A sikeres lengyelországi rajt után az idén további leánycégeinél, köztük a Magyar Telekomnál is bevezetik az NFC-re épülő szolgáltatásokat –jelentette be a barcelonai Mobile World Congress-en a Deutsche Telekom.
Igazán nagy meglepetést okozó bejelentések eddig nem hangzottak el a mobilipar hétfőn megnyílt világkonferenciáján, Barcelonában. A hivatalos nyitónapon tartotta szokásos sajtókonferenciáját a Deutsche Telekom, amelyen a magyar leányvállalatát érintő bejelentések is elhangoztak.
Magyarországon is NFC-zik a Telekom ■ Ezek egyike a világkonferencia központi témáját adó érintés nélküli mobilfizetéshez (NFC) kapcsolódott.
Claudia Nemat, a Deutsche Telekom igazgatóságának Európáért és a technológiáért felelős tagja, elmondta: a csoporton belül elsőként Lengyelországban tavaly ősszel bevezetett mobiltárca megoldás piaci fogadtatása annyira jó volt, hogy az idén több más európai leánycégénél, köztük a Magyar Telekomnál (MT) is elérhetővé válik majd a szolgáltatás.
A Magyar Telekom üzletfejlesztési vezérigazgató-helyettese,
Pataki Róbert a bejelentés kapcsán megjegyezte: „a mobiltárca elterjedése hosszú távú folyamat lesz Magyarországon. Az nem elegendő, hogy a bankkártyák beköltöznek be a készülékekbe, a kuponoknak, hűségkártyáknak is ott a helyük.” Pataki emlékeztetett rá, hogy a Telekom egy ideje már teszteli a technológiát, melynek keretében eddig 30 ezer ügyfelet vontak be a Mastercard Mobile programba. Keszég Attilának, a lakossági szolgáltatásokért felelős vezérigazgató-helyettesnek, a barcelonai eseményen viszont még nem voltak kedvezőek az első tapasztalatai az NFC technológiával. Fókusz ide, fókusz oda, a rendezvényre kitelepült kereskedelmi egységeknél még a hosszú sorok és a hagyományos fizetési módszerek uralkodtak.
A DT említett tájékoztatóján elhangzott még egyebek mellett, hogy az anyacég első, nem németországi innovációs központját regionális hatáskörrel Krakkóban nyitja meg. A projekt egyben technológiai inkubátorházi feladatokat is ellát, az egyik célja, hogy ösztönözze az induló térségi vállalkozások bevonását. Az év végéig öt cég betelepítésével számolnak, melyek számára a létesítményeken és a mentorálási programokon túl hozzáférhetővé teszik a Deutsche Telekom ügyfélbázisát és a műszaki bevizsgálást végző létesítményeit. A tervek között szerepel az induló vállalkozások mintegy 30 ezer euróig terjedő, fél éven át tartó finanszírozása is.
Az innovációs központ helyszínének a kiválasztása kapcsán a Bitport kérdésére
Christopher Mattheisen, a MT elnök-vezérigazgatója elmondta, többek között azért is esett a választás Krakkóra, mert a projekt odavitelét a lengyel kormány is támogatta a maga pénzügyi és egyéb lehetőségeivel.
LTE mindenütt ■ Christopher Mattheisen az MWC-n szerzett benyomásairól is beszélt. A konferencia megerősítette, hogy a mobilhálózatok új generációja a 4G/LTE technológia már kezd alapértelmezett funkcionalitás lenni az új okostelefonokban, táblagépekben – és várhatóan gyorsan csökken ezeknek az eszközöknek az ára. Az LTE egyre több nem kommunikációs eszközbe is beköltözik, például az autókba, a fényképezőgépekbe. Mattheisen szerint a szolgáltatók feladata itt az, hogy ezekhez megtalálják a megfelelő árazási modelleket.
Az LTE a tartalomszolgáltatás számára is nagy lehetőség Keszég Attila szerint, aki elsősorban a zene- és a videoszolgáltatásokat emelte ki. A MT ennek szellemében terjeszti ki az az idei év első felében az eddig a vezetékes telefonon és számítógépen elérhető Moziaréna szolgáltatását okostelefonokra és táblagépekre.
Mobil és a felhő ■ A konferencia új helyszínén, a Fira Gran Vián egymást érik a cloudos megoldások. Egyelőre kérdés, hogyan vihetők el a felhőszolgáltatások a hagyományos vállalati területeken túlra, például az egészségügybe vagy akár a háztartásokhoz – mondta ezzel kapcsolatban a szintén Barcelónában tartózkodó
Budafoki Róbert, a Magyar Telekom nagyvállalati üzletágát képviselő T-Systems Magyarország Zrt. vezérigazgatója. Szerinte ehhez iparágak közötti partnerségre van szükség. A telekom cégek többek között az ügyfélkapcsolatban vagy a számlázásban való nagy jártasságukat adhatják az együttműködéshez – véli Budafoki.
A barcelonai rendezvény egyébként csütörtökig tart, az idén a tavalyinál százzal több, összesen 1500 cég mutatja be a katalán fővárosban a legújabb termékeit, szolgáltatásait. A rendezvény látogatói többek között azt tapasztalhatják, hogy egyre jobban teret nyernek a mobil technológiában a nyílt rendszerek, amelyek főként a lakossági felhasználásban segíthetik a vezeték nélküli megoldások gyorsabb terjedését. Szintén érdekes trend – bár a meghatározó gyártók standjain egyelőre még kevés a látható jele –, hogy jöhetnek a „többszörösen smart” modellek, az okostelefonok és táblagépek és a tévé mellett az oda-vissza kommunikáló háztartási gépek is.