Az idén már nem csak az iPad-ről szólt minden, de az Apple még mindig nyomasztó piaci fölénnyel rendelkezik. Az év a látványos kudarcokról és egy-két ígéretes próbálkozásról szólt.
Tavaly még csak az Apple kategóriateremtő táblagépe volt a térképen, idén azonban már a legtöbb gyártó megjelent a piacon saját termékeivel. Maga a tablet szó is lassan beépül a köztudatba, bár egyelőre még csak annyit jelent: olyan eszköz, ami úgy néz ki, mint az iPad. Ez nagyjából meghatározza az említett modellek eredményeit is: bár az Anroid alapú eszközök jelentős piaci részesedést szereztek, még együttesen sem voltak képesek megszorongatni az iPad-et, a "harmadik utas" próbálkozások pedig hatalmas bukásnak bizonyultak.

Osztályon felül  Maga az iPad továbbra is hasít: a legutóbbi negyedévben a Strategy Analytics adatai szerint több mint 11 millió darabot szállítottak belőle, ezzel az Apple a teljes táblagép-piac kétharmad részét tudhatta magáénak. Az arányokat jól érzékelteti, hogy a Canalys az év egészét tekintve majdnem 60 millió eladott tablettel számol, amelynek több mint harmada a karácsonyi negyedévben talál majd gazdára, amikor az OEM gyártóknak adott megrendelések alapján az Apple körülbelül 14 millió iPad-et értékesíthet.

Bár külön szokás beszélni a tablet- és PC-piacról, érdekes lehet a PC eredeti jelentését (személyi számítógép) alapul véve közösen is megvizsgálni a két kategóriát. Így tekintve az Apple az iPad sikerének köszönhetően idén 9-ről 15 százalékosra növelte piaci részesedését, az elemzők várakozásai szerint pedig jövőre könnyen a világ vezető gyártójává válhat. Mivel tavaszra várják az iPad 3 bemutatását, 2012 első negyedévében az eladott Apple táblagépek mennyisége akár 4-5 millióra is lecsökkenhet, ám éppen az új iPad megjelenése lesz az, ami összességében még jobban bebetonozza a termék dominanciáját.

A győztesek  A tabletpiacon a rövid távú sikert nem az Apple legyőzésével mérik, amit jól mutat a sok "iPad-gyilkos" termék szánalmas kudarca, és az is beigazolódni látszik, hogy az iPad-et nem érdemes a saját eszközeivel támadni. A drága gépek senkinek sem kellettek, így a HP vagy a RIM is nevetséges áron volt kénytelen kiszórni saját tablet-értelmezéseit, és az alulról támadó, egyre keményebb árversenybe hajszolt gyártók eredményei is igen szerénynek tűnnek, ha árrésüket az Apple-éhez hasonlítjuk.

Természetesen érdemes különbséget tenni a gyártók részéről leszállított, és a boltban ténylegesen eladott termékek száma között – ezzel kapcsolatban maguk a piaci elemzők sem mindig közölnek következetes adatokat. A Lenovo például nemrég azzal ekézte a Samsungot, hogy bejelentette: a versenytárs tavaly szállított egymillió táblagépéből mindössze 20 ezer talált gazdára. (Maga a Samsung sosem közölt információt az eladásról, bár elismerte, hogy az "némileg eltér" a legyártott eszközök számától.)
Ezek után nem meglepő, hogy a tabletpiacon nem a nehézsúlyú számítógép- vagy okostelefon-gyártók, hanem az e-könyv olvasókból faragott, olcsó, másféle üzleti modellre épített eszközök bizonyulnak az ünnepi bevásárlási szezon nagy dobásának: ilyen az Amazon Kindle Fire vagy a Barnes&Noble Nook Color táblája. Utóbbi a nyáron nem csak a Kindle elől hódította el a legnépszerűbb e-könyv olvasó címét, de az azt megelőző negyedévben 3 milliós tételt szállítottak belőle, ami majdnem elérte az eladott iPad-ek mennyiségének felét. Legutóbbi negyedéves jelentése szerint a Nook tabletek és a kapcsolódó bevételek már 220 millió dolláros üzletet jelentettek az amúgy veszteséges cégnek.

Az Amazon is hasonló filozófiával dobta piacra a Kindle Fire-t, amelyből az elemzők becslései szerint már legalább 2 millió példány gazdára talált; bár a vállalat pontos számokat jó hagyományaihoz híven most sem közölt, olyan részinformációk azért rendelkezésünkre állnak, hogy a gépbe szerelt érintőképernyőket gyártó Wintek egymagában 3,5 millió darabos megrendelést kapott az év végéig. Ráadásul úgy tűnik, hogy a két hónapja kapható, 199 dolláros Kindle Fire sikere nincs különösebb hatással az iPad értékesítésére, ami azt jelenti, hogy az Amazon az Apple-lel való küszködés helyett saját piacot teremtett magának.

Az Amazon táblájával kapcsolatban egyre több panaszt hallani: például nincs rajta külső hangerőszabályozó, nem törölhetők a böngészés előzményei, körülményes az érintőképernyő pontos kezelése. Aki azonban emlékszik a Kindle e-könyv olvasó első generációjára, az ebből még nem von le messzemenő következtetéseket a termék jövőjével kapcsolatban.
A teljesen eltérő képernyőméret, piaci szegmens és árazás tehát jó receptnek bizonyult, hiszen ezzel egy alig-tablet is képes volt arra, amire az iPad-et másoló gyártók egyike sem. A szóban forgó eszközökkel természetesen marginális profitot – vagy akár némi veszteséget – termelnek a gyártók, de így is aránylag olcsón szereznek piaci részesedést, és "borotvapenge-modellnek" nevezett startégia éretelmében nem a borotvákon, hanem az utólag eladott pengéken (esetünkben az e-kereskedelmi csatornákon) keresztül akarnak nyereséget generálni.

Akiknek nem sikerült  Tulajdonképpen az összes többi gyártót a vesztesek közé lehetne sorolni, amennyiben egyiküknek sem sikerült maradandót alkotnia, de néhányan kifejezetten nagyot buktak. A felállást jól szemlélteti, hogy az NPD piackutató statisztikája szerint az Apple utáni legnagyobb tabletgyártó a HP volt, aki egész egyszerűen kiszállt a táblagép-üzletből, 99 dolláros áron szabadulva meg a halomban álló TouchPad-ektől. Ezek természetesen gyorsan el is fogytak, így a gyártó mennyiségileg szép eladásokat produkált, a befolyó összegekről viszont jobb nem is beszélni.

A BlackBerry okostelefonokról ismert RIM táblái még nem érték el a 99 dolláros árszintet, de jó úton haladnak felé: a fekete péntek nevű akciós napon (sőt egy darabig azután is) 199 dollárért kínálták az online kereskedők. A meglehetősen körülményes, átgondolatlan és az alkalmazásfejlesztők körében sem népszerű PlayBook tabletekből a Morgan Stanley egyik elemzése szerint több mint egymillió darab áll a kereskedőknél, egyre növelve a RIM veszteségeit.

Még több táblagép:

Asus Transformer Prime: megfogdostuk a világ első négymagos tabletét
Samsung Galaxy Note teszt: okosteletablet
ThinkPad Tablet teszt: céges droid
Samsung Note: megérkezett az óriás képernyős mobilnotesz
Tollas hibrid: HTC Flyer teszt

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.