A mobilcégek bevételei egyelőre nem nőnek, sőt, több tízmilliárdos fejlesztéseket kell végrehajtaniuk az okostelefonok terjedése miatt. Az alkalmazásfejlesztőknél és a tartalomgyártóknál viszont kitört az aranyláz.
Harmincezer forint – a magyar felhasználók döntő többsége a felmérések szerint nem hajlandó ennél többet fizetni a mobiltelefonjáért, legyen szó akár hagyományos, akár „okos” készülékről. Bár a hazai okostelefon-piac szédületesen bővült az elmúlt hónapokban, valódi áttörésre csak akkor lehet számítani, ha ezen lélektani határ alá süllyednek az árak. "Amennyiben ez a karácsonyi szezonig megvalósul, akkor a március végi állapothoz képest akár már az idén megduplázódhat az okostelefon-tulajdonosok száma" – ismertette Pintér Róbert, az Ipsos Zrt. online ügyfélkapcsolati igazgatója a piackutató cég prognózisát az áprilisban megrendezett Smartmobil’11 konferencián.

A különböző felmérések eltérő képet mutatnak arról, hány okostelefon-felhasználó van ma Magyarországon (lásd alább), így a fenti kijelentés is többféle módon számszerűsíthető. Ennek oka az, hogy folyamatosan változik, a piackutatók mit tekintenek az ide számítandó készüléknek. A jelenleg elterjedt definíció szerint olyan fejlett, számítógépszerű funkciókkal is rendelkező mobilok sorolhatók e körbe, amelyek a telefonáláson kívül más célra is jól használhatóak. E-mail- és internethasználatra mindenképpen alkalmasak, általában érintőképernyővel vagy qwerty billentyűzettel rendelkeznek.

Mekkora az okostelefonok hazai elterjedtsége?
15% Az IDC Hungary Kft. szerint, 1,3 millió okostelefonnal kalkulálva.
18% Az NRC Kft. becslése alapján, a 18–49 éves lakosságra vonatkozóan.
20% A Xallis Consulting Kft. számítása értelmében, a 14 éven felülieken belül.
24% Az Ipsos Zrt. felmérése szerint, a 18 évnél idősebb internetezőkre számítva.

Az Ipsos Zrt. az idén márciusban készített kutatása szerint a nagykorú hazai internetezők közel egynegyedének van jelenleg okostelefonja, a többieknek pedig a 47 százaléka szeretne ilyet a jövőben. Így az idehaza jellemző 1,5–3 éves átlagos lecserélési időt figyelembe véve nem várható, hogy pár hónap alatt többségbe kerülnének e felhasználók. Ráadásul a mobilosok többsége nem igazán tudatosan választ; kétharmaduk azt sem tudja, milyen operációs rendszer található a készülékén.

A szolgáltatók karácsony táján kezdődött intenzív okostelefon-kommunikációja ezzel együtt nem volt eredménytelen: mára az Android vált a legismertebb mobil szisztémává. A felmérésben résztvevők 38 százaléka ismeri e rendszert, dacára annak, hogy itthon máig a főleg Nokia-telefonokon futó Symbian a legelterjedtebb. Egy másik vizsgálat, a T-Mobile által három online portál olvasói körében elvégzett felmérése szerint a hazai okostelefon-felhasználók harmada egyáltalán nem használ alkalmazásboltokat, és nem telepít külső applikációkat a készülékére. Pedig e kütyük egyik fő előnye éppen ez lenne.

Túl nagy felhajtás? Kis Gergely, GKIeNET Internetkutató és Tanácsadó Kft. ügyvezető igazgatója úgy véli, itthon egyelőre az indokoltnál nagyobb a felhajtás a mobil eszközök körül. Ő nem számít arra, hogy az idén robbanásszerűen növekednek majd a készülékeladások: az egykulcsos szja következtében az átlagos reálkereset ugyan 2 százalékkal emelkedik, de ezen belül a közepes és alacsony jövedelműeknél csökkenés érzékelhető, míg a magas keresetűeknél markáns növekedés megy végbe.

