A három mobilszolgáltató, a Mastercard, az OTP Bank és a SuperShop még a nyáron jelentette be, hogy összefog az NFC alapú mobilfizetést lehetővé tévő mobiltárca alkalmazása szabványosítása és elterjesztése érdekében. A most bemutatkozó egyesület tervei szerint 2012 második felében indulhatnak el az első kereskedelmi szolgáltatásokkal.
Jövőre itthon is megjelenhet a mobiltárca
A három mobilszolgáltató, a Mastercard, az OTP Bank és a SuperShop még a nyáron jelentette be, hogy összefog az NFC alapú mobilfizetést lehetővé tévő mobiltárca alkalmazása szabványosítása és elterjesztése érdekében. A most bemutatkozó egyesület tervei szerint 2012 második felében indulhatnak el az első kereskedelmi szolgáltatásokkal.
A Magyar Telekom, a Telenor és a Vodafone még a nyár folyamán jelentette be, hogy három piacvezető szolgáltatóval – MasterCard, OTP Bank és SuperShop – karöltve megalakítják a Magyar Mobil Tárca Egyesületet. Az egyesület célja az akkori közlemény szerint, hogy a mobil NFC alapú szolgáltatásokhoz kialakítsa és ajánlás szinten megfogalmazza a szükséges technológiai sztenderdeket, ajánlásokat tegyen a sikeres szolgáltatás bevezetésekhez, biztosítsa a szolgáltatáshoz való szabad csatlakozást a partnerek részére, valamint elvégezze a szükséges edukációt a mobil NFC alapú innovatív szolgáltatások bevezetéséhez kapcsolódóan.
A Near Field Communication egy maximum néhány centiméter távolságra tervezett, vezeték nélküli kapcsolódási technológia, amely lehetővé teszi, hogy két vagy akár több eszköz is biztonságos csatornán és érintés nélkül egymással kommunikáljon, adatokat cseréljen ki egymással. Ezen szolgáltatásoknak csak egyik pillére az érintés nélküli bankkártyák (ilyen például a PayPass) mobiltelefonon történő használata, ugyanilyen fontos a hűségkártyák, kuponok, közlekedési- és belépőjegyek elektronikus formában való megjelenése is.
Hazai előrejelzés ugyan egyelőre nem áll rendelkezésre, de a nemzetközi prognózisok szerint szédítő ütemű növekedésre számíthatunk a következő években. A Juniper Research tanulmánya szerint öt éven belül rohamosan elterjednek a mobilos fizetési megoldások: a Mobile Payments Strategies nevű jelentés szerint 2015-ig az idén tervezett 240 milliárd dollárról 670 milliárdra nő a mobiltelefonnal kifizetett összegek nagysága. A mobilfizetés előretörésének katalizátora az NFC technológia elterjedése lesz: 2014-ben már 50 milliárd dollárnyi vásárlást bonyolíthatunk az érintés nélküli megoldással. A Juniper szerint 2011 és 2012 lesz az NFC aranykora, és azok a vállalkozások profitálnak a legjobban a technológiából, amelyek a jövő év végéig valamilyen módon bekapcsolják saját szolgáltatásaik mellé.
A mobiltárca terjedését leginkább az hátráltathatja, ha egymással nem kompatibilis fizetési platformokat alakítanak ki egymással párhuzamosan. Az amerikai szakértők már megkongatták a vészharangot azzal kapcsolatban, hogy az utóbbi időben három nagy csoport körül kezdtek el gyülekezni a mobil NFC-ben érdekelt nagy szereplők. A tavaly novemberben megalakult ISIS vegyesvállalatban a távközlési óriások - AT&T Mobility, T-Mobile USA és Verizon Wireless – próbálnak maguknak piacot hasítani , míg az idén júniusban bemutatott Google Wallet megoldás mellett olyan szereplők tették le a voksukat, mint a Google, a MasterCard, a VeriFone, a First Data, a Citi és a Sprint.
A „harmadik sarokban” a Visa készülödik: a társaság mostanában tervezi új, NFC alapú szolgáltatásának bevezetését, amely az okostelefonokba helyezhető microSD memóriakártyát használja a Visa PayWave rendszeréhez való csatlakozáshoz. A bankok közül a Bank of America, a Chase, U.S. Bank és a Wells Fargo állt be a támogatók közé. Ez utóbbi rendszer kompatibilis a MasterCard PayPass-szel, sőt az Amex Express Pay nevű NFC rendszerével is.
