A vállalat tegnap mutatta be a Nexus One névre keresztelt készüléket, mely - bár minden eddiginél erősebben képviseli a Google brandet - továbbra sem a régóta várt Google Phone. A szupertelefonnak aposztrofált Nexus One valóban kivételes képességekkel rendelkezik: a meggyőző hardveres alapok mellett az Android operációs rendszer legújabb, 2.1-es verziója fut rajta, és olyan funkciókat kínál felhasználójának, mint a webes közösségi szolgáltatások fokozott támogatása, például a Facebook-os kapcsolatok integrációja, vagy a hang-alapú szövegbevitel. (Utóbbi persze nem valószínű, hogy valaha is működőképes lesz magyar nyelven.)
A Nexus One a Google online boltjából rendelhető meg, egyelőre csak az Egyesült Államokban, Nagy-Britanniában, Hong Kongban és Szingapúrban. Ára 530 dollár, vagyis 100 ezer forint körül mozog, ami egy hasonló képességekkel bíró, független készülék esetében kedvezőnek mondható. Később a mobilszolgáltatók bevonásával olcsóbban, előfizetéssel együtt is hozzá lehet jutni a telefonhoz: Európában elsőként a Vodafone révén, bár az USA-ban T-Mobile-os előfizetéssel rendelhető. A Google tervei szerint fokozatosan egyre több országot és szolgáltatót vonnak be az értékesítésbe, de a magyarországi megjelenésről egyelőre nem áll rendelkezésre semmilyen információ.
Fontos, de nem forradalmi
A Nexus One mind hardveres, mind szoftveres szempontból egyértelműen az okostelefonok kategóriájának csúcsát képviseli, és talán az első igazán komoly kihívója az Apple kultikus iPhone-jának. Ezzel együtt a Google célja inkább a csúcstelefonok újradefiniálása lehet vele, ami segíti a mobil internethasználat terjedését, így közvetve támogatja a vállalat keresőüzletét is. A Financial Times Andy Rubint, a Google mobilplatformokért felelős vezetőjét idézi, aki a Nexus One kapcsán megerősítette: a Google továbbra sem kíván hardvert építeni, mivel "szoftveres, internetes srácokról" van szó. Úgy tűnik tehát, hogy az Apple egy dedikált Google Phone formájában továbbra sem kap versenytársat.
A Gartner elemzője, Ken Dulaney szerint az online értékesítési forma a Nexus One esetében nem feltétlenül előnyös, mert ezeket a készülékeket a legtöbben kézbe akarják venni és ki akarják próbálni a vásárlás előtt. Ezzel szemben az is igaz, hogy - legalábbis az Egyesült Államokban - a mobiltelefon-marketing a mai napig a méregdrága televíziós reklámokra épül, amit a Google álláspontja szerint hatékonyabban működne, ha áthelyeznék az online térbe, leegyszerűsítve a vásárlási procedúrát és csökkentve a mobilszolgáltatók költségeit.
Hátszél az Androidnak
A Sanford C. Bernstein & Co. előrejelzése alapján egyedül Észak-Amerikában a jelenleg nem egészen 1 milliárd dolláros mobilhirdetési piacon 2013-ra már 3 milliárd dollár mozog majd, és a mobileszközökről indított webes keresések száma is megduplázódik. Nem véletlen, hogy a Google tavaly év végén bejelentette: 750 millió dollárért felvásárolná a mobilhirdetésekben utazó AdMob nevű céget, míg az Apple a héten szerezte meg az AdMob-rivális Quattro Wirelesst.
Decemberi adatok szerint ugyancsak Észak-Amerikában a mobileszközökről folytatott webes böngészés 65 százaléka zajlott valamilyen iPhone készülékről, 12,4 százaléka androidos mobileszközről, míg a RIM BlackBerry 8,7 százalékon állt - az Android az utóbbi két hónapban története során először megelőzte a BlackBerryt. Ezt a növekedési tendenciát segítheti a Nexus One megjelenése, amire a Google-nek szüksége is lesz, hiszen az Android globálisan csak 4 százalékos piaci részesedéssel bír. Az okostelefonok eladásai az előző év harmadik negyedében 12,8 százalékkal emelkedtek, messze túlhaladva a nagyjából stagnáló mobiltelefon-piac eredményeit; úgy tűnik, a Google a legjobbkor kapcsolt második sebességbe, hogy mobil operációs rendszerének további népszerűsítésével biztosítsa későbbi részesedését az ígéretesen gyarapodó mobil hirdetési piacon.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak