Nagy a várakozás a Nokia legújabb Lumia okostelefon-sorozata iránt, elemzők szerint ennek sikere vagy bukása alapjaiban befolyásolhatja a finn cég jövőjét. A valaha világelső mobiltelefon gyártó a szeptember elején mutatja be legújabb Windows Phone 8 alapú modelljeit.
New Yorkra és Helsinkire figyel a szaksajtó szeptember elején, a valaha világelső mobilgyártóként számon tartott Nokia egyszerre két fronton is támad megtépázott pozíciójának visszaszerzése érdekében. Az amerikai nagyvárosban szeptember 5-én tart nagyszabású médiaeseményt a Microsofttal közösen, a finn főváros pedig szeptember 5-6-án ad ismét otthont a cég szokásos éves konferenciájának a Nokia World-nek.
Beelőznek ■ Az előzetes információk szerint ezeken mutatja be legújabb Lumia okostelefonjait, várhatóan számszerűen hármat, amelyek már a Microsoft legújabb Windows Phone 8 platformjára épülnek. Az időzítés akár jónak is tűnhet, hiszen néhány nappal meg is előzheti a nagy rivális Apple új generációs iPhone modelljének
feltételezett premierjét.
Pénzügyi szakértők szerint minden megtörténhet, lehet nagy siker, de nagy bukás is belőle, mindenesetre az elmúlt hetekben hullámvasúton ültek a Nokia-részvények. A közel másfél milliárd eurós második negyedévi veszteség hírére a papírok árfolyama 16 éves mélypontra, részvényenként 1,33 euróra zuhant, majd rövid időn belül egy 70 százalékos ugrás következett, ami mögött azonban az elemzők inkább spekulációt, mint fundamentális változásokat véltek felfedezni. Előbbi változatot igazolja, hogy azokban a napokban
Stephen Elop vezérigazgató és még néhány Nokiás topmenedzser hirtelen több mint egymillió dollár értékben bevásárolt a finn cég papírjaiból. Ez elemzők szerint a cég iránti elkötelezettség mellett a jövőbe vetett hitet is mutatja.
Ki lehet az erős harmadik? ■ A finn gyártónak ennek ellenére nehéz lesz a visszakapaszkodás, szakértők szerint máris túl nagy előnyben van két fő versenytársa, a Samsung és az Apple. A szolgáltatók mindenesetre még várnak egy erős harmadik szereplőre, aki komoly kihívója lehet a készülékpiacot most uraló dél-koreai és amerikai gyártónak.
Miközben a Nokia nehezen talál magára az okostelefon piacán, a hagyományos mobiltelefonoknál az Asha modellekkel jól eltalálta a kínai és az indiai vevők igényét, ennek révén két év óta nem tapasztalt, 35 százalékos részesedést tudott kivívni magának az alapkészülékek kategóriájában – írja a Bloomberg.
A Gartner szerint az Asha ugyan még nem okostelefon, de egy sor funkciójában már emlékeztet rá: ezek között megtalálható az alkalmazás-letöltés, az érintőképernyő illetve az integrált közösségi média, miközben az ára pedig csak a töredéke annak.
A Nokia egyébként az idei második negyedévben 4 millió Lumia telefont adott el világszerte, ami ugyan a duplája az első negyedévi értékesítésnek, de ezzel mégsem tudja ellensúlyozni a saját operációs rendszerű, symbianos készülékek eladásában tapasztalható zuhanást.