Dél-koreai úthenger, feltörekvő kínai márkák és leszakadó sereghajtók – az ABI Research összefoglaló jelentéséből kiderül, hogyan zárták a nagy mobilgyártók az idei második negyedévet.
Az ABI Research friss jelentésében a megszokott ötösfogat helyett a világ tizenegy vezető mobilgyártójának idei teljesítményét értékeli. A szolgáltatói saját márkás telefonokat nem számítva ez a tizenegy vállalat szállítja a mobilkészülékek 80 százalékát világszerte, bár a dobogósok egymagukban produkálják az eladások több mint a felét – derül ki a piackutató második negyedéves számaiból.
A felmérés szerint fokozatosan közelít egymáshoz a hagyományos telefonok és az okostelefonok eladása. Az április és június között jegyzett 365 millió eszközből már 147 millió rendelkezett teljes értékű mobil operációs rendszerrel, míg ugyanez a mutató két évvel ezelőtt alig haladta meg a 60 milliót.
Márkák versenye ■ A Samsung megőrizte elsőségét a Nokiával szemben a hagyományos készülékek piacán, és okostelefon-szegmensben is vezet legnagyobb versenytársa, az Apple előtt: utóbbi termékcsoportból az idei második negyedévben több mint 50 millió darabot dobott piacra. A dél-koreai márka okostelefon-üzletét az ebben az időszakban bemutatott Galaxy III lendítette fel, ennek köszönhetően az év első három hónapjának teljesítményét további 7 millióval fejelte meg.
A trónjától megfosztott Nokia a szezonalitás hatásai és a gyengélkedő nyugat-európai gazdaság ellenére is 1,2 százalékkal több kézieszközt adott el. Csakhogy a finn gyártó
az előző negyedhez képest alulteljesített az okostelefon-szegmensben, a növekedést annak köszönheti, hogy a hagyományos telefonok szállításában 3 millióval növelte a darabszámot. Kétes dicsőség, hogy a Nokia ugyanannyi symbianos okostelefont adott el, mint ahány Windows Phone-os készüléket.
Az Apple negatív meglepetést okozott: igaz, hogy az elemzők a második negyedévre lassulást jeleztek, de a 26 százalékos visszaesés így is meglepte a piacot. A csökkenés elsősorban annak tudható be, hogy a vevők az ősszel érkező iPhone 5-re várnak. Az Apple, mint már többször is megírtunk, jelentős módosításokat ígért az iPhone 4S-hez képest, amire szüksége is lesz, ha lépést akar tartani a Samsunggal.
Kínai offenzíva ■ Történetében először jutott be a vezető ötösfogatba a ZTE. Az ABI Research szerint a kínai cég már nem számít sötét lónak, és otthoni piacán való erős jelenléte önmagában is sokáig tarthatja a márkát a globális toplistán. A Huaweit olcsó, de márkás mobilgyártóként jegyzik. amely a Microsoft egyik legújabb OEM partnere lett, és az elsők között jöhet elő Windows Phone 8-as okostelefonnal. A vállalat a második negyedévben 30 ezer darabbal már lekörözte az ugyancsak kínai TCL-t, és várhatóan az idei második félévre jövedelmezőségi pozícióján is javít, miután az első három hónap 22 százalékos profitcsökkenést hozott a számára.
A TCL negyedéves összevetésben 38,5 százalékos növekedést tudott felmutatni az idei április-júniusi időszakban, az akkor eladott 2,2 millió okostelefon azonban éves összehasonlításban 12-szeres többletet mutatott. A nálunk kevésbé ismert gyártó a hazai pályán a hagyományos készülékek eladásait is növelni tudta.
Sereghajtó nagyok ■ Az ötödik helyezett LG éves összevetésben 47 százalékkal esett vissza, miután a hagyományos telefonok piacán folyamatosan veszít részesedéséből. A cég feladta profitábilis gyártói státusát, miután a megnövelt marketingköltségek is 3 százalékos nettó veszteséghez vezettek – állítja az elemzés. A dél-koreai márka a jövőben valószínűleg a negyedik generációs (LTE) okostelefonokra összepontosít, ezzel viszont az ABI Research szerint a külpiacokon nem igazán lesz nyerő pozícióban.
A mobiltelefon feltalálásában hajdanán oroszlánrészt vállaló amerikai Motorola manapság nehéz hónapokat él át. A céget felvásárló Google ezerrel dolgozik a pénzügyi mutatók javításán, de még mindig sok a spekuláció, hogy a keresőóriás valóban meg tud-e bírkózni a feladattal, hogy ismét felvirágoztassa a márkát.
A HTC idei második negyedévben valamelyest javított a pozícióján, és ezzel vissza tudta tornászni magát a top tízbe, de elemzők szerint a harmadik negyedévben már ismét kihullik onnan. Jellemzően Észak-Amerika a tajvani gyártó fő felvevőpiaca, ahova eddig szállításainak fele irányult, most azonban csak készülékeinek 25 százalékát tudja ott eladni. Az LTE megrendelésekért folyó versenyben rendszeresen alulmarad, főként a készülékeinek gyenge akkumulátor-teljesítménye miatt. Az ABI Research azt jósolja, hogy a márka további nehéz idők elé néz mindaddig, amíg az olcsóbb okostelefon-kategóriákban próbál versenyben maradni.
A Blackberry gyártója, a kanadai RIM újabb katasztrofális negyedévet zárt, amivel a tízes sereghajtók közé került a Sony-val együtt. A cég ilyen rossz pozícióban 2007 óta nem volt, vezetősége pedig túl régóta gondolkodik a komoly stratégiaváltáson, aminek következtében a legújabb BlackBerry 10-es operációs rendszer megjelentetését is 2013 első negyedévére halasztották. Az ABI Research szerint a BB 10 versenyképes terméknek ígérkezik, de ahhoz túl későn kerül a piacra, hogy a RIM-et a felszínen tartsa.
A tizenegyedik Sony Mobile semmilyen összehasonlításban nem zárt különösen rossz negyedévet: a márka a Motorolához hasonlóan nagy változásokon ment keresztül az Ericsson kiválásával, és az elemzők várakozásai szerint az önálló márkaépítés sikerétől függően tovább javíthat pozícióján.