A vállalat tegnap mutatta be a Nexus One névre keresztelt készüléket, mely - bár minden eddiginél erősebben képviseli a Google brandet - továbbra sem a régóta várt Google Phone. A szupertelefonnak aposztrofált Nexus One valóban kivételes képességekkel rendelkezik: a meggyőző hardveres alapok mellett az Android operációs rendszer legújabb, 2.1-es verziója fut rajta, és olyan funkciókat kínál felhasználójának, mint a webes közösségi szolgáltatások fokozott támogatása, például a Facebook-os kapcsolatok integrációja, vagy a hang-alapú szövegbevitel. (Utóbbi persze nem valószínű, hogy valaha is működőképes lesz magyar nyelven.)
A Nexus One a Google online boltjából rendelhető meg, egyelőre csak az Egyesült Államokban, Nagy-Britanniában, Hong Kongban és Szingapúrban. Ára 530 dollár, vagyis 100 ezer forint körül mozog, ami egy hasonló képességekkel bíró, független készülék esetében kedvezőnek mondható. Később a mobilszolgáltatók bevonásával olcsóbban, előfizetéssel együtt is hozzá lehet jutni a telefonhoz: Európában elsőként a Vodafone révén, bár az USA-ban T-Mobile-os előfizetéssel rendelhető. A Google tervei szerint fokozatosan egyre több országot és szolgáltatót vonnak be az értékesítésbe, de a magyarországi megjelenésről egyelőre nem áll rendelkezésre semmilyen információ.
Fontos, de nem forradalmi
A Nexus One mind hardveres, mind szoftveres szempontból egyértelműen az okostelefonok kategóriájának csúcsát képviseli, és talán az első igazán komoly kihívója az Apple kultikus iPhone-jának. Ezzel együtt a Google célja inkább a csúcstelefonok újradefiniálása lehet vele, ami segíti a mobil internethasználat terjedését, így közvetve támogatja a vállalat keresőüzletét is. A Financial Times Andy Rubint, a Google mobilplatformokért felelős vezetőjét idézi, aki a Nexus One kapcsán megerősítette: a Google továbbra sem kíván hardvert építeni, mivel "szoftveres, internetes srácokról" van szó. Úgy tűnik tehát, hogy az Apple egy dedikált Google Phone formájában továbbra sem kap versenytársat.
A Gartner elemzője, Ken Dulaney szerint az online értékesítési forma a Nexus One esetében nem feltétlenül előnyös, mert ezeket a készülékeket a legtöbben kézbe akarják venni és ki akarják próbálni a vásárlás előtt. Ezzel szemben az is igaz, hogy - legalábbis az Egyesült Államokban - a mobiltelefon-marketing a mai napig a méregdrága televíziós reklámokra épül, amit a Google álláspontja szerint hatékonyabban működne, ha áthelyeznék az online térbe, leegyszerűsítve a vásárlási procedúrát és csökkentve a mobilszolgáltatók költségeit.
Hátszél az Androidnak
A Sanford C. Bernstein & Co. előrejelzése alapján egyedül Észak-Amerikában a jelenleg nem egészen 1 milliárd dolláros mobilhirdetési piacon 2013-ra már 3 milliárd dollár mozog majd, és a mobileszközökről indított webes keresések száma is megduplázódik. Nem véletlen, hogy a Google tavaly év végén bejelentette: 750 millió dollárért felvásárolná a mobilhirdetésekben utazó AdMob nevű céget, míg az Apple a héten szerezte meg az AdMob-rivális Quattro Wirelesst.
Decemberi adatok szerint ugyancsak Észak-Amerikában a mobileszközökről folytatott webes böngészés 65 százaléka zajlott valamilyen iPhone készülékről, 12,4 százaléka androidos mobileszközről, míg a RIM BlackBerry 8,7 százalékon állt - az Android az utóbbi két hónapban története során először megelőzte a BlackBerryt. Ezt a növekedési tendenciát segítheti a Nexus One megjelenése, amire a Google-nek szüksége is lesz, hiszen az Android globálisan csak 4 százalékos piaci részesedéssel bír. Az okostelefonok eladásai az előző év harmadik negyedében 12,8 százalékkal emelkedtek, messze túlhaladva a nagyjából stagnáló mobiltelefon-piac eredményeit; úgy tűnik, a Google a legjobbkor kapcsolt második sebességbe, hogy mobil operációs rendszerének további népszerűsítésével biztosítsa későbbi részesedését az ígéretesen gyarapodó mobil hirdetési piacon.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak