Az idén már nem csak az iPad-ről szólt minden, de az Apple még mindig nyomasztó piaci fölénnyel rendelkezik. Az év a látványos kudarcokról és egy-két ígéretes próbálkozásról szólt.
Tavaly még csak az Apple kategóriateremtő táblagépe volt a térképen, idén azonban már a legtöbb gyártó megjelent a piacon saját termékeivel. Maga a tablet szó is lassan beépül a köztudatba, bár egyelőre még csak annyit jelent: olyan eszköz, ami úgy néz ki, mint az iPad. Ez nagyjából meghatározza az említett modellek eredményeit is: bár az Anroid alapú eszközök jelentős piaci részesedést szereztek, még együttesen sem voltak képesek megszorongatni az iPad-et, a "harmadik utas" próbálkozások pedig hatalmas bukásnak bizonyultak.
Osztályon felül ■ Maga az iPad továbbra is hasít: a legutóbbi negyedévben a Strategy Analytics adatai szerint több mint 11 millió darabot szállítottak belőle, ezzel az Apple a teljes táblagép-piac kétharmad részét tudhatta magáénak. Az arányokat jól érzékelteti, hogy a Canalys az év egészét tekintve majdnem 60 millió eladott tablettel számol, amelynek több mint harmada a karácsonyi negyedévben talál majd gazdára, amikor az OEM gyártóknak adott megrendelések alapján az Apple körülbelül 14 millió iPad-et értékesíthet.
Bár külön szokás beszélni a tablet- és PC-piacról, érdekes lehet a PC eredeti jelentését (személyi számítógép) alapul véve közösen is megvizsgálni a két kategóriát. Így tekintve az Apple az iPad sikerének köszönhetően idén 9-ről 15 százalékosra növelte piaci részesedését, az elemzők várakozásai szerint pedig jövőre könnyen a világ vezető gyártójává válhat. Mivel tavaszra várják az iPad 3 bemutatását, 2012 első negyedévében az eladott Apple táblagépek mennyisége akár 4-5 millióra is lecsökkenhet, ám éppen az új iPad megjelenése lesz az, ami összességében még jobban bebetonozza a termék dominanciáját.
A győztesek ■ A tabletpiacon a rövid távú sikert nem az Apple legyőzésével mérik, amit jól mutat a sok "iPad-gyilkos" termék szánalmas kudarca, és az is beigazolódni látszik, hogy az iPad-et nem érdemes a saját eszközeivel támadni. A drága gépek senkinek sem kellettek, így a HP vagy a RIM is nevetséges áron volt kénytelen kiszórni saját tablet-értelmezéseit, és az alulról támadó, egyre keményebb árversenybe hajszolt gyártók eredményei is igen szerénynek tűnnek, ha árrésüket az Apple-éhez hasonlítjuk.
Természetesen érdemes különbséget tenni a gyártók részéről leszállított, és a boltban ténylegesen eladott termékek száma között – ezzel kapcsolatban maguk a piaci elemzők sem mindig közölnek következetes adatokat. A Lenovo például nemrég azzal ekézte a Samsungot, hogy bejelentette: a versenytárs tavaly szállított egymillió táblagépéből mindössze 20 ezer talált gazdára. (Maga a Samsung sosem közölt információt az eladásról, bár elismerte, hogy az "némileg eltér" a legyártott eszközök számától.)
Ezek után nem meglepő, hogy a tabletpiacon nem a nehézsúlyú számítógép- vagy okostelefon-gyártók, hanem az e-könyv olvasókból faragott, olcsó, másféle üzleti modellre épített eszközök bizonyulnak az ünnepi bevásárlási szezon nagy dobásának: ilyen az Amazon Kindle Fire vagy a Barnes&Noble Nook Color táblája. Utóbbi a nyáron nem csak a Kindle elől hódította el a legnépszerűbb e-könyv olvasó címét, de az azt megelőző negyedévben 3 milliós tételt szállítottak belőle, ami majdnem elérte az eladott iPad-ek mennyiségének felét. Legutóbbi negyedéves jelentése szerint a Nook tabletek és a kapcsolódó bevételek már 220 millió dolláros üzletet jelentettek az amúgy veszteséges cégnek.
Az Amazon is hasonló filozófiával dobta piacra a Kindle Fire-t, amelyből az elemzők becslései szerint már legalább 2 millió példány gazdára talált; bár a vállalat pontos számokat jó hagyományaihoz híven most sem közölt, olyan részinformációk azért rendelkezésünkre állnak, hogy a gépbe szerelt érintőképernyőket gyártó Wintek egymagában 3,5 millió darabos megrendelést kapott az év végéig. Ráadásul úgy tűnik, hogy a két hónapja kapható, 199 dolláros Kindle Fire sikere
nincs különösebb hatással az iPad értékesítésére, ami azt jelenti, hogy az Amazon az Apple-lel való küszködés helyett saját piacot teremtett magának.
Az Amazon táblájával kapcsolatban
egyre több panaszt hallani: például nincs rajta külső hangerőszabályozó, nem törölhetők a böngészés előzményei, körülményes az érintőképernyő pontos kezelése. Aki azonban emlékszik a Kindle e-könyv olvasó első generációjára, az ebből még nem von le messzemenő következtetéseket a termék jövőjével kapcsolatban.
A teljesen eltérő képernyőméret, piaci szegmens és árazás tehát jó receptnek bizonyult, hiszen ezzel egy alig-tablet is képes volt arra, amire az iPad-et másoló gyártók egyike sem. A szóban forgó eszközökkel természetesen marginális profitot – vagy akár némi veszteséget – termelnek a gyártók, de így is aránylag olcsón szereznek piaci részesedést, és "borotvapenge-modellnek" nevezett startégia éretelmében nem a borotvákon, hanem az utólag eladott pengéken (esetünkben az e-kereskedelmi csatornákon) keresztül akarnak nyereséget generálni.
Akiknek nem sikerült ■ Tulajdonképpen az összes többi gyártót a vesztesek közé lehetne sorolni, amennyiben egyiküknek sem sikerült maradandót alkotnia, de néhányan kifejezetten nagyot buktak. A felállást jól szemlélteti, hogy az NPD piackutató statisztikája szerint az Apple utáni legnagyobb tabletgyártó a HP volt, aki egész egyszerűen kiszállt a táblagép-üzletből, 99 dolláros áron szabadulva meg a halomban álló TouchPad-ektől. Ezek természetesen gyorsan el is fogytak, így a gyártó mennyiségileg szép eladásokat produkált, a befolyó összegekről viszont jobb nem is beszélni.
A BlackBerry okostelefonokról ismert RIM táblái még nem érték el a 99 dolláros árszintet, de jó úton haladnak felé: a fekete péntek nevű akciós napon (sőt egy darabig azután is) 199 dollárért kínálták az online kereskedők. A meglehetősen körülményes, átgondolatlan és az alkalmazásfejlesztők körében sem népszerű PlayBook tabletekből a Morgan Stanley egyik elemzése szerint több mint egymillió darab áll a kereskedőknél, egyre növelve a RIM veszteségeit.