Mobil érintés nélküli (NFC) alapú szolgáltatások elterjesztésére fog össze a Magyar Telekom, a Telenor és a Vodafone, továbbá a MasterCard, az OTP Bank és a SuperShop.
Nemzetközileg és itthon is fordulópontnak tekinthető az idei esztendő a mobil alapú NFC (Near Field Communication) szolgáltatások piacra kerülése szempontjából. Az elmúlt egy évben jelentek meg nagyobb számban a piacon az NFC szolgáltatások használatára alkalmas készülékek.
A Near Field Communication egy maximum néhány centiméter távolságra tervezett, vezeték nélküli kapcsolódási technológia, amely lehetővé teszi, hogy két vagy akár több eszköz is biztonságos csatornán és érintés nélkül egymással kommunikáljon, adatokat cseréljen ki egymással. Az NFC alapú szolgáltatások mögött rejlő filozófia egyszerű: minden olyan kártya és készpénz helyettesítő fizetőeszköz, amelyet jelenleg a tárcánkban tartunk, az a közeljövőben "átköltözhet" a telefonokba.
Ezen szolgáltatásoknak csak egyik pillére az érintés nélküli bankkártyák (ilyen például a PayPass) mobiltelefonon történő használata, ugyanilyen fontos a hűségkártyák, kuponok, közlekedési- és belépőjegyek elektronikus formában való megjelenése is.
A Magyar Telekom, a Telenor és a Vodafone felismerték ezen együttműködés szükségességét, és három piacvezető szolgáltatóval – MasterCard, OTP Bank és SuperShop – karöltve megalakítják a Magyar Mobil Tárca Egyesületet. Az egyesület célja, hogy a mobil NFC alapú szolgáltatásokhoz kialakítsa és ajánlás szinten megfogalmazza a szükséges technológiai sztenderdeket, ajánlásokat tegyen a sikeres szolgáltatás bevezetésekhez, biztosítsa a szolgáltatáshoz való szabad csatlakozást a partnerek részére, valamint elvégezze a szükséges edukációt a mobil NFC alapú innovatív szolgáltatások bevezetéséhez kapcsolódóan.
Az együttműködés a siker kulcsa ■ A szolgáltatók által kiadott közös közlemény úgy fogalmaz: a szolgáltatás elterjedése szempontjából kiemelten fontos, hogy minél több helyen lehessen azt használni, függetlenül attól, hogy melyik operátor telefonját használja az ügyfél. Az ehhez szükséges ökoszisztéma felépítése együttműködést igényel az összes szereplőtől. A nemzetközi tapasztalatok is azt mutatják, hogy az NFC szolgáltatások bevezetése egy olyan mozzanat, amelyben a mobilszolgáltatók egymással és a piac többi szereplőjével is együtt tudnak dolgozni, a bevezetés sikere az együttműködésen alapul.
A magyarországi szolgáltatók reményei szerin itthon az elsők között indulhatnak el mobil NFC alapú szolgáltatások Európában. A piaci szereplők előzetesen megfogalmazott terveiben már 2011-ben elindított kísérleti alkalmazások és 2012-ben induló kereskedelmi szolgáltatások tervei szerepelnek. Az első ilyen tesztre már a napokban sor kerül:
a Vodafone a Szigeten teszteli a mobillal is működő érintés nélküli fizetési rendszerét.