Alaposan megzuhantak a tajvani HTC pénzügyei: a vállalat 2012-es utolsó negyedévére eltűnt a bevétel több mint harmada és csaknem a teljes nyereség. A piac szerint még mindig a 2011-es év rossz stratégiája a ludas, na meg az, hogy nem segítenek a tévék és a porszívók.
Amilyen erősen alakult még néhány éve a HTC élete, annyira meredeken zuhantak az eredményeik a tavalyi évben.
Peter Chou elnök-vezérigazgató szerint a tavalyi év a vállalat legrosszabbja volt, amiben az elemzők is egyetértenek. Mindez ráadásul annak ellenére történt így, hogy a tavalyi évben már a termékfejlesztést is visszakormányozták a helyes irányba.
Hosszú távú hatások ■ A tavalyi év utolsó három hónapjában 2,06 milliárd amerikai dollárnak megfelelő tajvani dollár bevételt termelt a HTC, ez azonban csak 60 százaléka a 2011 hasonló időszakában realizált forgalomnak. Bár ez a hír önmagában is kellemetlen, a profit szinte teljes felszívódása azonban már az elemzői reakciók szerint is kínos: a negyedév alatt termelt 20 millió amerikai dolláros nyereség gyakorlatilag 91 százalékkal múlja alul a tavalyi Q4 eredményét.
Peter Chou a Wall Street Journal kérdésére válaszolva ismerte el, hogy 2012 még a saját várakozásaikhoz képest is gyengére sikerült, bár elmondása szerint már jó úton haladnak a kilábalás felé. A vezető véleménye egyébként nagyjából megegyezik az elemzők és szakértők meglátásával, a HTC mostani mélyrepülésének két fontos oka van, ezek közül pedig egyről tehet igazából a vállalat.
Érdekes módon a 2012-es bukta 2011-re vezethető vissza, amikor a korábbi, hatalmas sikereket arató Desire termékvonalat nem sikerült hasonlóan ikonikus és előremutató eszközökkel folytatni. A 2011-es HTC csúcsmodell a kissé szürke, az akkori mezőnyben nem sok újat mutató Sensation volt, miközben a Samsung bankot robbantott a folyamatos fejlesztések és újítások miatt kedvenccé váló Galaxy S II-vel. 2012-ben aztán hiába érkezett
a jó szakmai kritikákat begyűjtő One X, valamint az év második felében
a tovább turbózott One X+, a más gyártókhoz pártoló vevők nagy része már nem tért vissza. Míg 2011 végén még az okostelefonok forgalmának csaknem 11 százalékáért volt felelős a HTC, az idei év végére csupán 2,2 százalékosra fonnyadt a tortaszelet.
Chou az interjúban csupán udvariasan megemlíti, de az elemzők határozottan is kiemelik, hogy a tajvani vállalat az egy lábon álló stratégia miatt is szenved. A legnagyobb ellenfelek a szerteágazó tevékenységi körök miatt olyan pénzügyi háttérrel rendelkeznek, amelyből könnyedén kipótolhatnak esetlegesen csökkenő bevételeket, vagy felturbózhatják a marketing-keretet. Egy elemzői hozzászólás tréfásan úgy fogalmaz, hogy a Samsung bármikor átemelhet a porszívók vagy a mikrosütők profitjából egy kisebb összeget az okostelefonok támogatására, és ez a kis összeg is sokszorosa annak,amit a hasonló hátszél nélkül vitorlázó HTC ki tudna gazdálkodni.
Ehhez valamelyest kapcsolódó vélemények szerint a HTC kiútja mindenképpen az lehetne, ha a telefongyártáson belül valamelyest szélesítené a kínálatát. A csúcsmobilok alatt ugyanis a közép- és belépő kategóriában viszonylag kevés készüléket jelentetnek meg, így viszont az alkatrészgyártóknál is kisebb volumen-kedvezményeket tudnak kiharcolni. Épp ezért még a beszerzési, gyártási folyamat is drágább a versenytársakhoz képest: nagyobb portfólió esetén a bekerülési ár lejjebb mehetne, a felszabaduló összegeket pedig a márka népszerűségének feltornázására lehetne fordítani.