A következő öt évben megduplázzák a roamingszolgáltatásból származó bevételeiket a mobiloperátorok. A barangolás 2017-ben várhatóan több mint 80 milliárd dolláros üzletet jelent globálisan. A külföldi mobilhasználatot részben a megnövekvő adatforgalom, részben a roamingdíjakban tapasztalható díjcsökkenések élénkítik fel.
Az idén előreláthatólag 46 milliárd dollárnyi bevételt könyvelhetnek el a világ mobilszolgáltatói a hálózatukon lebonyolított roamingforgalomból. Öt év múlva azonban ennek közel a kétszeresére számíthatnak. A növekedést elsősorban annak köszönhetnek, hogy az előfizetők a mobileszközeiket már külföldön sem csak hanghívásra használják, hanem egyre többet leveleznek, interneteznek rajta – áll a
Juniper Research legfrissebb jelentésében. A 2017-re előrejelzett több mint 80 milliárd dollárnyi roamingforgalom akkor az operátorok bevételének közel a 8 százalékát jelenti majd.
A bevételnövekedés annak ellenére – vagy éppen annak a hatására – következik be, hogy a roaming díjak folyamatosan csökkennek, hiszen az olcsó roamingot egyre többen használják aktívan. (A költségcsökkentés elősegítésében – mint már többször is megírtuk – az elmúlt években főleg
az Európai Unió járt az élen.) Hasonlóképpen serkentőleg hathat a roamingra a Juniper Researc szakemebrei szerint, hogy éledezni ltászik a globális recesszióból a légiközlekedés, különösen az ázsiai térségben.
Jön a gépek közötti roaming ■ A mobil barangolás következő öt évét vizsgálva a Juniper megállapítja, hogy az operátoroknak különösen a Wi-Fi és a gépek közötti (M2M – machine-to-machine) roamingra lesz érdemes odafigyelniük és működési stratégiájuk szerves részévé tenni. Egyes szakértők is még ennél is tovább mennek: a szolgáltatóknak még jobban kellene ösztönözniük az M2M roaming fejlődését.
Hogy
milyen lehetőségek vannak az M2M kommunikációban, jól szemlélteti két példa. Az egyre jobban elektronizálódó gépjárműveknél a nem is túl távoli jövőben az állandó internetkapcsolat is szériafelszerelés lesz, hogy a fedélzeti komputer folyamatosan kommunikálhasson a gyárral, vagy a szervizzel. Ugyanígy a folyamatos, gépek közötti kommunikáción alapulhatnak majd a jövő mobil egészségügyi eszközei, például így megoldható lesz a páciensek vérnyomásának vagy cukorszintjének a folyamatos kontrollja egy alaposabb kivizsgálás során, de egyáltalán, az M2M nyújtotta lehetőségek a beteg-orvos kapcsolat, a gyógyítás egészen új távlatait nyitják meg országhatáron belül és kívül egyaránt.
21 százalékos
bevételnövekedés várható éves átlagban az adatroaming világpiacán 2017-ig.
A Juniper jelentése fényes jövőt jósol a mobil adatforgalomnak, valamint ezen belül az adatroamingnak: 2017-ig a mobil adatforgalomból származó bevétel éves növekedési rátája eléri a 21 százalékot, és ennek egyre nagyobb hányada származik majd a roamingból. Ezzel párhuzamosan viszont vissza fog szorulni az sms-ekből származó roamingbevétel. Ez utóbbi nem lehet nagy meglepetést a mobilszolgáltatóknak, hiszen – mint azt a Bitport is megírta – érzékelhetően
megszűnőben a „királyság” az sms-piacon. (A témáról
itt is olvashat bővebben.) Európában főként a magyar, a svájci és a spanyol szolgáltatóknál csökkennek az sms-ből származó bevételek. Ez a tendencia Magyarországon főleg az utóbbi két évben erősödött fel. A tendencia hátterében valószínűleg az áll, hogy az előfizetők egyre nagyobb arányban térnek át az ingyenesen is hozzáférhető egyéb üzenetküldési formákra, például az ingyenes Wi-Fi hotspotokon keresztül elérhető e-mail szolgátatásra vagy az azonnali IP-alapú üzenetküldési megoldásokra (BlackBerry Messenger, iMessage és a
WhatsApp Messenger). Ez a tendencia szinte minden olyan piacon megfigyelhető, ahol kellően magas az okostelefonok aránya.
Itthon is milliárdos üzlet ■ Ami a hazai szolgáltatók roamingbevételeinek az alakulását illeti, arról legfeljebb csak becsléseink lehetnek, a cégek ugyanis féltve őrzik kimutatásaikat arról, hogy akár ebből, akár az sms-szolgáltatásokból mennyit kasszíroznak. Még ha egy számjegyű részesedéssel is számolunk, a mobil távközlési ipar együttes évi több százmilliárdos forgalmát figyelembe véve több milliárdos üzletről van szó. Nem véletlen, hogy a szolgáltatók évről-évre újabb és újabb akciókkal igyekeznek rászoktatni a roamingolásra az ügyfeleiket. Így volt ez az idén is. Mint ahogy korábban megírtuk,
a hazai operátorok ezen a nyáron is újracsomagolták a barangolási ajánlataikat.
Akció akció hátán – összehasonlíthatatlanul ■ A Telenor ennek kapcsán új díjazási fogalmat is bevezetett a hívásszakasz-díjat. Ez azt jelenti, hogy ha valaki a külföldi szolgáltató hálózatát használja az uniós előírásoknál kedvezőbb percdíjakat nyújtó és ingyenes hívásfogadású új díjcsomaggal, egy adott híváson belül 10 percenként további 304 forint szakaszdíjat is fizet. A másik két szolgáltató is készült egyedi ajánlattal. T-Mobile a londoni olimpiára építette nyári kampányát. Az idén májusban bevezetett 85 forintos percdíjú Travel&Talk roaming díjcsomagját a nyári játékok idejére aktiválva további 30 százalékkal olcsóbban lehetett az Egyesült Királyságon belül és onnan Magyarországra telefonálni. A Vodafone Magyarország idei szünidős ajánlata az Európa Napijegy volt. Ennek révén napi 990 forintért a Magyarországon megszokott tarifákon telefonálhatnak és sms-ezhetnek a szolgáltató ügyfelei, ingyenes hívásfogadással. A napijegy 50 megabájt adatforgalmat is magában foglal.