Egykor az Egyesült Államok számított a BlackBerry okostelefonok legfontosabb bázisának. Bár az európai számok sosem alakultak igazán jól, Amerika megdönthetetlen hátországnak számított – egészen idáig. A RIM egy év alatt otthon és világszinten is irtózatosan nagy pofont kapott.
Tavaly ilyenkor még pont Európával kapcsolatban fogadkozott a Research In Motion: a folyamatosan erős tengerentúli piac támogatásával végre Európában is terjeszkedni fognak, és az öreg kontinensen is legalább olyan meghatározóvá teszik a BlackBerryk nevét, mint odaát. Ehhez képest
valóságos menekültáradat indult a RIM készülékeiről más platformok felé: egyetlen év alatt az Egyesült Államokban is a negyedik helyre csúszott vissza az üzleti okostelefonok egykori sztárja, a győztes pedig Amerikába is Tajvanból érkezett.
Amerikai körhinta ■ Ahogy annak idején az autógyártásukra büszke amerikaiaknak szép lassan tudomásul kellett venniük az olcsóbb, külföldi modellek hatalomátvételét, az okostelefonok versenyében is távol-keleti gyártók kerültek az élre. A Canalys legfrissebb jelentései szerint 2010 harmadik negyedévében az amerikai mobilpiac legnagyobbja a tajvani HTC lett 5,7 millió eladott készülékkel. Az ezüstérem Dél-Koreába kerül a Samsung 5,2 milliós eredményével, míg a legsikeresebb helyi erő, az Apple "mindössze" 4,9 millió iPhone-nal végzett a harmadik helyen.
A legnagyobb vesztes viszont egyértelműen a Research In Motion. A BlackBerryk tavaly még az amerikai okostelefon-piac 24 százalékát birtokolták, szorosan követve az Apple akkori 26 százalékát, mostanra azonban egyszámjegyűvé zsugorodott a RIM tortaszelete. A Canalys ráadásul nem is
a közelmúltban több napra kimaradó szolgáltatást nevezi meg a bukás felelőseként, mivel ez már a vizsgált időszak után jelentkezett. A szakértők szerint a BlackBerryk fejlődése egyszerűen lelassult, az operációs rendszer és a funkciók terén nem követik az iOS vagy az Android gyors tempóját.
Tajvanból támadnak a droidok ■ Világszinten is turbó fokozatra kapcsolt a HTC: összesen 13,2 millió okostelefont forgalmaztak az idei harmadik negyedévben, ami a tavalyi hasonló időszakhoz mérten 93 százalékos növekedést jelent. A gyártó legnagyobb sikereit a Távol-Keleten aratta, Kínában például hihetetlen iramban megkilencszerezték a 2010-es harmadik negyedév forgalmát. Jövőre ráadásul mind a szakértők, mind pedig a HTC további erősödést vár, többek között egy új gyárnak köszönhetően, amely évente 40 millió darabos gyártási kapacitásával ontani fogja magából az okostelefonokat.
Az összesített forgalom alapján tehát világviszonylatban is negyedik helyre szorult a RIM, miután a HTC itt is feljött a harmadik helyre. A dobogó tetején még mindig az Apple áll 17,07 millió eladott készülékkel, a Nokia pedig 16,8 millióval igyekszik tartani második helyét.