Elvileg már a számítógép billentyűzetének esetében sincs semmilyen ésszerű szükség a hagyományos QWERTY-elrendezésre, az okostelefonok és tabletek érintőképernyőjén azonban semmi keresnivalója a régi módinak - legalábbis erre építenek a SnapKeys láthatatlan billentyűzet fejlesztői.
Ha egy hagyományos PC-billentyűzetet használunk, talán el sem gondolkodunk azon, miért is ilyen sorrendben és elrendezésben helyezkednek el a karakterek a billentyűkön. A magyarázatért egészen a mechanikus írógépekig kell visszamennünk az időben: a mai elrendezés ősét ekkor találták ki, egyszerűen fizikai problémák megoldására.

Akkoriban ugyebár minden billentyű leütésekor egy kar emelkedett fel a félkörben sorakozó társai közül, hogy a végén található betűt a tintának és a mögötte lévő papírnak csapja. A mérnökök ezért igyekeztek úgy elhelyezni a karokat és a közvetlenül hozzájuk kapcsolódó billentyűket, hogy azok a betűk kerüljenek egymás mellé, amelyeket egy átlagos szövegben ritkán használunk egymás után. Így lehetett elkerülni, hogy a gyors gépeléskor az egymáshoz közel lévő karok összeakadjanak.



Le a QWERTY-vel! A számítógépek billentyűzeteit még akkor tervezték, amikor sokan hagyományos írógépről tértek át PC-kre, ezért "hagyományelvűen", a váltás megkönnyítése miatt használták a régi elrendezést. Később aztán ugyanez került át az okostelefonokra és tabletekre is virtuális billentyűzet formájában - ha belegondolunk, már második generáció óta egy olyan elrendezés, amelynek semmilyen logikus magyarázata nincs a megszokáson kívül.

Több (fél)megoldás is született már a mobilos adatbepötyögés modernizálására - legelőször a hagyományos mobiltelefonok számbillentyűivel előhívható betűk, amelynek nehézkes kezelését az érintőképernyő gyorsan felülírta. A SnapKeys fejlesztői viszont úgy gondolták, az általánosan használt virtuális billentyűzetekkel több probléma is akad.

Egyrészt kitakarják a kijelző nagy részét beírás közben, eltakarva a látványt, tehát a dokumentumot vagy a beviteli mezőt. Másrészt az apró gombok nem mindenkinek állnak kézre, gyakori a féregépelés, és az eszközök tartása közben is túl sokat kell ugrálni a karakterek között. Egyszóval, nem éppen mobileszközbarát a hagyományos elrendezés.

Jönnek a szellemgombok A SnapKeys megoldás már második generációjánál tart, a fejlesztők fpolyamatosan igyekeznek a felhasználói visszajelzések alapján tökéletesíteni a beviteli módszert. Ennek lényege, hogy mindössze négy olyan gombot helyeztek el a kijelzőn, amelyeken különböző csoportosításban betűk találhatók. Ezeket úgy csoportosították, hogy az agy gyorsan és hatékonyan ráálljon az új elrendezésre vizuális módon. A betűk alakjára épülve az egyik gomb azokat a karaktereket tartalmazza, amelyek csak egy ponton érnek egy képzeletbeli alsó vonalhoz (például a P, a T vagy az I), a másikon ugyanennek két pontos változatait találjuk (többek között a K-t vagy H-t). A harmadikon olyan betűk vannak, amelyek vonalszerűen érnek az alsó szegélyhez (ilyen az E vagy az L), a negyedikre pedig a körprofilú karakterek (így az O vagy a C) kerültek.

Bármelyik gombot is nyomjuk meg, a prediktív szövegbevitel során a rendszer kitlálja, melyik betűre is lehetett szükségünk, és ahogy egyre több gombot nyomunk meg, a szemünk előtt megjelennek a lehetséges szókombinációk, amelyek közül szintén egy gombnyomással választhatunk. Elsőre furcsának és az eddigiektől teljesen eltérőnek hangzik a módszer, de az alábbi videó tanúsága szerint gyorsan megtanulható.



A SnapKeys az elrendezés mellett a másik problémára, tehát a billentyűzet képkitakaró mivoltára is választ ad, ugyanis gyakorlatilag teljesen elrejthetjük az interfészt: a gombokra csupán néhány pont, vagy akár semmi sem utal. Egy idő után ugyanis könnyen megjegyezzük a négy, viszonylag nagyméretű terület elhelyezkedését, és automatikusan rááll a kezünk a gombok helyére.



Természetesen a módszer jelenlegi formájában több kihívással is küszködik: egyrészt le kell győznie a felhasználók berögzült szokásait, másrészt természetesen a különféle speciális karaktereket is "meg kell tanulnia" a nemzetközi elterjedéshez. Hogy messzire ne menjünk: mit kezdenének a magyar ábécé Zs, Ty vagy éppen Ly betűjével? Ennek ellenére az alapvetésként felmerült kérdés továbbra is jogos: miért is használunk QWERTY-t az érintőképernyőn?

Hagyományos telefonnal is lőhetünk 3D videót
Tipp: gyerekbiztos böngésző Androidra
Szobányi méretű multitouch eszköz az IBM-től

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.