Ugyan már az első iPad megjelenése után szárnyra kaptak a híresztelések egy esetleges kisebb, olcsóbb modellről, ebből mindeddig semmi nem vált valóra. Azóta viszont megváltozott a tabletpiac, és egyre többek szerint érett meg a helyzet egy "iPad Mini" bemutatására.
A Bloomberg több elemző mellett iparági belső forrásokra is hivatkozva tényként közli, hogy idén ősszel egy eddiginél kisebb, 7-8 hüvelyk közötti képátlóval rendelkező iPad modellt is bemutat (természetesen a hagyományos, következő generációs nagytestvér mellett). A kisebb változat hardvere valószínűleg gyengébb lesz a csúcsmodellnél, és a kijelző sem kapja meg a Retina Display technológiát. Tény, hogy ilyen pletykákat régóta hallani, ám azóta sok minden változott úgy, hogy valóban egyre több ok lenne egy efféle lépésre.
Piacvesztés ellen jóárasítson! ■ A Bloomberg többek között a Sterne Agee & Leach elemzőcég szakértőjét idézi:
Shawn Wu szerint a mostani piaci helyzetben már tényleg helye van egy iPad-kistestvérnek, amely a 199 dollárért kínált Google Nexus 7 és az Amazon Kindle Fire vetélytársa lehet. A legújabb iPad árszintje ehhez képest 499 és 829 dollár között mozog kiépítéstől függően - tény ugyan, hogy csúcskategóriás készülékről van szó, de az elemző szerint az ár-szakadék így is túl széles.
Persze az Apple még mindig uralja az idén 66,4 milliárd dollárosra becsült tabletpiacot: a DisplaySearch statisztikái szerint mostanában ennek 61 százalékát tudhatják magukénak. Eddig azonban könnyebb dolga volt az almás vállalatnak, hiszen a legtöbb vetélytárs kinézetben és tudásban az iPadhez hasonló kihívókat indított (ezek egy részét ráadásul az Apple jogi úton lehetetleníti el, így például
legutóbb a Samsung Galaxy Tab 10.1-et).
Idén azonban már nem minden versenytárs próbálkozik azzal, hogy direkt iPad-gyilkost gyártson. Jó példa erre a személyre szabott Androiddal piacra kerülő "néptablet", az Amazon Kindle Fire, valamint az Asus által előállított, hamarosan megjelenő
Google Nexus 7. Rajtuk kívül új versenyzők is felbukkannak, így például a Windows 7-tel a tabletpiacon gyakorlatilag teljesen sikertelen Microsoft, amely
a Windows RT-t és Windows 8-at futtató Surface táblagépekkel már sokkal pozitívabb szakmai visszhangot ért el. Ha az Apple most lépne piacra a kis iPaddel, több tényező segítené az olcsóbb modell felfuttatásában, és még idejében megállíthatná a konkurencia invázióját.
Van mire építkezni ■ Shawn Wu szerint egyrészt az Apple mellett szól a stabil viszonteladói hálózat, míg a Google szerint a Nexus 7 az első időkben csak saját online boltjából lesz megrendelhető, és a jelek szerint a Microsoft is jóval kisebb viszonteladói körben indítja útjára a Surface modelleket.
Másrészt az iPadekre írt alkalmazások száma miatt is sokan választhatják az érkező kistestvért: a jelenlegi 225 ezer appnak csupán elenyésző része épül a legújabb iPad különleges hardverére, így a kevésbé fizetőképes vásárlóközönség valószínűleg örömmel fogadja, hogy ezek elérhetővé válnak számukra is, egy olcsóbb eszközön.
Wu szerint az Apple legendásan magas profitját sem kellene feláldozni egy olcsó modell megjelentetésével: a 37 százalékos bruttó nyereség a mini-iPaddel is tartható, ha abba szerényebb hardverelemek és gyengébb kijelző kerül. Az Apple természetesen erre a felvetésre sem reagált, ám a Bloomberg a belső forrásokra hivatkozva biztosra veszi a kisebb iPad megjelenését, amit októberre vár.