A Research In Motion hiába remélte, hogy a PlayBookok turbózzák fel a BlackBerry okostelefonok forgalmát: a tabletek kifejezetten rosszul fogynak. Vajon itt is jön a 99 dollár és a kiárusítás?
Bár a PlayBook beharangozásakor a gyártó még az iPad uralmának megdöntéséről beszélt, az eredmények egyáltalán nem igazolják a korai optimizmust. A Bloomberg információi szerint az elmúlt negyedévben minden 19 eladott iPadre esett egy értékesített PlayBook. A bicegős sikerű trónkövetelő túl későn érkezett,
túl kiforratlannak bizonyult.
A habozás ára ■ A RIM negyedéves eredménye
mindössze 490 ezer eladott PlayBook, míg az iPadekből összesen 9,25 millió fogyott ugyanennyi idő alatt. Elemzők szerint a teljes évre vetítve is gyengén teljesít majd a "BlackBerry-tablet", mindössze 1,5 - 2,2 milliós darabszámot jósoltak, ami még egy negyedéves iPad-forgalomnak is elenyésző hányada.
"A RIM túlértékelte a PlayBookot a várható forgalom és a részesedési kilátások terén egyaránt" - állítja például a Needham & Co. elemzője,
Charlie Wolf, aki szerint a kanadai gyártó számára az lenne a legjobb (pontosabban legkevésbé rossz) lépés, ha gyorsan elfelejtené ezt az egész tabletes epizódot, és inkább a mai elvárásoknak jobban megfelelő BlackBerrykkel jönne elő. Akad olyan vélemény is, amely szerint a HP besült TouchPad tabletjeihez hasonlóan a PlayBook-készleteket is egy agresszív árcsökkenéssel egybekötve kéne kiárusítani, mentve a menthetőt.
Vissza a telefonhoz ■ Az egykor első számú üzleti okostelefonként számon tartott márka hírnevét ráadásul szintén kikezdte kissé a PlayBook fiaskó, hiszen a tabletek önmagukban nem voltak képesek internetre csatlakozni, kizárólag egy hozzá társított BlackBerry készülék hálózatán keresztük láttak ki a webre.
Az elemzők most a legfrissebb BlackBerry operációs rendszer fogadtatását várják: a BlackBerry 7-tel szállított készülékek Európában már augusztusban, az Egyesült Államokban pedig szeptemberben jelentek meg. Az első szakértői vélemények megosztottak, egyesek szerint tudtak újítani és modernizálni a RIM fejlesztői, mások viszont úgy vélik, az iOS 5 vagy a legfrissebb Android verziók mellett funkciószegénynek, későn érkezettnek tűnik a BlackBerry 7.
A kanadai gyártó elvileg a napokban hozza nyilvánosságra legfrissebb negyedéves eredményeit: az ezekkel kapcsolatos elvárások viszont teljesen egyértelműek. Mindenki szerint kilenc év után az első olyan negyedévről adnak számot, amikor visszaesett a bevétel. A Bloomberg elemzői forrásokra hivatkozva az előzetesen jósolt 4,62 milliárd dollár helyett csak 4,53 milliárdos forgalmat vár, a részvényenkénti profit pedig egy dollár alá is eshet.