A három hazai mobilszolgáltató idejében felismerte, hogy a „hagyományos” mobilfizetésekhez hasonlóan ezen az új területen is szükség van az összefogásra. A hétfői bemutatkozó eseményen Beck György, a Vodafone Magyarország elnöke is éppen ezzel példázta az összefogás szükségességét: 2009-ben indult el a mobilparkolás, és két és fél év alatt tízszeres növekedést értek el, így ma már minden második parkolást mobiltelefonról fizetnek.
Chris Mattheisen, a Magyar Telekom elnök-vezérigazgatója is úgy véli: a mobil iparágnak akkor van esélye arra, hogy haladást érjen el a mobilfizetési piacon, ha partnerségben indulnak el a szolgáltatók, amint ezt amerikai és németországi példák is mutatják. Hozzátette: 2012-ben sok olyan kezdeményezést láthatunk majd, ami egy végleges mobiltárca megoldás létrehozására irányul, így Magyarország az elsők között lehet a világon a kereskedelmi szolgáltatások elindításában. A Bitport kérdésére Beck György hozzátette: várhatóan a jövő év második felében indulhatnak el az első kereskedelmi szolgáltatásokkal.
Sikeres próbák
A hazai szolgáltatók már több helyen is tesztelik, illetve tesztelték a mobiltárcát: a Magyar Telekom július végén mintegy 20 teszttelefonnal kezdte meg a mobil NFC technológiára épülő szolgáltatásainak tesztelését. Az év végéig tartó tesztben a részt vevő mobiltelefonokkal csupán egy érintéssel érvényesíthető a buszjegy vagy bérlet a Jászkun Volán helyi járatain. A Telekom mobil NFC-alapú próbaüzemének előzménye a májusban bevezetett személyre szabott, intelligens T-City Szolnok Városkártya, amely többek között a helyi közlekedésben is használható. A kártyákon és mobilkészülékeken bérlet és jegy is lehet együttesen, amelyek megvásárolhatóak a központi bérletpénztárban, a későbbiekben pedig webshopban és SMS-sel is.
Az eddigi legnagyobb hazai teszt augusztusban zajlott le: a Vodafone, a Sziget és a Metapay együttműködésének eredményeként közel 200-an NFC-s mobiltelefon segítségével fizethettek a Sziget valamennyi értékesítési pontján. A kiosztott Samsung Galaxy S Plus készülékekben speciális NFC-s SIM kártya és ahhoz illesztett antenna volt található. Az okostelefonra töltött program segítségével a telefonegyenleg terhére lehet feltölteni a virtuális fesztiválkártyát, és ezt követően az erre alkalmas terminálhoz csak hozzá kell érinteni a mobiltelefont. A még rendelkezésre álló egyenleget folyamatosan nyomon lehet követni az alkalmazásból is.
Bár a visszajelzések alapján a tesztelők döntő többségénél jól működött a rendszer és a felhasználói élmény is meggyőző volt, néhány esetben - így a Bitport tudósítójánál is - gondok adódtak a fizetéssel amiatt, hogy a terminálok nem minden esetben tudták megfelelően venni az NFC-antenna jeleit. Információink szerint éppen ezen tapasztalatok alapján a mobiltárcát végleges formájában várhatóan csak a beépített NFC-antennával rendelkező mobiltelefonokban lehet csak használni, míg maga a "tárca" a szolgáltatók által biztosított speciális SIM-kártyára kerül majd rá, ami lehetővé teszi a biztonságos működést (nem lesz azonban szükség beépített NFC-chipre, amely például a Google Nexus S készülékben található).
Drozdy Győző, a Telenor Magyarország stratégiai tanácsadója szerint amennyiben sikeresen zajlik a bevezetés, úgy egy év múlva az előfizetők tudatos választása lesz, hogy NFC-képes telefont választanak majd. A szakértő korábban lapunknak úgy nyilatkozott, a legnagyobb bummot nem is a fizetések, hanem a különböző hűségprogramok terén várja: mivel a mobil tárcában bármennyi „virtuális pontgyűjtő lap” elfér, így növekedhet a lojalitásprogramok résztvevőinek száma, mivel már nem kell majd meggondolni, hogy egy harmadik-negyedik kártyát is be akarunk-e tenni a brifkónkba. Emellett pedig az okostelefonon arra is lehetőség van, hogy bármikor megnézzük, hány pontunk van és automatikusan ajánlatokat is kaphatunk azok felhasználására.
Az egyesület alapítói garanciát jelenthetnek arra, hogy a mobiltárca hamar elterjed: Hovanyecz Norbert, a SuperShop Kft. ügyvezető igazgatója szerint jelenleg a hazai háztartások több mint 50 százalékában, összesen 2,2 millió embernél található Supershop kártya. Gauder Milán, a MasterCard régiós vezetője elmondta: NFC alapú PayPass leolvasók már több mint 2 ezer helyen találhatók az országban, és az elfogadóhálózat további bővítését tervezik. Hozzátette: ahogy megjelennek az NFC képes telefonok, meglesz a kritikus tömeg a mobiltárca hazai bevezetéséhez.