Márpedig jellemzően ez utóbbiak közül kerültek ki eddig is a vevők, így korai még tömeges eladásokat vizionálni. A gazdaságkutató cég előrejelzése szerint a háztartások szabadon elkölthető jövedelme a következő 2–3 évben nem bővül majd.

Bebetonozódnak A mobilszolgáltatók ugyanakkor az okostelefonok térnyerésével rövidesen válaszút elé kerülnek: csak idő kérdése, a felhasználók mikor kezdenek el itthon is tömegesen internet alapú hangszolgáltatásokat (mint amilyen például a Skype) használni. Ez a „hangbevételek” csökkenéséhez vezet, miközben az átalánydíjas mobilinternet előfizetési konstrukciókban egyre több adatot fogyasztanak. "A mobilszolgáltatók ezért előbb-utóbb kénytelenek lesznek az adatot a továbbított mennyiség alapján árazni" – véli Kis Gergely.

Tovább árnyalja a helyzetet, hogy e cégeknek a jelenlegi és a várható felhasználói igények kiszolgálására a következő három évben – frekvenciadíjak nélkül – minimum 30–35 milliárd forintot kell a szélessávú infrastruktúrafejlesztésekre fordítani. Új médiavállalatok pedig a több képernyőre tervezett tartalom előállításának növekvő költségei miatt egyre nehezebben léphetnek a piacra, azaz a nagyok még jobban bebetonozódnak. Mindeközben mobilhirdetésre jelenleg az innovatív világmárkák is csak 2–3 százaléknyit költenek a marketing büdzséjükből. Míg az mára egyértelmű, hogy a hirdetőnek miért éri meg a televízióban vagy az interneten megjelennie, az még nem alakult ki, mire lehet jó a mobil.

Magyar nyomulás A hazai fejlesztőknél egyre több alkalmazás készül a gyarapodó számú okostelefonokra. E projektek felkarolására tucatnyi kezdeményezés indult.

Új hullám Több mobilos alkalmazás mutatkozhatott be a tavalyi – s az idén májusban ismét jelentkező – Innovációs TechShow-n. A Telenor pedig az Androideák elnevezésű verseny keretében ösztönözte az itthonról induló alkalmazások létrejöttét. Dobó Mátyás, a Smartmobil’11 konferencia szervezője szerint mostanában indul a magyar alkalmazásfejlesztők második hulláma. Az igazi kitörési lehetőség számukra az lehet, ha nem valamilyen létező alkalmazás sokadik változatát készítik el, hanem speciális hazai igényekre adnak választ.

Pártolók A szolgáltatók is egyre nagyobb fantáziát látnak a piacképes ötletek felkarolásában: a Magyar Telekom Csoport tagjaként működő KFKI például a saját mobil fejlesztések helyett a kész üzleti mobilalkalmazások értékesítése mellett tette le a voksát. A hazai tulajdonban lévő Mobilengine felhő alapú alkalmazását kínálja a területi képviselők papírmentes adminisztrációjának támogatására.

Sikerek A GPSTuner offroad navigációs applikációja a Windows Phone 7 alkalmazásboltjában az első helyen szerepelt. A látványos prezentációkészítő szolgáltatásával immár nemzetközileg is ismertté vált, magyar alapítású Prezi Inc. néhány hónap alatt nagy sikert futott be az iPadre írt változattal.

(A cikk a Figyelő 2011/17. számában jelent meg.)

Nem tudjuk és nem is nagyon akarjuk használni az AI PC-t

Mindez egy Intel által rendelt nemzetközi kutatás eredményeiből olvasható ki. Az eladásban érdekelt csipgyártó összefoglalója azért igyekezett a potenciális pozitívumokra koncentrálni.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.