Jó évet zárhatnak Magyarországon a mobilgyártók, különösen ami az okostelefonok értékesítését illeti. Az év végére itthon minden harmadik használatban lévő mobil már okostelefon lesz – derül ki az eNET – Telekom kutatásból.
Idén lendületbe jött az okostelefonok értékesítése Magyarországon. A tavalyi 800 ezres éves mutatót már októberben átlépték a szolgáltatók, de az év végi ajándékozási szezonnak köszönhetően még további 200 ezer sokat tudó készülék találhat gazdára. Az idei karácsony egyértelmű slágerterméke lesz az okostelefon. Az ez évi eladásokkal együtt már 2,9 millióhoz közelíthet a hazai okostelefon mutató, ami a teljes – amúgy évek óta stagnáló – hazai mobilkészülék-állomány egyharmadát jelenti. Ezzel pedig a szomszédos országokhoz viszonyítva élen járunk, igaz az USA-ban mért 50 százalékos penetrációtól még messze vagyunk.
Marginális a kártyafüggetlen piac ■ A jelentés a szolgáltatók által értékesített számokat mutatja,
Kis Gergely, az eNET Kft. partnere szerint ugyanis a kártyafüggetlen készülékpiac az okostelefonoknál még marginálisabb, mint a hagyományos mobiloknál. Utóbbiak esetében sem éri el a 10 százalékot. Már nem divat a SIM-kártyákat cserélgetni a készülékekben, ráadásul az operátoroktól vásárolt okostelefonokban többféle hasznos előretelepített alkalmazás is van – emeli ki a szakértő.
Az okostelefonok további dinamikus növekedésének semmi sem szab gátat, a választék ma már igen széles. A szolgáltatók hagyományosan az év utolsó hónapjában szerzik a legtöbb új ügyfelet – ez a szám a hírközlési hatóság adatai szerint tavaly a három szolgáltatónál együttesen meghaladta a 120 ezret, és várhatóan idén se lesz alacsonyabb – az előfizetések többségéhez pedig általában valamilyen új eszköz is társul.
Androidos fölény ■ Ami az okostelefonokon futó operációs rendszereket illeti, Magyarországon is az androidos készülékek a legnépszerűbbek. Itthon az okostelefonok 53 százalékán a Google szoftvere fut. ugyanakkor az iOS (iPhone) részesedése jóval a nemzetközi átlag alatt: csupán az okostelefonok 8 százalékát adja. A Nokia Symbianja fut a készülékek 28 százalékán, míg a Windows Phone alig másfél évvel a megjelenést követően már 9 százalékos piaci részesedést szerzett.
Ezzel szemben az USA-ban a telefonoknak egyharmada iPhone, igaz az ott is nagyjából a készülékek felén fut Android. A tengeren túlon a képzeletbeli dobogó harmadik fokára pedig a kanadai RIM Blackberry készülékei kerültek, amelyek főleg hozzáadott üzleti szolgáltatásaik miatt keresettek az amerikai piacon. Ezek a készülékek nálunk viszont kevésbé rúgnak labdába – a szakértők szerint leginkább a lokalizáció hiánya miatt.
Az operációs rendszerek használata terén tehát eltérünk a nemzetközi trendektől. Az ok vélhetően a gazdasági helyzet különbözőségéből adódik. Az Apple, jellemzően prémium árkategóriába tartozó készülékeinek alacsonyabb szerepét itthon a szerényebb hazai pénztárcák magyarázhatják.
Fő a kényelem ■ Az elmúlt másfél-két év fejlesztései már nem a nagy technológiai áttörésről szóltak, sokkal inkább a kényelmesebb használhatóságról. A gyártók sok esetben az egyre nagyobb kijelzőkkel és a nagyobb felbontású kamerákkal versenyeznek a felhasználók kegyeiért. Ez a két paraméter alapvetően befolyásolja a felhasználó élményt, ezért sok esetben fontosabb, mint a számítási teljesítmény. A trend egyértelműen az egyre nagyobb kijelző és felbontás felé mutat, amivel mind szélesebb körű felhasználhatóság párosul
Az okostelefonokra az ún. résidős használat, a gyakori, de alkalmanként rövid idejű kézbevétel jellemző, ilyen időszak lehet a munkába utazás ideje. A használati ciklusok csúcspontjai általában reggel és késő délután vannak, amikor a munkahelyi és otthoni tévé-, illetve internethasználat még vagy már nem lehetséges.
Zene,zene... és játék ■ Az eNET novemberben végzett kutatásából kiderül, hogy Magyarországon az alapfunkciókon felül elsősorban zenehallgatásra használjuk az okostelefonunkat. Ezt követi a játékok adta kikapcsolódás, majd az e-mail olvasás, a térkép és navigáció funkciók használata, végül pedig a közösségi alkalmazások és a hírolvasás zárja a sort.
A mobiljáték az egyik legdinamikusabban fejlődő mobiltartalom kategória, amit jól mutat, hogy a piactereken elérhető legnépszerűbb nem fizetős alkalmazások fele játék. Az Android áruházában, a Google Playben a tíz legjövedelmezőbb applikáció közül kilenc játékalkalmazás, ráadásul ezek közül hat alkalmazás letöltése ingyenes, és csak a játékon belül kell fizetni extra tartalmakért.
A közösségi alkalmazások is egyre népszerűbbek, mivel ezek az oldalak a kommunikáción és közösségi interakción túl az internetezők közti tartalommegosztás legfontosabb szereplői, így a mobilon fogyasztott tartalmakat is nagy mértékben meghatározzák.