Rupert Murdoch szerdán az Apple-lel közösen indította útjára a világ első, kifejezetten táblagépre szánt napilapját. A bejelentésen számos, eddig nem megerősített információ elhangzott, ám magáról a lapról nem áradoznak az első kritikák.

A News Corporation médiakonglomerátum elnöke, Rupert Murdoch tegnap végre elindította legújabb vállalkozását, az iPad-en megjelenő napilapot. A The Daily megjelenésén már tavaly ősz óta dolgozik egy százfős stáb, és több halasztást követően szerdától elérhető az USA-ban az almás táblagépek tulajdonosainak.

Forradalmi újság

Naponta csak pár cent A naponta megjelenő, ám inkább magazinos tematikát követő orgánum heti előfizetéssel 99 centbe kerül, egy évre pedig 40 dollárt kell adni érte. A fizetési megoldás egyébként több szempontból is újdonság az Apple eddigi gyakorlatához képest.

Egyrészt nem szükséges az iTunes-on keresztül megrendelni a lapot, elég egyetlen kattintás hozzá. Másrészt ezzel párhuzamosan a felhasználási feltételek is változtak kicsit. Az Apple ugyanis eddig nem osztotta meg az előfizetők információit a táblagépre (is) elkészített magazinok kiadóival, ám a The Daily esetében ezt is megteszi. Igaz, az olvasónak adott a lehetőség, hogy letiltsa adatai továbbítását.

Mindenki csinálná mindenkivel A bemutatón az Apple-t a cég internetes szolgáltatásokért felelős alelnöke képviselte. Eddy Cue kérdésre válaszolva elmondta, hogy a The Daily-vel indított együttműködéshez hasonlót hamarosan más kiadókkal is be fognak jelenteni.

Mintegy erre válaszul, Murdoch sietett kihangsúlyozni, hogy nem kizárólag az iPad-ben gondolkodnak, minden bizonnyal más, a piacon idővel elterjedő tabletre is elkészítik a lapot. Hozzátette azt is, hogy az elmúlt év, az idei esztendő és valószínűleg a következő egyaránt az Apple termékének dominanciájáról szól majd, így kézenfekvő volt, hogy első körben az iPad-et célozták meg platformként.

Maga az újság egyébként eddig Murdoch szerint 30 millióba, más források szerint akár 100 millió dollárba került az újításairól ismert médiacézárnak, és saját bevallása szerint hetente további szűk félmillióba fog kerülni az előállítása. Ezt első körben nagyrészt az előfizetésekből, majd idővel egyre nagyobb részben az elhelyezett hirdetésekből próbálják majd fedezni. Murdoch úgy látja, hosszabb távon a két bevételi forrás körülbelül 50-50 százalékban veheti ki a részét a pénztermelésből.

Döcögős premier Ami magát a százoldalas napilapot és annak debütáló számát illeti, az első reakciók szinte egységesen negatív kritikákkal vannak tele. Problémásnak tartják a cikkek minőségét, sokan hiányolják a táblagépes formátumban rejlő extra lehetőségek kihasználását, valamint annak napon belüli időzítését.

A The Daily normál esetben kora délelőtt jelenik meg, amit a nap folyamán csak esetlegesen követhetnek különösen fontos történések frissítései. Ebben a szisztémában az a gond, hogy a táblagépeken az olvasók rendszerint munka és vacsora után tudnak olvasni, azaz a késő esti órákban. Ehhez képest Murdochék pedig pont az ellenkezőjét csinálják, azaz olyan (reggeli) tartalmat kínálnak, amelyet nap közben már máshol, például munkaidőben internetezve rég láttak, hallottak az emberek.

Murdoch újabb hazárdjátékba kezd, ezúttal az iPad-en
Kínos bukás és nagy remények a fizetős Times-nál

Természetesen nem szabad pálcát törni egy induló vállalkozás felett az első nap után, az azonban látszik, hogy lényegesen kevesebb interaktív ésvagy vizuálisan vonzó megoldást sikerült az első számba tenni, mint amekkora lehetőségeket rejt a táblagép mint platform. Fejlődni persze még lehet, de talán jól jött volna a lapnak, ha a kezdeti, két hetes ingyenes időszak alatt tud olyat mutatni, ami magához láncolja az olvasókat.

Winston Murdoch Egy bizonyos, Murdoch hisz az új médiaforma sikerben, amit alátámaszt az a kutatás is, ami tavaly nyáron készült a témában. Apró szépséghibája a dolognak, hogy ezt a felmérést saját cégei rendelték meg, és ugye Churchill óta tudjuk, hogy csak annak a statisztikának lehet hinni, amit az ember maga hamisított...

Ismét keresik a hazai digitális szakma női példaképeit

A 40 év feletti női szakemberek elismerését célzó pályázatot immár harmadszorra hirdette meg az IVSZ és a WiTH.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.