Kovács Antal, az OTP Bank vezérigazgató-helyettesétől megtudtuk: eddig már több mint 50 ezer PayPass kártyát bocsátottak ki, és terveik szerint a chipes kártyákat mind érintés nélküli kártyává akarják alakítani. A használatot tovább egyszerűsítheti a mobiltárca terjedése, így a jövőben "a mobilfizetés ideáját el akarják terjeszteni" - fogalmazott.
A Magyar Telekom, a Telenor és a Vodafone még a nyár folyamán jelentette be, hogy három piacvezető szolgáltatóval – MasterCard, OTP Bank és SuperShop – karöltve megalakítják a
Mobil Tárca Egyesületet. Az egyesület célja
az akkori közlemény szerint, hogy a mobil NFC alapú szolgáltatásokhoz kialakítsa és ajánlás szinten megfogalmazza a szükséges technológiai sztenderdeket, ajánlásokat tegyen a sikeres szolgáltatás bevezetésekhez, biztosítsa a szolgáltatáshoz való szabad csatlakozást a partnerek részére, valamint elvégezze a szükséges edukációt a mobil NFC alapú innovatív szolgáltatások bevezetéséhez kapcsolódóan.
Szédítő fejlődés ■ Hazai előrejelzés ugyan egyelőre nem áll rendelkezésre, de a nemzetközi prognózisok szerint szédítő ütemű növekedésre számíthatunk a következő években. A Juniper Research tanulmánya szerint öt éven belül rohamosan elterjednek a mobilos fizetési megoldások: a Mobile Payments Strategies nevű jelentés szerint 2015-ig az idén tervezett 240 milliárd dollárról 670 milliárdra nő a mobiltelefonnal kifizetett összegek nagysága.
A mobilfizetés előretörésének katalizátora az NFC technológia elterjedése lesz: 2014-ben már 50 milliárd dollárnyi vásárlást bonyolíthatunk az érintés nélküli megoldással. A Juniper szerint 2011 és 2012 lesz az NFC aranykora, és azok a vállalkozások profitálnak a legjobban a technológiából, amelyek a jövő év végéig valamilyen módon bekapcsolják saját szolgáltatásaik mellé.
A mobiltárca terjedését leginkább az hátráltathatja, ha egymással nem kompatibilis fizetési platformokat alakítanak ki egymással párhuzamosan. Az amerikai szakértők már megkongatták a vészharangot azzal kapcsolatban, hogy az utóbbi időben három nagy csoport körül kezdtek el gyülekezni a mobil NFC-ben érdekelt nagy szereplők. A tavaly novemberben megalakult ISIS vegyesvállalatban a távközlési óriások - AT&T Mobility, T-Mobile USA és Verizon Wireless – próbálnak maguknak piacot hasítani , míg az idén júniusban bemutatott
Google Wallet megoldás mellett olyan szereplők tették le a voksukat, mint a Google, a MasterCard, a VeriFone, a First Data, a Citi és a Sprint.
A „harmadik sarokban” a Visa készülődik: a társaság is tervezi új, NFC alapú szolgáltatásának bevezetését, amely az okostelefonokba helyezhető microSD memóriakártyát használja a Visa PayWave rendszeréhez való csatlakozáshoz. A bankok közül a Bank of America, a Chase, U.S. Bank és a Wells Fargo állt be a támogatók közé. Ez utóbbi rendszer kompatibilis a MasterCard PayPass-szel, sőt az Amex Express Pay nevű NFC rendszerével is.
Szédítő fejlődés ■ A három hazai mobilszolgáltató idejében felismerte, hogy a „hagyományos” mobilfizetésekhez hasonlóan ezen az új területen is szükség van az összefogásra. A hétfői bemutatkozó eseményen
Beck György, a Vodafone Magyarország elnöke is éppen ezzel példázta az összefogás szükségességét: 2009-ben indult el a mobilparkolás, és két és fél év alatt tízszeres növekedést értek el, így ma már minden második parkolást mobiltelefonról fizetnek.
Chris Mattheisen, a Magyar Telekom elnök-vezérigazgatója is úgy véli: a mobil iparágnak akkor van esélye arra, hogy haladást érjen el a mobilfizetési piacon, ha partnerségben indulnak el a szolgáltatók, amint ezt amerikai és németországi példák is mutatják. Hozzátette: 2012-ben sok olyan kezdeményezést láthatunk majd, ami egy végleges mobiltárca megoldás létrehozására irányul, így Magyarország az elsők között lehet a világon a kereskedelmi szolgáltatások elindításában. A Bitport kérdésére Beck György hozzátette: várhatóan a jövő év második felében indulhatnak el az első kereskedelmi szolgáltatásokkal.
