Alig egy év telt el az iPad bemutatkozása óta, az Apple eszközének követői pedig értelemszerűen még rövidebb ideje vannak a piacon. Mégis, mára szinte teljes az egyetértés abban, hogy az infotechnológiát rövid időn belül alaposan felforgatják a táblagépek.
Ezek a kütyük a trendi menedzserek kedvenc játékszerei lettek. Lassan itthon is már-már ciki iPad nélkül megjelenni egy üzleti tárgyaláson, konferencián. A döntéshozók szemében a tableteket például az teszi vonzóvá, hogy így bárhol olvashatják és könnyedén megválaszolhatják az e-mailjeiket, gyorsan áttekinthetik a szerződéstervezeteket vagy egyéb dokumentumokat, és rövidebb-hosszabb jegyzeteket is készíthetnek, amelyeket folyamatosan szinkronizálhatnak a „felhőben”, azaz az interneten.
Nem véletlen, hogy éppen a hatékonyságjavulásra, illetve a dokumentumok kinyomtatásának magas költségeire hivatkozva döntött úgy néhány hete a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium, hogy a jövőben a kormányüléseken és a közigazgatási államtitkári értekezleteken iratok helyett iPadet használnak a résztvevők. Ezzel a számítások szerint havi 1,5–2 millió forintot spórolhat a kabinet.
Kell az intelligencia ■ A globális gazdasági krízis csak ráerősített arra az igényre, hogy a cégvezetők mindig képben szeretnének lenni arról, mi történik éppen a vállalaton belül. Ennek köszönhetően a válság időszakában is bővült a céges jelentések készítését és emészthető formában történő gyors megjelenítését lehetővé tévő üzleti intelligencia (business intelligence – BI) alkalmazások piaca.
Az amerikai Gartner piackutató cég előrejelzése szerint e szegmensben 2011-ben és a következő években is közel 10 százalékos növekedésre lehet számítani. A magyar piac trendjeit az idén első alkalommal vizsgáló BI-TREK felmérés is arra jutott, hogy a hazai vállalatok jelentős része fejleszteni kívánja döntéstámogató rendszereit.
Az üzleti intelligencia szoftverek piacán az elmúlt években öldöklő konkurenciaharc alakult ki. A vezető szállítókkal olyan kisebb cégek is versenyre kelnek, amelyek innovatív technológiát és részben nyílt forráskódú megoldást kínálnak. Összhangban az elemzőcégek globális piaci felméréseivel, itthon is az Oracle, az IBM, a Microsoft, a SAS és az SAP ötöse vezeti a mezőnyt ismertség és használat tekintetében egyaránt. Az ágazat feltörekvő csillagai, az információk grafikus elemzését villámgyors feldolgozással kombináló adatfelderítő szoftverek – például a QlikView, a Tibco, vagy a Tableau – itthon még kevéssé ismertek.
Korábban a BI alkalmazások az átlagos felhasználók számára túl bonyolultak voltak, mára azonban e téren is megváltozott a helyzet. Fontos elvárás lett a kényelmes és hatékony kezelhetőség, a felhasználóbarát, vizuális elemekben gazdag megjelenítés. „A kényelemhez az is hozzátartozik, hogy az elemzéseket végzők ne legyenek a vállalati számítógéphez kötve, hanem tetszőleges módon és helyen, akár offline módban, akár mobil eszközökkel hozzáférjenek a szükséges adatokhoz és funkciókhoz” – mutatott rá a Figyelő és a Bitport által a közelmúltban megrendezett CIO’11 Konferencián Arató Bence, a BI Consulting Kft. ügyvezetője.
E tanácsadó cég jegyzi a már említett BI-TREK kutatást, amely szerint a mobil üzleti intelligencia eszközöket a hazai szakemberek elsősorban a vezetői tájékoztatás eszközének tartják, egyelőre kisebb fontosságot tulajdonítva a területen dolgozó munkatársak információellátásának. A nyílt forráskódú BI eszközök esetében pedig a két leggyakoribb várható alkalmazási terület az operatív jelentés és az ad hoc elemzés lesz.
Optimalizálás ■ A mobil üzleti intelligencia piac az elmúlt hónapokban hihetetlen mértékben felpörgött. Szinte hetente érkeznek hírek arról, hogy valamely szállító asztali gépeken használható megoldása immár okostelefonon és táblagépen is elérhető (a fontosabb szereplőket lásd külön). A sort tavaly júliusban a legnagyobb független BI szállító, az amerikai MicroStrategy nyitotta az iPadre, illetve iPhone-ra optimalizált alkalmazása bejelentésével. Ugyanezen eszközökre a SAS analitikai eszköztára az idén áprilisban, az Oracle üzleti intelligencia alkalmazása pedig májusban debütált.
Mint látszik, a nagy szállítók elsősorban az Apple mobil eszközei mellett tették le a voksukat, ami annak is betudható, hogy mára az alapvetően a lakossági piacra szánt iPad vállalati felhasználását is megoldották – biztonsági és alkalmazásintegrációs szempontból is. Ezzel együtt, a szoftverfejlesztők még csak tapogatóznak az újszerű gépek felhasználási lehetőségeit illetően, ezért azokat cégen belül is intenzíven tesztelik: a MicroStrategy például 1200, míg az SAP 3500 munkatársának vásárolt eddig iPadet.
(A cikk a Figyelő 2011/21. számában jelent meg.)
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak