Önállóan gyártott termékeivel, kínált szolgáltatásaival tudná könnyebben összegyúrni okostelefonos portfólióját a Sony, ha felbontaná a tízéves szövetséget az Ericssonnal. Még októberben eldől az ügy.
A japán Sony és a svéd Ericsson tíz éve alapította meg közös vállalatát Sony Ericsson Mobil Communications AB néven. A cél az volt, hogy a két cég együttes tudásának és erőfeszítésének köszönhetően vezető szerephez jussanak a mobil piacon. A tíz évre kötött paktumot épp ebben a hónapban kell újratárgyalnia a két félnek, és eldönteni, merre tovább. A Reuters belső forrásra hivatkozva arról ír, hogy a tárgyalások éppen arról folynak, hogy a Sony kivásárolná a svéd céget, és egyedül vinné tovább az okostelefonok gyártását.
Hullámhegyről hullámvölgybe ■ Az együttműködés sokáig nagyon bíztató volt. 2004 és 2007 között folyamatosan növekedett a vegyesvállalat nyeresége. Négy évvel ezelőtt már az 1,1 milliárd eurót is meghaladta a nettó profit. Ezt követően azonban teljesen elvesztette a fonalat a Sony Ericsson és 2009-ben már
836 millió eurós veszteséggel zárták az évet. Tavaly ugyan a válságintézkedéseknek köszönhetően szolid nyereséggel zártak, de a legutóbb publikált 2011-es negyedév eredménye már ismét pirosba, azaz veszteségbe fordult.
A bukás több tényező együttes eredőjeként következett be. A cég egyrészt nem tudot időben megfelelni az Apple iPhone-jával érkező kihívásnak a felső kategóriás termékcsoportban, miközben az alsóbb szegmensekben a Samsung bizonyult túl komoly riválisnak.
Hiába hagytak fel a Symbian alapú készülékek gyártásával még 2010-ben, és fókuszáltak a valóban több lehetőséget rejtő Androidra, ez sem mentette meg a Sony Ericssont attól, hogy néhány év alatt a negyedik legnagyobb mobilszállító pozíciójából a kilencedikre zuhanjon.
Ideje elválni ■ A közös működésnek tehát több mint valószínűleg befellegzett, ezért is tűnik valósnak az említett Reuters-értesülés, miszerint a Sony teljesen átvenné a gyeplőt. A japán cég számára ez azzal az előnnyel járna, hogy végre megkezdhetné különböző termékei és szolgáltatásai összehangolását. A Sony legnagyobb problémája ugyanis pont az, hogy hiába vannak jó megoldásai több piacon, de ezek között nincs értékelhető átjárás és szinergia. Márpedig az infokommunikációs piacon évek óta a konvergencia a legfontosabb trend. Ha a Sony életben akar maradni, meg kell találni az átjárást a tévék, játékkonzolok, táblagépek és okostelefonok, illetve az ezekhez köthető szolgáltatások között.
Bár mindkét érintett fél elzárkózott a hír kommentálásától, az Ericsson számára szinte bármilyen összeg elfogadható lenne, hiszen csak egy költséges kolonctól szabadítaná meg a vállalatot a Sony kivásárlási ajánlata.