Hiába várták a befektetők és az elemzők, hogy a Microsofttól átemelt új vezető megállítja a Nokia mélyrepülését: a legújabb pénzügyi eredmények sem barátságosak. A kiutat a fejlődő országok jelenthetik.
Nem tett jót a finn mobilgyártónak a mobilkészülékek piacának átalakulása. Az alsó kategóriás telefonok átlagos árszintje ugyan valamelyest nőtt, ám ezekből egyre kevesebb fogy világszerte. Ehhez képest az okostelefonok aránya folyamatosan nő, ám ez a szegmens pont egyre olcsóbb lesz a bővülő kínálatnak és a folyamatos akcióknak köszönhetően. Erre a piacra eleve jókora késéssel érkezett a
messiásként várt N8, amely viszont szállítási és műszaki gondokkal is küszködött, és nem ért el igazi áttörést.
Egyre kevesebb marad ■ Valamelyest ugyan emelni tudott negyedik negyedéves bevételein a Nokia, ám az egy évvel korábbi ünnepi negyedévhez viszonyított hat százalékos forgalmi növekedés mellé jóval kedvezőtlenebb profitráta járt: a 2009 utolsó három hónapjában elért 34,3 százalék helyett csupán 29,2 százalékon állt meg. Ráadásul ez még csak a jéghegy csúcsa.
Miközben a mobilpiac a válságot teljesen maga mögött hagyva 12 százalékos növekedést produkált 2010 negyedik negyedévében, a Nokia 3 százalékkal kevesebb telefont értékesített, így tovább zsugorodott a mobiltorta finn szeletének mérete.
Ön az utolsó reménységünk ■ A Nokia vezetését 2010 szeptemberében átvevő Stephen Elop egyelőre tehát nem tudta megállítani a vállalat eredményeinek további csúszását.
A Bloomberg információi szerint a vezető februárban befektetők és a részvényesek előtt ad számot terveiről, az itt jóváhagyott akciótervektől függ a Nokia további sorsa.
Pletykák természetesen máris szárnyra kaptak - illetve inkább újra előkerültek: többen azt vélik ugyanis tudni, hogy a finn gyártó feladja teljeskörű elkötelezettségét a Symbian operációs rendszerrel, és Android alapú okostelefonokkal is megjelenik a piacon, így visszacsábítva az iPhone-ra vagy más versenytársak készülékeire vágyakozó felhasználókat.
Utolsó szalmaszálak ■ A Forrester blogján megjelenő elemzés viszont másféle fejlődési lehetőségekre hívja fel a figyelmet, ez pedig a fejlődő országok Nokiával kapcsolatos lojalitása, és az Ovi Store biztató számai. Míg az Egyesült Államokban lassan a Coca-Cola és a Pepsi viszonyához hasonlítják a finn gyártó termékeit (több helyen felbukkantak már a "Nokia: buy one if you can't find iPhone nearby" jellegű szlogenek a klasszikus "Pepsi: when they don't have Coke" vicc nyomán), jó pár olyan ország van, ahol még mindig a Nokia a legnépszerűbb.
Kínában egy független felmérés szerint 65 százalékos piaci részesedéssel bírnak, de erős a jelenlét Indiában, Indonéziában, a Közel-Keleten, Oroszországban és Törökországban is. Ezekre a régiókra fókuszálva lassítható lehetne a lejtmenet.
Az Ovi Store, a Nokia alkalmazásboltja szintén kifejezetten jól teljesít, és ez a tény elsőre könnyen eltűnhet a pénzügyi jelentés mínuszai mellett. Míg az Apple App Store nemrég jelentette be, hogy 2008 augusztusa óta
elérték a tízmilliárdodik letöltést, a Forrester szerint az Ovi Store idén kétmilliárd letöltés fölött zárhat.
Az előző kitörési lehetőséghez kapcsolódik, hogy pont a fejlődő országokban igen aktívak a letöltők, Oroszországból hetente egymillió alkalmazást töltenek le a Nokia áruházából, a török felhasználók még ennél is aktívabbak heti 1,6 millió letöltéssel. Ezeknek ráadásul 27 százaléka nem a mai értelemben vett okostelefonról érkezik, tehát itt továbbra is erős az alsó- és középmezőny, amelyre a Nokia menekülési stratégiát építhet.