A mobil operációs rendszerek legfrissebb generációi más-más jó tulajdonságokkal csábítanak.
Mostantól öt versenyzővel számolhatnak azok, akik szeretnének kiigazodni az érintőképernyős, mini-számítógépként is használható okostelefonok legfontosabb jellemzői, azok alapvető szoftverrendszerei közt. Hivatalosan is elstartolt a Windows Phone 7, hosszú várakozás után kapható a harmadik generációs Symbiant futtató Nokia N8, a trendteremtő, immár négyes számú, iPhone tovább erőlteti zárt világát, a BlackBerry még az üzletre fókuszál, de közben kitörne a „vállalati gettóból”, a Google Android pedig nyíltságából próbál előnyt kovácsolni.

Az utóbbi hetekben valamennyi – a hazai piacon még nem minden esetben elérhető – új csúcsmodell megfordult a kezünkben, és összességében elmondható, hogy valamennyi szoftverrendszer (azaz platform, vagy másképp: operációs rendszer) jól vizsgázott; elődjeihez képest jobban kezelhető és korszerűbb lett. A villámháború kora véget ért, a különböző mobil operációs rendszerek mögött álló gyártók most helyezkedéssel, piaci stratégia-alkotással, a célcsoportok meghatározásával kezdenek hozzá a totális letámadáshoz.



A táblázat nagyítható!


A telefon nem PC Ezzel a jelmondattal indították útjára a Windows Phone 7 operációs rendszert. Steve Ballmer Microsoft-vezér beharangozója szerint le kell számolni azzal az elképzeléssel, hogy az okostelefonok miniatűr notebookokként képesek legyenek kiváltani a számítógépek feladatait. Ehelyett letisztult, alapvető funkciókat előtérbe helyező dizájnnal próbál különbözni versenytársaitól a régóta esedékes új Windows Phone platform.

A Microsoft a fejlesztések során láthatóan jól tudta, hogy mobilpiaci lemaradását csak úgy tudja behozni, ha a meglévő platformoktól teljesen eltérő szemléletű, felhasználóbarát rendszert kínál. Utóbbi célt a készülékgyártókkal kialakított nagyon szoros együttműködéssel segíti: a hardvereknek a Microsoft által megszabott, kifejezetten szigorú követelményrendszernek kell megfelelniük. Ennek eredményeképpen igényes, prémium kategóriás készülékeken debütál a rendszer.

Így a HTC, a Dell, a Samsung és az LG csúcsmodelljein a Windows Phone 7 kifejezetten gyorsnak és egyszerűen kezelhetőnek bizonyult. A Google Androidot szerető „szabadságpártiak” minden bizonnyal kevesellni fogják a szerényen testre szabható szoftverkörnyezetet, vagy a független, külső alkalmazások telepítésének hiányát. Sokaknak furcsa lehet a memóriakártyás bővíthetőség tiltása is.

A Nokia birodalmába tartozó Symbian operációs rendszer a mobil Windowshoz hasonlóan hosszú-hosszú kihagyás után vetette bele magát újra a csatába. A csúcskategóriás Nokia N8 készüléken debütáló Symbian^3 első látásra keveset változott elődjéhez képest: a felhasználói felület kinézete nagyon hasonlít az eddig megszokotthoz. Az igazi fejlesztések inkább a „motorháztető alatt” történtek, és a használat során derülnek ki.

Egyrészt a legújabb, egyszerre több ujjmozdulatot ismerő (multitouch) érintőképernyők kezelésének támogatását kapta meg a rendszer, másrészt pedig erősödött a mobil adatátviteli megoldások támogatása. Sokkal biztosabb és gyorsabb a 3G mobil-, és a vezeték nélküli internetezést lehetővé tévő Wi-Fi kapcsolat. A lapozgatható képernyők és az ezekre kihelyezhető több tucatnyi minialkalmazás (widget) miatt a Symbian is jóval közvetlenebbé és kézre állóbbá vált. Ráadásul amíg egy windowsos vagy androidos mobilban lassacskán már kötelező az 1 gigahertzes processzor, az N8 600 megahertzes chipje tökéletesen elég a Symbian^3 és a rajta futó alkalmazások akadozás mentes, gyors futtatására.

