A több mint félmilliárd regisztrált felhasználóval rendelkező Skype hagyományosan vörös posztónak számít a távközlési szolgáltatók szemében, akik elsősorban a hanghívásokból származó bevételeiket féltik az internetes telefóniától, bár a Skype az adatforgalmon keresztül akár növelheti is a felhasználók költését. Ennek megfelelően ha esetenként el is tűrik, hogy ügyfeleik Skype-ot használjanak mobiltelefonjukon, arra nemigen akadt példa, hogy bármelyik szolgáltató aktívan támogassa az alkalmazást.
Megtört a jég | Az amerikai Verizon Wireless most mégis úgy döntött, hogy a 3G-s okostelefonok mellé külön Skype-csomagot kínál előfizetőinek, ami lényegében korlátlan, saját hálózaton belüli Skype-forgalmat és a nemzetközi hívások esetében Skype-os tarifákat jelent. A Verizon ajánlata kezdetben kilenc okostelefon-típussal együtt lesz igénybe vehető. A Skype jelenleg a nemzetközi hívások 12 százalékát szolgálja ki, amivel piacvezető, és új elnökének januári kinevezése kapcsán a vállalati piacot célzó terveket jelentett be.
A felek a Mobile World Congress (MWC) keddi napján számoltak be a márciusban induló együttműködés részleteiről. Josh Silverman, a Skype vezérigazgatója áttörésnek nevezte a megállapodást, és arról beszélt, hogy érezhetően változik a szolgáltatók hozzáállása. A Verizon marketingigazgatója, John Stratton a Reutersnek nyilatkozva elmondta, hogy vállalata a Skype támogatásától kifejezetten ügyfelei számának növekedését várja: "Van kétszázmillió amerikai, aki nem a mi szolgáltatásunkat használja, és ez nagyon idegesítő."
Az új ellenség | Ugyancsak az MWC-n jelentették be a mobilalkalmazások forgalmazására létrehozott Wholesale Applications Community (WAC) megalakulását. A szervezet mögött a legnagyobb mobilszolgáltatókat és -gyártókat tömörítő GSM Association (GSMA) huszonnégy tagja áll, így például az említett Verizon, az AT&T, a Sprint, a Vodafone, a China Mobile, illetve a Sony Ericsson, a Samsung vagy az LG. A WAC első memorandumában egyebek mellett azt a célt fogalmazza meg, hogy a piac elaprózódását megakadályozva szabványok kidolgozásával segítené a fejlesztőket, és az elkészült alkalmazásokat értékesítési területen is támogatná.
A szóban forgó "elaprózódás" felelőse elsősorban az Apple saját készülékeire hangszerelt App Store szolgáltatása, de ilyen a Google ugyancsak másfél éve működő Android Market szoftveráruháza is. Az App Store-ban idén januárra már több mint 130 ezer alkalmazás volt hozzáférhető, és a letöltések száma elérte a 3 milliárdot, míg az egyes gyártók és mobilszolgáltatók lemaradása a fejlesztések és a terjesztés szempontjából is számottevő. Nem csoda, ha most az összefogásban és a standardizálásban látják az egyetlen megoldást, ami a szervezet tagjainak impozáns névsora ellenére is igen nehéz feladatnak tűnik. A WAC egyébként azt is közölte, hogy szívesen látná soraiban az Apple-t, ami valószínűleg nagy derültséget okozott a kaliforniai vállalatnál.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak