Az androidos okostelefonok felhasználói egy ideje furcsán vagy épp vágyakozva figyelhették, ahogy iPhone-os társaik különféle mesterségesen öregített fotókat cserélgetnek és töltögetnek a közösségi oldalakra. Az Instagram mostantól számukra is elérhető.
Persze az Instagram nem csupán egy a telefonokra megjelenő megannyi fotószerkesztő közül, amelyek valamilyen előre beállított effekttel bolondítják meg a mobillal elkattintott képeket. Inkább az elkészült fotók köré épülő hibrid közösségi szolgáltatás, amelyhez már több mint harmincezren csatlakoztak. Most, hogy
a Google Play piactérről is ingyenesen letölthetővé vált az Instagram, a hírek szerint percenként kétezer új felhasználó csatlakozik a rendszerhez - ezek szerint bármilyen egyszerű és butácska divatnak tűnik is, mégis működik.
Közösség is, meg nem is ■ Letöltés után először csatlakoznunk kell az Instagram hálózatához egy felhasználónév, email cím és jelszó megadásával. Ezek után összeköthetjük a szolgáltatást más közösségi hálózatokkal, Twitterrel, Facebookkal, Foursquare-rel és Tumblr-rel. Persze megijedni nem kell, automatikusan semmit nem publikál a nevünkben az Instagram, minden elkattintott fotó után külön megkérdezi, melyik csatolt közösségi oldalra szeretnénk elküldeni a képet. Az első összekapcsolás lényege mindössze annyi, hogy a megosztások során ne kelljen minden alkalommal belépnünk a külső oldalakra is.
Amellett, hogy más közösségi oldalakkal összekötjük, az Instagram önmagában is egyfajta fotómegosztó szolgáltatásként működik: felvehetünk ismerősöket, akikkel kölcsönösen látjuk egymás fényképeit, egyfajta "fotós üzenőfalon".
Az egyszerűség varázsa ■ Magát a fotózást a lehető legegyszerűbbre faragták. A fényképező felületen egyszerű vaku ki-be kapcsolás és az exponáló gomb mellett nem is kapunk más beállítási lehetőséget, nincs zoom vagy fehéregyensúly-állítás - csak kattintunk, és kész. Profi fotósok persze kevesellhetik mindezt, ám ők valószínűleg nem is mobilon készítik a képeiket. Az Instagramban elkattintott felvételeket a fotózást követően 18 előre beállított szűrővel alakíthatjuk át. Bár egymástól jelentősen különböznek, a legtöbbet mégis egyaránt áthatja egyfajta retrós érzet. Ezen a ponton elforgathatjuk a képet, hozzáadhatunk egy keretet és a fényerőn is állíthatunk. Innen továbblépve következik az (opcionális) megosztás más közösségi oldalakon, valamint a Foursquare segítségével a kép készítésének helyét is megadhatjuk. Ezután a fotó bekerül saját Instagram-falunkra, és elérhetővé válik követőink számára is.
Összességében tehát kifejezetten egyszerű divatalkalmazásról van szó, ám a 2010 óta létező Instagram 30 millió iPhone-os felhasználója így is naponta 5 millió fotót kattintgat el a segítségével. A néhány hete létrehozott androidos "várólistára" 430 ezren iratkoztak fel, ám a mostani aktiválási gyakoriságból következtethetően jóval többen próbálják ki az eddig csak az "ellenfél" számára elérhető appot.