Az Apple nem enged Az iPhone operációs rendszere, az iOS a marketing erejének tökéletes példája. Gyakorlatilag lassacskán az összes versenytárs rendszer előrukkolt olyan funkcióval vagy egyedi tulajdonsággal, amely túlszárnyalja az iOS képességeit, az Apple telefonja mégis tovább sugározza a fáradságos munkával kialakított képet: „akkor vagy trendi, ha iPhone-od van”. A tesztek még mindig az Apple készülékeihez hasonlítják az összes többi okostelefont, a felhasználók jó része pedig még mindig iPhone klónokként hivatkozik a többi készülékre.

Az USB-s kommunikáció és a szabad alkalmazás-telepítés hiánya, a telefon furcsa hibái - például az ominózus „Antenna-Gate” -, és ezek fennhéjázó kommunikációja ellenére a fogyasztók legtöbbje még mindig iPhone-párti, és a legfrissebb felmérések szerint lassacskán az üzleti életbe is beszivárognak az Apple készülékei. A vállalati BlackBerryk hegemóniáját üzleti alkalmazásokkal és a céges hálózatba integrálhatóság látványos megkönnyítésével kezdi megtörni az iPhone. E telefon negyedik generációja pár hete hivatalosan Magyarországon is kapható a T-Mobile boltjaiban. Igaz, a magenta színű cég egyeduralma rövidesen megtörik: a készüléket a másik két hazai mobilszolgáltató is felveszi kínálatába.

Mégis a Google arat A comScore elemző vállalat 2010. augusztusi felmérése szerint a Google Android mobil operációs rendszere az egyetlen, amely a növekvő kínálat közepette is közel 7 százalékponttal, csaknem 20 százalékosra tudta növelni piaci részesedését az Egyesült Államokban. (Ez a harmadik helyre volt elég ott, 38 százalékkal a RIM/BlackBerry vezet, második az Apple 24 százalékkal, a negyedik pedig a Microsoft 11 százalék alatti részesedéssel.)

A mintegy másfél éve piacon lévő Android sikere nem véletlen: azon túl, hogy a gyártók számára is ingyenes, szinte teljesen nyitott a szoftver, így szinte bármilyen fejlesztés és alkalmazás elkészíthető rá. Másrészt a Google nem ragaszkodik az elit, csúcskategóriás hardverhez, ezért bármilyen érintőképernyős készüléken fut a rendszer. A hazai kínálatban már akár 10 ezer forint körüli áron is találhatunk készülékeket, de persze az igényes okostelefonokon is jól elketyeg az Android, különösen az újabb verziói.

A tapasztalatok szerint azok választanak leginkább Android alapú készüléket, akik igazán kihasználják a mobil informatika lehetőségeit: a néha e-mailező, játszó iPhone-osok vagy a leginkább üzletileg kommunikáló BlackBerry-felhasználók mellett az Android-tulajdonosok egyre többször és több mindenre használják a mobil internetet, ráadásul a webes hirdetésekre is ők kattintanak rá a leginkább.

Nem ismernek tréfát Augusztusban a kanadai Research In Motion is új mobil operációs rendszerrel és a hozzá tartozó új „zászlóshajó” okostelefonnal rukkolt elő; a készülék információink szerint az év végén vagy a jövő év elején jelenhet meg a hazai piacon. A Blackberry Torch 9800 névválasztása (torch, azaz fáklya) jelzésértékű, hiszen az új készüléknek valóban „ragyognia” kell – kiemelkedni egy olyan piacon, amelyen a BlackBerry név jó ideje a megbízható üzleti telefonnal egyenértékű, de csak ezzel. Ha valóban fáklyavivő akar lenni a RIM, akkor továbbra is a kőkemény megbízhatóságot kell képviselnie az üzleti telefonok között – ezzel a márka történetét ismerve nem is lesz gond –, de több életet, újdonságot, csáberőt is sugároznia kell az iPhone és Android által elkápráztatott vevőkör meggyőzésére.

A RIM-nél a hatodik generációs BlackBerry rendszert szinte az alapoktól faragták újra. Az újratervezett felhasználói felület igazán a kornak megfelelő friss érzetet kelt, mind elrendezésében, mind kezelhetőségét tekintve. A fogyasztói piac felé segít nyitni a felturbózott médialejátszás, amihez a Torch 8 gigás tárhelye járul. Szintén a divatos, fiatalos megközelítést segíti a közösségi funkciók közvetlen beépítése, ahol egyetlen ablakból vezérelhetjük virtuális életünket többféle közösségi szolgáltatás, például a Facebook és Twitter felé is.

(A cikk a Figyelő hetilap 2010/43. számában jelent meg.)

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.