Európa öt legfejlettebb országában nagyobb az okostelefonok elterjedési aránya, mint az Egyesült Államokban. A felhasználók már a boltokban is bátran élnek a mobilinternet lehetőségeivel.
Van olyasmi, amiben Európa fejlettebbnek mutatkozik az USA-nál: pontosabban az öt legjelentősebb EU-ország (Németország, Nagy-Britannia, Franciaország, Olaszország és Spanyolország) lakosainál már magasabb arányban vannak jelen az okostelefonok, mint az Egyesült Államokban. A ComScore jelentése a tavaly októberi állapotokat tükrözi, amikor az adataik szerint az amerikai telefonok 39 százaléka volt okos készülék, miközben az EU5-ben ugyanez elérte a 42 százalékot.
Őrségváltás előtt ■ Az öt európai országban egyelőre még mindig a Nokia operációs rendszere, a Symbian volt a legmeghatározobb az okostelefonok mezőnyében (32%), de minden bizonnyal csak hónappok kérdése, hogy az androidos mobilok és az Apple iPhone-ja átvegye az egykori óriástól a stafétát. A Google operációs rendszere a készülékek 28 százalékán dolgozott, míg az Apple iOS 21 százalékos részesedést mondhatott magáénak.
Közel 5 százalék
az internetes forgalomból a mobil eszközök aránya.
Az internetelérésre, alkalmazások futtatására kitalált eszközök tudatosabb használatára utal az, hogy az okostelefonok háromnegyedét már böngészésre, appok indítására és egyéb tartalmak letöltésére is használják a tulajdonosok. A teljes internetes forgalomból a mobil eszközök már közel 5 százalékkal veszik ki a részüket. Telefonokról az EU5-ben 3,2 százalék, míg táblagépekről 1,4 százalék forgalom generálódik. Itt mondjuk elég nagy a szórás a fejlett országok között is, hiszen a brit okostelefonok egymagukban kiteszik az ország teljes forgalmának 5,1 százalékát, miközben Spanyolországban ez csak 2,7 százalék.
M-kereskedelem ■ A ComScore kutatása kitért arra is, hogy a vásárlási szokásokat miként alakítják át az új generációs telefonok. Nem túl meglepő módon a fiatalabb korosztály látszik aktívabbnak: a 18-34 évesek összességében majdnem kétszerakkora arányban vannak jelen a webes vásárlásra alkalmas oldalakon, mint amekkorát a teljes mobilos felhasználói körből kitesznek. Ha nem is ennyire túlreprezentálva, de a férfiak egyelőre a nőknél jóval aktívabbnak mutatkoznak ezen a területen.
A mobil vásárlások kategóriájába tartozó cselekvések közül a banki adatok (számlaszám, -egyenleg stb.) elérése volt a leggyakoribb. Minden ötödik felhasználó élt ezzel a lehetőséggel, ami azt mutatja, hogy nem félnek ezt a platformot ilyen kényes információk megszerzésére használni. Webshopokat minden hatodik felhasználó nézegetett a mobilján, míg több mint 12 százalékuk elektronikus fizetést is végrehajtott. Kilencből egy okostelefonos pedig további információkat keresett, vásárlási útmutatót lapozott fel a kiszemelt termékkel kapcsolatban.
6-7 százaléka
a felhasználóknak a boltokban láttott árakat azonnal összeveti a neten található információkkal.
Fontos megjegyezni, hogy nem csak az internethasználati szokásokban hoz új irányokat az okostelefonok tömeges elterjedése. A hagyományos boltokban zajló vásárlási mechanizmust ugyanis alaposan megbolygatja, ha egy tudatos fogyasztó kihasználja a mobil adta lehetőségeket. A felmérés alapján minden ötödik okostelefont használták termékek fotózásra, ami nyilván a más boltokban látott árukkal történő későbbi összehasonlítás segítette, de ezek közül minden másodikat azonnal tovább is küldtek valakinek (például a vásárlás jóváhagyását kérve). Kilencből egy telefonnal leolvasták a vonalkódot, ami alapján további információhoz juthatott a fogyasztó. 6-7 százalékban fordult elő, hogy magát a boltot is a telefon navigációs eszközeivel keresték fel, illetve az, hogy az áruházban lévő árcédulát összehasonlították a neten található adatokkal.
Egy kis hazai ■ Bár az idézett felmérésben nem szerepelnek magyarországi adatok, nálunk sem alakul rosszul az elektronikus kereskedelem. A GKIeNET adatai szerint tavaly
155 milliárd forintot hagytunk webshopokban, ami körülbelül 20 milliárddal több, mint az azt megelőző évben. A hazai online vásárlók száma a szeptember végi adatok alapján tavaly körülbelül 1,4 millió főt tett ki. Ugyanakkor egy
másik magyar kutatás azt mutatta ki, hogy a kis- és közepes vállalkozások körében még mindig kevés az online boltot üzemeltető cégek aránya, interneten keresztül bonyolítható banki átutalással pedig még a meglévő netes üzletek jó részénél sem lehet fizetni.