Az Y generáció tagjaihoz gyakorlatilag hozzánő az okostelefon és a mobilinternet. Egy nemzetközi kutatásból kiderült, majdnem minden második fiatal üzen, levelezik, internetezik a közös étkezések alatt.
A mobil eszközök és a rajtuk keresztül elérhető internetkapcsolat elterjedésével egyre több olyan tényezőre derítenek fényt a kutatások, amelyek azt mutatják, ezek a technológiák gyökerestül forgatják fel az emberek korábbi évtizedekben folytatott napi tevékenységét. Nem meglepő, hogy a legdrámaibb változásokat az Y generáció, azaz a 18-30 éves korosztály esetében lehet regisztrálni.
Összekapcsolt világ ■ A hálózati eszközeiről ismert Cisco
évente kiadja a
Connected World Technology Report elnevezésű tanulmányát, amelynek egyik fele az Y generáció mobil eszközökkel, online világgal való aktuális viszonyát térképezi fel. A 18 – zömében fejlett – országban lefolytatott kutatásban felsőoktatási hallgatókat és fiatal munkavállalókat faggattak a témáról.
A jelentés főbb megállapításai már-már sokkoló függőségi viszonyt rajzolnak fel a fiatalok és a mobil hálózatok viszonyáról. A válaszokból kiderült például, hogy az Y generáció tagjainak 90 százaléka – gyakran még mielőtt kikelne az ágyból – megnézi okostelefonján az üzeneteket, e-maileket és a közösségi oldalakat. Közel felét pedig zavarja, ha nem tud folyamatosan csatlakozni a hálózathoz, amit úgy is interpretálhatunk, hogy ezeknél az embereknél egyfajta elvonási tünetként jelentkezik a mobilinternet hiánya. Ugyanakkor ezen krónikus okostelefon-használók többségénél megjelenik a vágy arra, hogy leküzdjék a kényszert a folytonos eszközhasználatra.
Pocsék netikett ■ A jelentésből kitűnik, hogy már semmilyen intim környezet vagy élethelyzet nem tekinthető tabunak, ha mobilozásról van szó. Világszinten a válaszadók háromnegyede az ágyban is, harmaduk a fürdőszobában is használja okostelefonját. Ami pedig még elgondolkodtatóbb, majdnem minden második megkérdezett küld és fogad üzeneteket vagy ellenőrzi közösségi profilját családi és baráti étkezések alatt. Húsz százalék pedig azt is bevallotta, hogy vezetés közben sem hagy fel az üzenetek megnézésével vagy éppen elküldésével. A válaszadók kétharmada saját állítása szerint legalább ugyanannyi vagy több időt szán az online kapcsolattartásra, mint a személyes érintkezésre.
Az informatikai szállító a fenti megállapításokat nyilván elégedetten tette közzé, hiszen mindez azt jelenti, hogy a hálózati eszközök piaca lendületes növekedés előtt áll. Ugyanakkor nem vádolható részrehajló kutatás publikálásával a Cisco, mert számos más felmérés is hasonló megállapításokra jutott a témában. Más kérdés, hogy mindezen folyamatok társadalmi és egyénekre lebontott hatásai már nem feltétlenül állíthatók be pozitívumként.
Szex helyett ■ Ősszel egy angol kutatásból például szintén az derült ki, hogy a brit fiatalok több mint fele gond nélkül használja az internetelérését az étkezőasztalnál ülve. Sőt egynegyedük arról számolt be, hogy az asztalnál velük ülő ismerőssel, baráttal is kapcsolatba lép ilyen alkalmakkor a közösségi média felületein.
10-ből 9 fiatal
az ágya mellett, sőt sokan konkrétan az ágyban tartják a telefont alvás közben.
Egy másik, Egyesült Államokra fókuszáló
összeállítás szerint a fiatalok 90 százaléka az ágy mellett vagy konkrétan az ágyában tartja alváskor a mobiltelefonját. Itt feltették azt a tréfás kérdést is, hogy ha a szex és a telefon között kellene dönteni, melyiket választanák: egyharmaduk a cölibátussal terhelt okostelefon-használatot választotta. Mondanunk sem kell, ez 30 év alatti emberek esetében meglehetősen riasztó aránynak tűnik.
A felfokozott információehéség és megosztási kényszer azonban konkrét egészségügyi problémákkal is járhat – a megromló családi viszonyokról már nem is beszélve. Ha ugyanis az ágyban sem hagyjuk abba az érintőképernyő nyomkodását, az nem csupán a regenerálódáshoz szükséges alvásidőt csökkenti, hanem magát az elalvást is megnehezíti. Az alvászavarok mellett a képernyő folyamatos bámulása növeli a stresszt és hajlamosabbá teszi az embereket a depresszióra.
Ami befolyik... ■ Amit tehát a vállalatok és a gazdaság egésze nyerhet azzal, hogy az Y generáció tagjai már természetesenek veszik, hogy
munkára is rendszeresen használják telefonjaikat munkaidőn kívül, azt a kialvatlan, stresszes, így rosszabbul teljesítő munkavállalók miatt a másik oldalon el is veszítik.