Az idei harmadik negyedévben tovább erősödtek az androidos tabletek, bár az Apple még mindig a táblagép-piac felét birtokolja. Az IDC szerint azonban lesz ez még kevesebb is: az Androidban sok a lehetőség, és a windowsos tabletek még csak most éledeznek.
27,8 millió tabletet adtak el világszerte az idei harmadik negyedévben az IDC statisztikái szerint. A
Worldwide Quarterly Tablet Tracker jelentés szerint a tavalyi Q3-hoz képest erőteljesen, 49,5 százalékkal nőtt a táblagépek forgalma, és az idei előző negyedévet is sikerült megfejelni 6,7 százalékkal. Ugyan az Apple is több iPadet adott el a mostani vizsgált időszakban, mint tavaly ilyenkor, mégis zsugorodik az egykor magabiztos részesedése: erősödnek az androidos vetélytársak, egyesek tavaly óta nőttek ki a földből, és köszönik, máris jól vannak.
Felemás stratégia ■ Bár a második negyedév kifejezetten erősnek számított az Apple számára, az IDC tabletekkel foglalkozó kutatási vezetője,
Tom Mainelli szerint a júliustól szeptember végéig tartó időszakban megtorpant az almás hegymenet. A szakértő szerint visszaesett a konzumer és az oktatási szektorból érkező vásárlások száma, ráadásul az iPad miniről kiszivárgó információk is elbizonytalanították az érdeklődőket.
Az elemző szerint az utolsó negyedév már biztosan erősödést hoz az Apple számára, hiszen a felturbózott iPad 3 és a mini együtt újra vásárlásra buzdítja a konzumer szektort, nem is beszélve az ünnepi időszak egyértelmű húzóerejéről. Kiemelte azonban, hogy
az iPad mini túlárazott bevezetése miatt a héthüvelykes androidos versenytársak előtt nagy lehetőség áll a felzárkózásra.
Irány felfelé ■ Míg az Apple részesedése egy év alatt 59,7-ről 50,4 százalékra csökkent, a top5 többi szereplője alaposan ráhajtott. A második helyen álló Samsung például 1,2 millióról 5,1 millió darabra növelte eladásait a legutóbbi negyedévben. Ez 18,4 százalékos részesedést jelent, ami azzal együtt számít igazán nagy teljesítménynek, hogy a koreai gyártó táblagépeit az Apple folyamatos jogi huzavonákkal lehetetlenítette el, és ideiglenesen több fontos piacon is elérte, hogy ezeket le kelljen venni a boltok polcairól.
Egyenesen a harmadik helyen startolt egy olyan vállalat, amely a tavalyi harmadik negyedévben még nem is forgalmazott táblagépeket: az Amazon 2011 végén kezdte forgalmazni a saját szolgáltatásaihoz kötött, ám kifejezetten olcsó Kindle Fire tableteket, azóta pedig
megérkeztek a második generációs modellek is. A 2,4 millió darabos eredmény és az így elért 9 százalékos részesedés annak fényében még erősebb fegyvertény, hogy az Amazon egyelőre főként az Egyesült Államokra koncentrál, a világ többi részét még el sem kezdte meghódítani.
Az év végének legfontosabb versenyzői, és jelszavaik A negyedik helyen álló Asus alig marad el az Amazontól: a 2,4 millió darabos eladásokat az általuk kitalált hibrid kategória lódította meg. Az elemzők szerint a külön csatlakoztatható, billentyűzettel és második akkuval ellátott dokkoló kíséretében rendelhető Transformer modelleket főleg az igényes felhasználók választják, akik egy eszközt használnak tabletes és notebookos funkciókra is.
A lista ötödik helyén a Lenovo áll, bár az első négy versenyzőhöz képest elenyésző a 400 ezer darabos forgalom. Ez főként annak köszönhető, hogy a ThinkPad Tablet nem kifejezetten konzumer termék, inkább az üzleti és professzionális felhasználók számára tervezték a vállalati alkalmazások, biztonsági funkciók beépítésével.
A "futottak még" mezőny 3,3 milliós darabszámáért főként a noname kínai gyártók felelősek, akik egyrészt androidos futószalag-termékekkel, a legnagyobbak modelljeire megszólalásig hasonlító kópiákkal igyekeznek ideig-óráig életben maradni. Az ilyen modellek aránya azonban több mint felével csökkent tavaly óta, így megállapítható, hogy a tablet-vásárlók tudatosabbá váltak egy év alatt, és a nevesebb gyártók megbízhatóbb termékeit választják.