A CES-en mutatta be első ultrabookját a Dell, amely - micsoda meglepetés - leginkább egy Dell logós MacBook Air-re emlékeztet. A gyengén teljesítő Streak után a tabletek piacára is visszatér a gyártó, de csak az év második felében.
XPS 13 névre hallgat a Dell első ultrabook kategóriájú notebookja, amelyet a Consumer Electronics Show keretében mutatott be a nagyközönségnek. Ugyan az eszköz egy hajszálnyival alá tudott csúszni az Intel által korábban ajánlott 1000 dolláros árszintnek, a közeljövőben már ennyi "megszorítás" is kevés lehet.
Szép vagy, drágaságom ■ A nevéből is következtethetően 13 hüvelykes, Gorilla Glass borítású kijelzővel szerelt ultrabook 1,35 kilogrammot nyom, az akkumulátort rejtő hátsó részén 1,8 centiméter vastag, ám a billentyűzet alatt mindössze 6 milliméteresre vékonyodik. A szénszálas alumínium ötvözetből készült ház a MacBook Air babérjaira tör, az érintőpad pedig támogatja a több ujjas mozdulatokat is.
Belsőleg az Intel Core i5 2467M vagy i7 2637M processzoraival, 128 illetve 256 gigabájtos SSD-vel és 4 gigabájt memótiával rendelhető az eszköz, amelynek vékony elrendezésébe dedikált hangvezérlő is elfért, vezeték nélküli lehetőségeit tekintve pedig 802.11 a/g/n Wi-Fi és Bluetooth 3.0 áll rendelkezésre.
A gyors rendszerindulást az Intel Rapid Start technológiája segíti, a Smart Connect pedig akár alvó állapotban is képes bizonyos online forrásokból származó adatok frissítésére. Ezen kívül az üzleti használathoz titkosítási funkciókat és kiterjesztett garancia-szolgáltatásokat kínál a gyártó.
Az XPS 13 nem sokáig marad a tengeren túl, a hivatalos közlemény szerint márciusban érkezik Magyarországra, bár hazai ára egyelőre nem ismert. Amerikában mindenesetre épp egy dollárnyival sikerült az Intel által megálmodott 1000 dolláros álomhatár alá préselni az ultrabook árát, azonban lehet, hogy ez pár hónapon belül már így is drágának bizonyul. A korábban nehezen teljesíthetőnek tartott szintet
több gyártó képes volt lenyomni átlagosan 700 dollár környékére, ezért a hírek szerint az Intel is gondolkozik az ultrabook szabvány alapárának 699 dolláros áttervezésén.
Nem félünk a táblától ■ A Dell tabletes múltja nem tartozik a sikeresebbek közé, a Streak sorozat enyhén szólva is fanyalgó kritikákat kapott, és az eladások sem épp a terv szerint alakultak. Épp ezért az elmúlt hónapokban a gyártó szép csendben ki is vezette táblagépeit a piacról, de a CES-en elhangzottak szerint ez nem jelenti azt, hogy nem is próbálkoznak újra.
Steve Felice, a Dell pénzügyi vezetője a CNet-nek adott interjújában elmondta, át kellett értékelniük, mit is szeretnének elérni ebben a szegmensben: "Elég időt adunk a tervezésnek. Az általános hiba ugyanis az, hogy minden gyártó gyorsan megpróbált bemutatni olyan tableteket, amelyek megverhetik az Apple-t. Mi viszont egy jóval átgondoltabb, nagyszabású módon térünk vissza a piacra az év vége felé. Tehát nem arról van szó, hogy lebecsüljük ezt a szegmenst, csupán kifejezetten körültekintően kezeljük."
Felice óvatosan nyilatkozott a konkrét részletekről. Az operációs rendszerről például csak annyit mondott, jónak tartják a Windows 8-at, de mindenképpen gondolkodnak további androidos megoldásokban is. Véleménye szerint azonban a saját megközelítésük a hardver és a rendszer mellett legalább ugyanakkora hangsúlyt fektet a tablet köré épített ökoszisztémára is, amely alatt többek között szolgáltatásokat, felhő alapú megoldásokat ért.
A PC-nek ninc félnivalója ■ Jelenlegi tervein felül továbbra is erősen hisz a hagyományos PC-kben a gyártó:
Michael Dell a napokban egy sajtóeseményen arról beszélt, mennyire kannibalizálják a táblagépek a PC-piacot. A vezető véleménye szerint az okostelefonok és tabletek alapszintű képességei teljesen más feladatkört és felhasználói szegmenst fednek le, ezért aki általánosabb, komolyabb felhasználásra vágyik, mindenképpen PC-t választ majd.
"Ha egy diák kollégiumba kerül, ahová csak egy eszközt vihet el, az mindenképpen PC lenne, amellyel nem kényszerülünk kompromisszumokra" - magyarázta a vezérigazgató. "Ha pedig egy második eszközre is lehetőség nyílik, a legtöbben mindenképpen a telefont választják a tablet helyett az egyértelmű kommunikációs előny miatt" - tette hozzá. A reakció az IDC elemzésére reagált, amely szerint, bár a globális PC-piac 3,6 százalékot nőtt 2011 harmadik negyedévében, a Dell esetében ez 6 százalékos csökkenést hozott.