulhat, hogy nem is online felületen választjuk ki a megvásárolt árut, hanem például egy reklámújságból, a termék mellett elhelyezett QR kód beolvasásával.)

Ráadásul a kereskedőknek is óriási lehetőségeket nyújt az applikációs fizetési módszer, például a személyre szabott marketingre, hűségporgramok és kuponok alkalmazására. Jó példával jár elöl a Starbucks, amely két év alatt több mint 100 millió tranzakciót bonyolítottak le mobil alkalmazásán keresztül (átlagosan heti 2 millió tranzakció több mint 3 milliárd dollár értékben). A felhasználó kiválasztja a telefonján lévő alkalmazásban a megfelelő kupont, néhány gombnyomással kifizeti és az így megkapott QR kódot bemutatja a kasszánál egy készülék szkenneli a telefon képernyőjét és máris elvihető a kiválasztott kávé.

Sürget az idő, nyitni kellene a mobiltárcákat Európában
Távirányítóval fizethetünk az interneten
Elindult a Mastercard mobilfizetési rendszere
A mobilfizetésnek 2017-re legalább ezermilliárd dolláros
piaca lesz


Helyben fizetek – mobillal A helyben történő mobilos vásárlások egyelőre közel sem olyan népszerűek, mint az e-kereskedelemben. Az Egyesült Államokban tavaly 550 millió dollár forgalmat bonyolítottak így a kereskedők. A két meghatározó technológia az NFC és a QR kóddal történő fizetés. Mindkét technológia már hazánkban is elérhető. A QR kóddal a Cellum technológiáját használó a MasterCard Mobile alkalmazáson keresztül fizethetünk például a RádióTele 5 taxikban, míg a MasterCard tavaly vezette be az NFC-re lehetőséget adó matricákat és bankkártyákat.

A Forrester Research úgy véli, hogy a boltban történő mobilfizetések értéke jövőre akár meg is duplázódhat, és átlagosan évi 50 százalékost növekedést jósolnak a következő 4-5 évre – az Egyesült Államokban. Inotay szerint ez lesz a trend az európai piacokon is, bár a várható volumen kisebb. Egyébiránt az NFC nehezebb helyzetben van, mint az app-alapú megoldások. Kell hozzá ugyanis a vásárló oldalán (NFC-képes mobil) és a kereskedő oldalán is beruházás – ráadásul egyik sem olcsó.

Szakértők figyelmeztetnek: ne küldözgessünk chatbotoknak az orvosi leleteinket

Elon Musk arra biztatja az X közösségi oldal felhasználóit, hogy teszteljék saját egészségügyi felvételeiken a Grok MI-chatbot képelemző funkcióit, de ez nem mindenki szerint jó ötlet.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.