A RIM bejelentése szerint mindenütt helyreállt a cég adatkapcsolatra épülő szolgáltatásainak működése, de ez sem feltétlenül oldja meg a BlackBerry legnagyobb problémáját.
A BlackBerry-felhasználók a múlt héten napokig küszködtek a Research In Motion (RIM) szolgáltatásainak akadozásával vagy teljes leállásával, míg a szolgáltató csütörtökön be nem jelentette, hogy megoldotta a világszerte tapasztalható problémákat. A kiesést egy switch állítólagos meghibásodásával indokolták, amelyet követően a másodlagos rendszer sem lépett működésbe, utóbb pedig az adatközpontokban feltorlódó hatalmas adatmennyiséggel gyűlt meg a RIM szakembereinek baja.

Pechsorozat A webes csatornákat elárasztották a felháborodott BlackBerry-tulajdonosok fogadkozásai, és nem mindegyiküket nyugtatta meg, hogy a RIM vezérigazgatója személyesen is megkövette vállalatának ügyfeleit egy YouTube-os videoüzenetben. A fiaskó sokkal rosszabb időpontban nem is jöhetett volna, hiszen az nem sokkal az iPhone 4S megjelenése után és röviddel a legújabb Android rendszer bejelentése előtt következett be. Mégis úgy tűnik, hogy a BlackBerry folytatódó mélyrepüléséért nem elsősorban a múlt heti hiba lesz a felelős. 

A Research In Motion részvényeinek árfolyama a 2008 júniusi 144 dollárról mára a 24 dollár körüli szintre zuhant. A cég augusztus végén zárta második pénzügyi negyedévét, amely éves összehasonlításban 10 százalékos bevételcsökkenést hozott, a nyereség pedig 797 millió dollárról 329 millióra olvadt. Szeptember végén több forrás is arról számolt be, hogy a RIM még az idén leáll a BlackBerry PlayBook táblagép gyártásával. Bár a vállalat ezt közleményben tagadta, a tablet sikertelensége és a drasztikus leárazások egyarán ilyesmire utalnak: a Best Buy áruházlánc például már 299 dollárért kínálja a PlayBook 499 dolláros alapmodelljét.

A nokiásodás tünetei A RIM eredményeiért az informatika általános konzumerizációja és a céges "hozd a sajád eszközöd" (bring your own device - BYOC) trend a felelős. Korábban a vállalati IT döntéshozók csaknem száz százalékos felügyeletet gyakoroltak az informatikai beszerzések felett, ami a mobil eszközökre ugyanúgy vonatkozott. A BlackBerry tarolt az üzleti felhasználásban, köszönhetően a szolgáltatások biztonságának és az olyan készségeknek, mint az Office-szinkronizálás vagy a speciális push üzenetküldési rendszer. Ezt a felállást azonban alapjaiban változtatta meg az Apple okostelefonjának megjelenése.

A konzumer piacon a RIM pozíciói sokkal gyengébbek, mint a vállalati felhasználásban, ráadásul ez a viszonteladóknak és a szolgáltatóknak sem okoz különösebb fejfájást, hiszen a BYOD jelenség nekik is hatalmas lehetőséget jelent a menedzselt mobil szolgáltatások értékesítésében.
A vállalati IT részlegek kezdetben szigorúan elvetették a kívülről beszivárgó okostelefonok támogatását, mégis egyre több felhasználó zsebében lapultak iPhone-ok, utóbb pedig már Android alapú eszközök is. Ahogy a harmadik féltől származó szolgáltatások az utolsó technikai akadályokat is elhárítottak az elől, hogy a munkatársak saját mobil készülékükről használják a benti levelezést és egyéb alkalmazásokat, a céges informatikának is fel kell(ett) készülnie rá, hogy integrálja a különféle vezeték nélküli mobil munkaeszközöket. Innentől érdekes az a tény is, hogy az otthoni felhasználók nagy részét a BlackBerry nem hozza izgalomba.

Ötször olyan jól nyitott az iPhone 4S, mint az ősapa
Térkép nélkül: üzleti út okostelefonnal

Ettől a BlackBerry még mindig az egyik - ha nem a - legjobb üzleti mobilkészülék, hiszen továbbra is mellette szól a gyártó vállalati architektúrája, a biztonsági megoldások, a hosszú akku-üzemidő, a fizikai billentyűzet vagy akár a BlackBerry Messenger. Mindez azonban kevés lehet a BYOD hullámmal szemben, amelyet a cég vagy meglovagol, vagy követi a Nokia példáját: rövid távú sikereket arat egy esetleges árversenyre és a fejlődő piacokon megmaradó renoméjára építve, hogy aztán még nagyobb sebességgel folytassa a zuhanórepülést.

Japánban 3D nyomtatással húztak fel egy vasútállomást

Pillanatok alatt készen lettek vele, és spóroltak is rajta. Ha később is megfelelőnek bizonyul, más létesítmények újjáépítésénél is felhasználják majd az új technológiát.
 
Körképünkben áttekintjük, hogy szűkebb és bővebb környezetünkben mit sikerült elérni a digitális gazdaság és életvitel felé vezető úton. Spolier: nem állunk olyan rosszul, mint gondolná, és nem állunk olyan jól, mint szeretné.

a melléklet támogatója a One Solutions

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.