Miközben az Amazon öt év után első ízben volt kénytelen negyedéves veszteséget jelenteni, a konkurens iPad mini táblagép megjelenése meglepően jótékony hatással volt a legújabb Kindle Fire eladásaira.
Érdekes adatokat osztott meg a nyilvánossággal az Amazon szóvivője az
AllThingsD kérdésére válaszolva. Az internetes szaklap arra volt kíváncsi, milyen azonnali hatással volt az
iPad mini keddi bejelentése a Kindle Fire HD-re. Bár az online könyvesboltból gigantikus informatikai vállalattá növő Amazon sosem közöl konkrét eladási adatokat, a szóvivő annyit elárult, hogy a
szeptember elején debütált Kindle Fire HD-re a rivális feltűnésének másnapján óriási kínálat mutatkozott. Az ősz eleji startot leszámítva a mostani szerda volt messze a legjobb napja az Amazon új csúcstabletjének, heti összevetésben ez annyit jelent, hogy háromszor annyit sikerült eladni, mint az előző szerdán.
Ellenséges támogatás ■ Természetesen az üzleti életben is előfordul, hogy néha a legváratlanabb helyről érkezik segítség, ám ha a fenti esetet alaposabban megvizsgáljuk, kiderül, hogy talán nem is annyira meglepő, ami történt. Az "összement" iPad-ről ugyanis már nagyon régóta keringtek pletykák és
szivárogtak belső forrásból származó információmorzsák. A kisebb méretű tabletben gondolkodó, megfontolt, azaz nem egy konkrét márka mellett elkötelezett vásárlók tehát jogosan vártak a rendeléssel addig, amíg a pletykákból hivatalos bejelentés nem lesz. Minthogy ez kedden megtörtént, így már könnyedén egymás mellé lehetett tenni a két modell képességeit.
Az összehasonlítás a technikai, fizikai paraméterek mellett az árcédula esetében a legkönnyebb. És minthogy a 16 gigabájtos, csak Wi-Fi-s mini 329 dolláros áron startolt, nem nehéz elképzelni, hogy az adatokat látva sokan gondolkodás nélkül kattintottak az Amazon online boltjára, hogy ott egy szintén 16 gigás, ám riválisával szemben HD felbontásra képes, minőségi táblagépet vegyenek 199 dollárért. (Ez persze nem jelenti azt, hogy az iPad mini nem kellene senkinek. Sőt a fehér változatból máris készlethiány jelentkezett.)
Öt bő esztendő ■ Bár nem tudni meddig tart ki, de az Amazonnak kifejezetten jól jön a fellendülés azok után, hogy legutóbbi, szintén a napokban közzétett negyedéves pénzügyi eredményei nem várt számokat hoztak. A cégnél több mint öt év óta először fordult elő, hogy nettó eredmény szintjén veszteséget kelljen jelenteni.
A három hónap alatt elkönyvelt 13,8 milliárd amerikai dollárra rúgott, ami ugyan 27 százalékkal több, mint az egy évvel korábbi adat, ám az elemzők előzetesen valamivel többet, 13,9 milliárdot láttak elérhetőnek. Ennél is nagyobb probléma, hogy az egy részvényre jutó veszteség sokkal rosszabban alakult a vártnál. Egy Amazon részvényre a most lezárt negyedévben 60 cent nettó veszteség jutott, ami az elemzők által prognosztizált minimális, 8 centes negatív eredményhez képest lényegesen kellemetlenebb eredmény.
Befektetés a jövőbe ■ Ennek ellenére egyelőre nincs pánikhangulat a befektetők között, a cég papírja csak enyhe eséssel reagáltak a vártnál rosszabb számokra. A sok éve nem látott veszteség mögött ugyanis a cég erőteljes fejlesztési, bővítési és akvizíciós politikája húzódik meg. Az Amazon többek között jelentős összegeket fordított az informatikai szolgáltatásait kiszolgáló adatközpontok fejlesztésére, építésre, jelentős
innovációt hajtott végre logisztikai területen, de ugyancsak komoly pénzek mentek el a táblagépek, e-könyv-olvasók mögé rakott digitális tartalom bővítésére is.
Utóbbi azért nagyon fontos a cég számára, mert digitális eszközeit nagyjából
az előállítási költség szintjén kínálja, így profitot csak a rajtuk keresztül megrendelt, letöltött szolgáltatások, tartalmak segítségével tud realizálni. A cég vezetősége most is biztosnak látszik abban, hogy ez a stratégia hosszú távon meghozza a várt eredményt, de ehhez rövid távon befeketetésre van szükség.