Az Apple-t egyre többen ostorozzák üzleti, technológiai, stratégiai szempontokból egyaránt. Minden mindennel összefügg, a gyenge tőzsdei szereplésért sokan az innováció kifulladását okolják, és ha a következő iPhone sem villant valami nagyot, komoly bajok jöhetnek.
Az első iPhone megjelenése után néhány évig borítékolható volt minden egyes új Apple-telefon hatalmas sikere. Az iOS olyan funkciókat kínált, amiket más mobil rendszerek nem, vagy csak körülményesen tudtak megoldani, a készülék pedig innovatív, erős és mindentudó volt. A legutóbbi két iPhone modell – a 4S és az 5 – bemutatkozásakor azonban szokatlan módon egyre több elégedetlen hang is vegyült az ovációba. Mostanában már arról is érkeznek hírek, hogy erősen
vissza kellett fogni az iPhone 5 alkatrészek rendelését, mert a vártnál jóval kevesebb fogy a készülékből.
Szakértők és elemzők mára már nyíltan kritizálják a lassú fejlesztéseket, a piaci trendeket és a felhasználói igényeket lesajnáló, magas lóról kommunikáló Apple-stratégákat, és arra figyelmeztetnek: az iPhone 6-nak valami igazán nagyot kell lépnie, máskülönben a mai tőzsdei csúszkálásból bizony zuhanás is lehet.
Okok az aggodalomra ■ A szakértők első indoka az operációs rendszer ellaposodására vonatkozik. Míg az Android újabb változataiba folyamatosan kerülnek új funkciók és felhasználási módok, az iOS a kritikusok szerint jó ideje szinte semmivel nem lett több a Sirit és az Apple saját navigációját kivéve. A Siriről azonban hamar kiderült, hogy kevés a valós használati értéke, ráadásul azóta sem kecmergett ki a béta állapotból,
a térképszolgáltatás pedig egy rossz vicc.
Az internetes mémgyár már rákattant az Apple egyik gyenge pontjára A második fontos kritérium, hogy míg az első iPhone-ok idején a versenytársak lassan ébredeztek, majd pedig egy jó ideig iPhone-klónokkal próbáltak valamelyest felzárkózni, mára többen is egy szintre kerültek az egykori királlyal. A Samsungot még hangos pereskedéssel sem lehetett "lelőni", készülékei izmosak, sokat tudnak, és bizony lassacskán a divatfaktor terén is az iPhone szintjén járnak. Ráadásul már operációs rendszer szintén sem csak egy ellenféllel kell küzdeni, a Microsoft ugyanis milliárdokat öl a Windows Phone 8 elterjesztésébe, és sokak szerint végre valóban be is törhet vele az okostelefon-piacra.
Tim Cook vezetési stratégiáját is többen bírálják. Ugyan Steve Jobs arrogáns és önfejű volt, a céget mégis ez vitte előre a halála előtti évtizedben. Olyasmit csinálunk, amit mi akarunk, aztán elérjük, hogy a vevők is ezt akarják – ez volt a Jobs-féle jelmondat, míg Cook a rossz nyelvek szerint mást sem tesz, mint a sikeres korábbi modelleket a szükséges minimum szintjén ráncfellvarrja, és újra kiadja.
Apu drága telefonja ■ Innen következtethető a következő ok az aggodalomra: az új iPhone-okból már hiányzik az a bizonyos "wow-faktor", ami miatt a vásárlók újra és újra lecserélnék régi telefonjukat a legújabb Apple készülékre. A hardver nem fejlődik olyan ütemben, hogy egy iPhone 4 helyett 5-öst kelljen használni, az iOS frissítést a korábbi telefonok is megkapják, így aki az elmúlt két évben vásárolt magának valamilyen iPhone-t, nagy eséllyel ki is tart mellette még egy kis ideig.
A fenti kép csak koncepció, de sokak szerint valóban csak egy
igazán bátor újítás lendíthet megint az Apple eredményein Apropó, vásárlás. Az Apple még mindig sokra tartja az iPhone-okat, ami csak a vevők egy részének vállalható, ráadásul nem is minden földrajzi területen. A jól skálázható Androiddal fejlődő országokban, a gazdaságtól jobban sújtott környékeken is könnyebb okostelefont adni a "népnek", így hiába divatos és népszerű Amerikában és Nyugat-Európában az iPhone, a területi terjeszkedésnek az ár és a diverzitás hiánya gátat szab.
Végül pedig egyesek felhívják a figyelmet a márka elöregedésének veszélyére is. Emlékezzünk csak vissza, mekkora újdonságnak számított egy BlackBerry 5-6 éve, amikor a technológia és a divat iránt fogékony fiatal felnőttek vágytak a RIM okostelefonjaira. Ma már a BlackBerryket a fiatalok bizony a középkorú üzletemberek szürke munkatársaiként azonosítják, és ha az iPhone nem nyit újdonságokkal, friss megközelítéssel a fiatalok felé, ez a márka is az "Apu telefonja" kategóriába kerülhet.
Hivatalos előrejelzés persze most sincs arról, lesz-e idén iPhone 6 (és ha igen, mikor, mit tud majd, mennyibe kerül, és így hívják-e egyáltalán), de azért a legtöbb elemző arra fogad, hogy természetesen 2013-ban is boltokba kerül egy friss Apple-telefon. A kérdés csak az: mer-e valami nagyot és merészet lépni a vállalat, vagy idén is csupán valami látszat-újdonságot kapunk, például férfihangú Sirit vagy egy újabb ikonsornyi helyet a kijelzőn?