Az egyesület tagjainak vezetői a hétfői sajtótájékoztatón
Sikeres próbák ■ A hazai szolgáltatók már több helyen is tesztelik, illetve tesztelték a mobiltárcát: a Magyar Telekom július végén mintegy 20 teszttelefonnal kezdte meg a mobil NFC technológiára épülő szolgáltatásainak tesztelését. Az év végéig tartó tesztben a részt vevő mobiltelefonokkal csupán egy érintéssel érvényesíthető a buszjegy vagy bérlet a Jászkun Volán helyi járatain.
A Telekom mobil NFC-alapú próbaüzemének előzménye a májusban bevezetett személyre szabott, intelligens T-City Szolnok Városkártya, amely többek között a helyi közlekedésben is használható. A kártyákon és mobilkészülékeken bérlet és jegy is lehet együttesen, amelyek megvásárolhatóak a központi bérletpénztárban, a későbbiekben pedig webshopban és SMS-sel is.
Az eddigi legnagyobb hazai teszt augusztusban zajlott le: a Vodafone, a Sziget és a Metapay együttműködésének eredményeként közel 200-an NFC-s mobiltelefon segítségével fizethettek a Sziget valamennyi értékesítési pontján. A
kiosztott Samsung Galaxy S Plus készülékekben speciális NFC-s SIM kártya és ahhoz illesztett antenna volt található. Bár a visszajelzések alapján a tesztelők döntő többségénél jól működött a rendszer és a felhasználói élmény is meggyőző volt, néhány esetben - így a Bitport tudósítójánál is - gondok adódtak a fizetéssel amiatt, hogy a terminálok nem minden esetben tudták megfelelően venni az NFC-antenna jeleit.
A nyári Vodafone-tesztben használt külső NFC-antenna
Információink szerint éppen ezen tapasztalatok alapján a mobiltárcát végleges formájában várhatóan csak a beépített NFC-antennával rendelkező mobiltelefonokban lehet csak használni, míg maga a "tárca" a szolgáltatók által biztosított speciális SIM-kártyára kerül majd rá, ami lehetővé teszi a biztonságos működést (nem lesz azonban szükség beépített NFC-chipre, amely például a
Google Nexus S készülékben található). Bár az eseményen nem hangzott el, hogy legközelebb hol próbálják ki a technológiát, úgy tudjuk, a következő helyszín a Vodafone székháza lehet, ahol a beléptetőrendszert tervezik leváltani a mobiltelefonokba épített rendszerrel.
Minden kártya belefér ■ Drozdy Győző, a Telenor Magyarország stratégiai tanácsadója szerint amennyiben sikeresen zajlik a bevezetés, úgy egy év múlva az előfizetők tudatos választása lesz, hogy NFC-képes telefont választanak majd. A szakértő korábban lapunknak úgy nyilatkozott, a legnagyobb bummot nem is a fizetések, hanem a különböző hűségprogramok terén várja: mivel a mobil tárcában bármennyi „virtuális pontgyűjtő lap” elfér, így növekedhet a lojalitásprogramok résztvevőinek száma, mivel már nem kell majd meggondolni, hogy egy harmadik-negyedik kártyát is be akarunk-e tenni a brifkónkba. Emellett pedig az okostelefonon arra is lehetőség van, hogy bármikor megnézzük, hány pontunk van és automatikusan ajánlatokat is kaphatunk azok felhasználására.
Az egyesület alapítói garanciát jelenthetnek arra, hogy a mobiltárca hamar elterjed:
Hovanyecz Norbert, a SuperShop Kft. ügyvezető igazgatója szerint jelenleg a hazai háztartások több mint 50 százalékában, összesen 2,2 millió embernél található Supershop kártya.
Gauder Milán, a MasterCard régiós vezetője elmondta: NFC alapú PayPass leolvasók már több mint kétezer helyen találhatók az országban, és az elfogadóhálózat további bővítését tervezik. Hozzátette: ahogy megjelennek az NFC-képes telefonok, meglesz a kritikus tömeg a mobiltárca hazai bevezetéséhez.
Kovács Antaltól, az OTP Bank vezérigazgató-helyettesétől megtudtuk: eddig már több mint 50 ezer PayPass kártyát bocsátottak ki, és terveik szerint a chipes kártyákat mind érintés nélküli kártyává akarják alakítani. A használatot tovább egyszerűsítheti a mobiltárca terjedése, így a jövőben "a mobilfizetés ideáját el akarják terjeszteni" - fogalmazott.