A nyílt forráskódú, olcsó mobilos operációs rendszer a belépőszintű készülékek jelenleg Android által uralt szegmenséből szerezhet magának piaci részesedést.
A Mozilla mobilplatformja, a Firefox OS indulásának az évében, 2013-ban a globális okostelefon piac egy százalékát szerezheti meg – állítja a Strategy Analytics. A amerikai piackutató elemzői szerint az eredetileg 2012-re ígért, de végül csak jövőre piacra kerülő web alapú Firefox OS mobil operációs rendszer profitálhat abból, hogy már elnyerte jó néhány szolgáltató és hardvergyártó érdeklődését.
Idén júliusban a Deutsche Telekom, az Etisalat, a Smart, a Sprint, a Telecom Italia, a Telefónica és a Telenor mellett két kínai készülékgyártó a ZTE és a TCL, valamint a processzorgyártó Qualcomm biztosította támogatásáról a mobil platformot. Mint azt korábban megírtuk,
az első Firefox OS-en futó készülékeket a ZTE fogja legyártani, az új mobil operációs rendszer premierjét pedig 2013 elejére Brazíliába tervezi a Telefonica ottani leánycége, a Vivo révén.
A Mozilla tavaly jelentette be, hogy Boot2Gecko néven olyan mobil operációs rendszert fejleszt, amely nyílt, webes megközelítése miatt akár a belépőszintű okostelefonokon is tökéletesen és gyorsan működhet, valamint kifejezetten egyszerű lesz rá alkalmazást fejleszteni. (A B2G nevet azóta Firefox OS-re változtatták.) Az egyéves késés és a rendszerrel kapcsolatos -
dícséretekben eddig nem dúskáló - hírek miatt azonban máris komoly kételyek vannak a termék sikerével kapcsolatban.
Hármas kihívás ■ A Strategy Analytics szakértői szerint három területen is komoly kihívással szembesülhet a szoftver: a korlátozott kiskereskedelmi jelenléttel az USA-ban, a relatíve szerény alkalmazás- illetve rá építhető szolgáltatás-ökoszisztémával.
A Firefox OS kifejezetten kevés saját alkalmazással érkezhet, a tárcsázó, üzenetküldő funkciókon kívül állítólag csak böngészőt, alkalmazásboltot, képgalériát, médialejátszót és fotógalériát tartalmaz, minden mást webalkalmazások formájában használhatunk. Az okostelefonokat azonban a legtöbb esetben nem programozáshoz, internetes technológiákhoz értők használják, a webes alkalmazásokat pedig nehéz olyan szinten leegyszerűsíteni, hogy azok mindenki számára érthetők legyenek.
Az amerikai piackutató cég előrejelzései szerint az Android és az iOS együttes piaci részesedése 2017-ig folyamatosan csökken, amiből legfőképpen a Windows Phone és az újszülött Firefox OS, valamint az ugyancsak webes elgondolásra építő Tizen profitálhat. A brit Ovum elemzői szerint 2017-re az Android részesedése a világpiacon 48 százalékra nő a 2011-es 44 százalékról. Az iOS akkorra a globális piac 27 százalékát mondhatja magáénak, míg a Windows Phone-é eléri a 13 százalékot. A fennmaradó 12 százalékon osztozhatnak a többiek.